achteras 1800 tegenover 1800 16v

Een moeilijk onderwerp!
fs1
Berichten: 650
Lid geworden op: zo 08 nov 2009, 17:11
Locatie: beveren-waas, belgië
Contacteer:

achteras 1800 tegenover 1800 16v

Bericht door fs1 »

naar aanleiding van xabre z'n project topic waar ik foto's zie van een mooie achteras, wat zijn de precieze verschillen tussen de volledige achteras van de 16v tegenover de gewone 1800? hetgene ik op die foto zie, ziet er namelijk al hetzelfde uit?
*verschillende staven?
*trommels en schijven (uiteraard) bevestiging hiervan?
*remleidingen?
*hoe zit het met de handrem bij de schijfremmen?
*...?
Gebruikersavatar
MaartenJan
Berichten: 426
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 15:57

Re: achteras 1800 tegenover 1800 16v

Bericht door MaartenJan »

Bevestigingspunten voor remklauw, de staven inderdaad, remdruk begrenzer (anders).
Maar zou gewoon een 16V achteras regelen gezien je de auto helemaal netjes 16V wil maken,
remleidingen zijn hetzelfde. Kwa remmen maakt het weinig uit of je schijven of trommels hebt, trommels
remmen zelfs beter. Probleem met trommels is alleen de warmte afvoer.
fs1
Berichten: 650
Lid geworden op: zo 08 nov 2009, 17:11
Locatie: beveren-waas, belgië
Contacteer:

Re: achteras 1800 tegenover 1800 16v

Bericht door fs1 »

MaartenJan schreef:Bevestigingspunten voor remklauw
o, dus als ik het goed begrijp is het dus gewoon onmogelijk om de as om te bouwen dus van niet-16v naar wel-16v?
Gebruikersavatar
MaartenJan
Berichten: 426
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 15:57

Re: achteras 1800 tegenover 1800 16v

Bericht door MaartenJan »

Ik twijfel nog, heb het niet helemaal helder voor de geest, het zou ook kunnen zijn dat de bevestiging voor de remklauw
aan de ankerplaten vastzit. dan kun je het uiteraard wel overzetten....
Gebruikersavatar
Xabre
Berichten: 461
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 19:35
Locatie: Leusden

Re: achteras 1800 tegenover 1800 16v

Bericht door Xabre »

complete as overzetten lijkt me het makkelijkst... je zal alleen je remdrukbegrenzer opnieuw moeten laten afstellen bij een remmenboer

klauwen zitten aan de ankerplaten vast
19 16V Register - just kick a little somethin' for them cars that be bumpin'
Gebruikersavatar
chris19
Berichten: 91
Lid geworden op: di 02 jun 2009, 08:12
Locatie: Soest

Re: achteras 1800 tegenover 1800 16v

Bericht door chris19 »

Deze kan je ook zelf afstellen hoor :) ik hoop dat je een beetje engels kan: http://www.retro-renault.com/forums/mec ... valve.html
---------------------------------------------------------------
Renault 19 1.8 16V Ph1. '91
---------------------------------------------------------------
Gebruikersavatar
Xabre
Berichten: 461
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 19:35
Locatie: Leusden

Re: achteras 1800 tegenover 1800 16v

Bericht door Xabre »

alles kan je zelf, in principe ;)
19 16V Register - just kick a little somethin' for them cars that be bumpin'
Gebruikersavatar
MaartenJan
Berichten: 426
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 15:57

Re: achteras 1800 tegenover 1800 16v

Bericht door MaartenJan »

Inderdaad, al heb je voor veel dingen wel het juiste gereedschap nodig :D

Die begrenzer wordt ook wel eens op gevoel afgesteld (stukje rijden, wat blokkeert eerst? bijstellen,etc ;) ).
En opzich werkt dat ook prima, maar er zijn betere methoden :lol:
Gebruikersavatar
Jacques
Berichten: 508
Lid geworden op: wo 13 mei 2009, 13:34

Re: achteras 1800 tegenover 1800 16v

Bericht door Jacques »

Ik heb hem zo afgesteld: Wielen van de grond en dan ligt de veer van de remdrukverdeler net vrij. Ik rijdt met RS remmen. Je moet niet te veel remkracht achter hebben, want dan breekt de auto uit. Dit op advies van carroseriebouwer Herman Minderhout, specialist in herbouwen van o.a. competitie clio's.
Later heb ik de remresultaten meerdere keren op de APK-remmenbank gezien. De auto moet het hebben van de voorremmen.
Gebruikersavatar
MaartenJan
Berichten: 426
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 15:57

Re: achteras 1800 tegenover 1800 16v

Bericht door MaartenJan »

Klopt, de achterremmen hoeven eigenlijk maar heel weinig te doen, alleen de auto in het spoor houden.
Als ze te weinig doen wordt de achterkant heel licht en breekt dan ook snel uit.
Plaats reactie