Pagina 1 van 2

Valeo startmotor

GeplaatstCOLON Zo 06 Sep 2009, 01:51
door Jacques
Ik was die originele moeizaam startende startmotor zat en heb hem vervangen door een Valeo snelstarter.
Het verschil is goed te merken.
De Valeo heeft geen veldspoelen maar vaste magneten. Het is een 2 polige motor (origineel 4 polig) en draait een twee keer zo hoog toerental. In de Valeo zit een planetaire tandwielstelsel om het toerental weer te reduceren. Wat heb je eraan? Hij gebruikt minder stroom en levert meer vermogen.
orgineel ca 200A en levert ca 0,7kW. Valeo ca 125A en levert 1,2kW.
De linker is een Valeo. Die is een stuk kleiner.
Startmotor Renault versus Valeo.jpg
Startmotor Renault versus Valeo.jpg (155.82 KiB) 9650 keer bekeken
Je kunt ze zo op de sloop halen. Kosten ca 35 euro. Type D6RA33 of D6RA133. Ze zitten in Megane's en Clio's. Auto electric verkoop ze nieuw voor 95 euro, zie http://www.auto-electric.nl/?gclid=CKa4 ... 3godQWQdLA

Werkzaamheden om de startmotor te vervangen:
Voorpijp van je uitlaat losmaken + kabel van lambda sonde. De beugels op het blok losmaken.
Luchtfilter verwijderen.
De drie bouten waarmee de startmotor tegen de bak is bevestig kun je vanuit de motorruimte bereiken, sleutel 16.
Een brug is wel heel gemakkelijk als je de startmotor wilt verwijderen.
Ik was in het totaal 3 uur bezig en de voorpijp was al een keer losgeweest en de bouten waren al behandeld met copaslip.

Re: Valeo startmotor

GeplaatstCOLON Zo 06 Sep 2009, 10:02
door bazz
Ik hoop niet dat je pas klaar was toen je dit typte :lol: :lol:

IK ken ze heb er ook 1 op mijn volvo en het is zeker hoorbaar en merkbaar. ;)
Jacques schreefCOLONIk was die originele moeizaam startende startmotor zat en heb hem vervangen door een Valeo snelstarter.
Het verschil is goed te merken.
De Valeo heeft geen veldspoelen maar vaste magneten. Het is een 2 polige motor (origineel 4 polig) en draait een twee keer zo hoog toerental. In de Valeo zit een planetaire tandwielstelsel om het toerental weer te reduceren. Wat heb je eraan? Hij gebruikt minder stroom en levert meer vermogen.
orgineel ca 300A en levert ca 0,7kW. Valeo ca 250A en levert 1,2kW.
De linker is een Valeo. Die is een stuk kleiner.

Afbeelding

Je kunt ze zo op de sloop halen. Kosten ca 35 euro. Type D6RA33 of D6RA133. Ze zitten in Megane's en Clio's. Auto electric verkoop ze nieuw voor 95 euro, zie http://www.auto-electric.nl/?gclid=CKa4 ... 3godQWQdLA

Werkzaamheden om de startmotor te vervangen:
Voorpijp van je uitlaat losmaken + kabel van lambda sonde. De beugels op het blok losmaken.
Luchtfilter verwijderen.
De drie bouten waarmee de startmotor tegen de bak is bevestig kun je vanuit de motorruimte bereiken, sleutel 16.
Een brug is wel heel gemakkelijk als je de startmotor wilt verwijderen.
Ik was in het totaal 3 uur bezig en de voorpijp was al een keer losgeweest en de bouten waren al behandeld met copaslip.

Re: Valeo startmotor

GeplaatstCOLON Zo 06 Sep 2009, 10:54
door Niels
Wel een goede tip van die startmotor. De startmotor past dus gewoon zonder aanpassingen, en is deze startmotor ook nog lichter dan de oude toevallig :?:

Re: Valeo startmotor

GeplaatstCOLON Zo 06 Sep 2009, 11:46
door Jacques
@Bazz, Ja ik was net klaar met de klus.
@Whatever. De startmotor past zonder aanpassingen en is een stuk lichter.

Re: Valeo startmotor

GeplaatstCOLON Zo 06 Sep 2009, 18:03
door Ronald16V
Deze heb ik er ook op zitten, naja.. hij komt van mijn 2.0 motor af omdat die warm niet meer rond wou met een originele 1.8 starter, moet zeggen dat dat geweldig start, en gewoon altijd start.. zelfs als ie stikheet is na 2 uur achter elkaar op Circuit Zandvoort bijvoorbeeld :)

Re: Valeo startmotor

GeplaatstCOLON Ma 07 Sep 2009, 10:18
door Xabre
goeie tip idd.. zelf heb ik er een van een megane opzitten, start altijd perfect

Re: Valeo startmotor

GeplaatstCOLON Ma 07 Sep 2009, 13:49
door Jacques
Voor de liefhebber nog een animatie hoe de startmotor werkt:

http://www.automotive-technology.co.uk/ ... les/us.swf

Op de sleutel drukken om de motor te starten. Je ziet zelfs het planetaire tandwielstelsel de andere kant op draaien.

Re: Valeo startmotor

GeplaatstCOLON Ma 07 Sep 2009, 14:17
door Roald
Mooi gemaakte .swf , echter heb ik nooit problemen met de startmotor :lol:

Re: Valeo startmotor

GeplaatstCOLON Zo 11 Okt 2009, 21:19
door LagunaSport20
Hoi Jacques,

Jouw bericht is even precies wat ik zoek. De startmotor van Yy's 19 heeft het na een paar weken pruttelen, en met een koevoet tikken nu echt begeven. Vandaag eens met de Haynes in de hand gpoogd wat zaken los te schroeven. En voorlopig nog niet gelukt.

1) Verwijder hitteschild. Die twee schroefjes kwamen los, maar dat schild kreeg ik niet weg. Maakt dat uit?
2) Maak de drie bouten los. Ook zonder luchtfilter niet echt bereikbaar. Al het slangenwerk van karterontluchting moet dus ook weg?

Wat gebeurt er als de drie bouten eruit zijn? Valt de motor dan naar beneden of steunt hij nog ergens op? Mocht hij vallen, wat is dan de truc om een nieuwe op zijn plaats te krijgen?

Ben benieuwd naar je ervaringen om te weten wat me te wachten staat.

Mvg,

John

Re: Valeo startmotor

GeplaatstCOLON Ma 12 Okt 2009, 10:22
door Jacques
Ik heb het slangenwerk niet losgemaakt. Als je de drie bouten waarmee de startmotor tegen de bak zit los maakt valt hij er niet onderuit. Er zit nog een beugeltje aan de achterkant van je startmotor. Dat zit op zijn beurt weer aan een beugel op je blok met 3 M8 bouten. Als je die beugeltjes loshaalt kan de startmotor ertussen uit. Een brug is wel handig bij deze klus. Bijgaand een geleend plaatje van blok met Valeo startmotor. Het beugeltje achterop de startmotor komt bij de Valeo startmotor te vervallen.