Even een vraagje tussendoor;
Wat is het aandraaimoment van de naafmoer van de achter voor een Renault 19 (1.4) met trommelremmen?
Dus de moer waar de trommel mee op de achteras is gemonteerd.
Aandraaimoment naafmoer achteras
Re: Aandraaimoment naafmoer achteras
Rear Hub nut moet 160Nm zijn volgens het Haynes repair manual.
Anything worth doing is worth doing right!
Re: Aandraaimoment naafmoer achteras
Ok bedankt Roald, kon het nergens vinden.
Megane coupe is 175 NM heb had ik inmiddels wel gevonden, maar dan hou ik 160 NM aan.
P.s. Hoe gaat het inmiddels met de 19 16v Turbo?
Megane coupe is 175 NM heb had ik inmiddels wel gevonden, maar dan hou ik 160 NM aan.
P.s. Hoe gaat het inmiddels met de 19 16v Turbo?
Re: Aandraaimoment naafmoer achteras
Graag gedaan Niels.
Het gaat prima met de 19 16v turbo, inmiddels een goede 900 KM zonder problemen mee gereden.
Een Volvo XC60 T5 240 pk was afdrogen geblazen en ook een BMW 760 li was ook niet echt een probleem
Helaas kan ik de motor nog niet helemaal benutten wegens dat er maar een halve mapping in zit.
Boven de 5500 RPM zie je dat ie enorm rijk gaat lopen (dat gedeelte is niet gemapped) zie dat ie dan naar 10:1 loopt op de AFR.
Je merkt ook dat de motor qua vermogen vanaf de 5500 daardoor begint terug te lopen.
Helaas vrees ik dat pas na de winterpauze de mapping afgemaakt kan worden en dus het volle potentieel benut kan worden.
Een punt aandacht is denk ik wel het kantelen van de motor, er moet denk ik een extra motorsteun bij of een motordemper.
Dat zal weer wat custom engineering vereisen.
Verder rijdt de auto eigenlijk verrassend lekker en als je rustig rijdt verrassend 'origineel' aan voelt.
Een opmerking is dat bij weg rijden vanuit stilstand de Helix autosport koppeling niet heel erg subtiel is.
Ander voordeel is de lange dieselbak op de snelweg, 120 km/h ongeveer 2700 rpm in de 5de versnelling, lekker stil
Maar nog steeds power en koppel zat om de auto veel harder te laten accelereren dan origineel met een tikkie op het gaspedaal en zonder te hoeven terug schakelen.
Als je hem bij 120 in de 4 zet gaat ie al goed hard, in de 3e versnelling bij 120 vol weg trekken is het echt een raket
Het gaat prima met de 19 16v turbo, inmiddels een goede 900 KM zonder problemen mee gereden.
Een Volvo XC60 T5 240 pk was afdrogen geblazen en ook een BMW 760 li was ook niet echt een probleem
Helaas kan ik de motor nog niet helemaal benutten wegens dat er maar een halve mapping in zit.
Boven de 5500 RPM zie je dat ie enorm rijk gaat lopen (dat gedeelte is niet gemapped) zie dat ie dan naar 10:1 loopt op de AFR.
Je merkt ook dat de motor qua vermogen vanaf de 5500 daardoor begint terug te lopen.
Helaas vrees ik dat pas na de winterpauze de mapping afgemaakt kan worden en dus het volle potentieel benut kan worden.
Een punt aandacht is denk ik wel het kantelen van de motor, er moet denk ik een extra motorsteun bij of een motordemper.
Dat zal weer wat custom engineering vereisen.
Verder rijdt de auto eigenlijk verrassend lekker en als je rustig rijdt verrassend 'origineel' aan voelt.
Een opmerking is dat bij weg rijden vanuit stilstand de Helix autosport koppeling niet heel erg subtiel is.
Ander voordeel is de lange dieselbak op de snelweg, 120 km/h ongeveer 2700 rpm in de 5de versnelling, lekker stil
Maar nog steeds power en koppel zat om de auto veel harder te laten accelereren dan origineel met een tikkie op het gaspedaal en zonder te hoeven terug schakelen.
Als je hem bij 120 in de 4 zet gaat ie al goed hard, in de 3e versnelling bij 120 vol weg trekken is het echt een raket
Anything worth doing is worth doing right!
Re: Aandraaimoment naafmoer achteras
Das mooi, nog geen spijt van gehad dus
Maar zijn er geen upgrade/sport motorsteunen voor de 19? weet dat ze er voor de clio 16v wel zijn.
Maar zijn er geen upgrade/sport motorsteunen voor de 19? weet dat ze er voor de clio 16v wel zijn.
Re: Aandraaimoment naafmoer achteras
Zeker geen spijt van gehad, ding is nu bloed snel en je ziet er niks van aan de buitenkant
Zover ik weet zijn er geen upgrade/sport motorsteunen voor de 19 16v specifiek.
Zover ik weet zijn er geen upgrade/sport motorsteunen voor de 19 16v specifiek.
Anything worth doing is worth doing right!
- MaartenJan
- BerichtenCOLON 426
- GeregistreerdCOLON Di 23 Jun 2009, 15:57
Re: Aandraaimoment naafmoer achteras
zou je kantel steun vervangen door powerflex, denk dat je er dan al bent.
(die van een 2 R.S. past vermoedelijk).
(die van een 2 R.S. past vermoedelijk).
Re: Aandraaimoment naafmoer achteras
Das wel een goede, zeker de moeite waard om te onderzoeken, thx!
Anything worth doing is worth doing right!