cabrio van Jacques

Laat ons weten hoe ver je bent met jouw bolide!
Gebruikers-avatar
Jacques
BerichtenCOLON 507
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 13:34

Re: cabrio van Jacques

Bericht door Jacques »

Is wel veel werk zo'n blok demonteren. Tot nu toe valt alles mee. Geen stootranden in de cilinders en het profiel van het honen is nog zichtbaar. Afbeelding
fs1
BerichtenCOLON 647
GeregistreerdCOLON Zo 08 Nov 2009, 17:11

Re: cabrio van Jacques

Bericht door fs1 »

super jacques! ga je em eerst nog volledig reviseren voor je em plaatst?
Gebruikers-avatar
Jacques
BerichtenCOLON 507
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 13:34

Re: cabrio van Jacques

Bericht door Jacques »

Ik loop alles na en wat vervangen moet worden, wordt vervangen. Ik heb geen zin om over een half jaar het blok er weer uit te takelen.
Gebruikers-avatar
Xabre
BerichtenCOLON 461
GeregistreerdCOLON Ma 25 Mei 2009, 19:35

Re: cabrio van Jacques

Bericht door Xabre »

Je houd toch wel de Megane kop? op RTC roept iedereen maar dat je er beter een F7P kop op kan zetten, veel makkelijk etc, zou ik echt zonde vinden.

Was deze Megane overigens met airco?
19 16V Register - just kick a little somethin' for them cars that be bumpin'
Gebruikers-avatar
Jacques
BerichtenCOLON 507
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 13:34

Re: cabrio van Jacques

Bericht door Jacques »

Je houd toch wel de Megane kop? op RTC roept iedereen maar dat je er beter een F7P kop op kan zetten, veel makkelijk etc, zou ik echt zonde vinden.
Met een F7P kop is het veel gemakkelijker.
Ja, dat is waar, maar ik wil zoveel mogelijk koppel. Ik ga de megane kop monteren. Er wordt een kamer ingefreesd en schroefdraad ingetapt voor de knok sensor. Tevens komen er nieuwe klephoedjes in en wordt de kop ook gevlakt.
Bart Vos bood me aan de Megane ECU aan te passen zodat deze geen startonderbreker meer heeft. Als dat lukt gebruik ik deze als standalone ECU. Lukt het niet dan moet ik het vliegwiel van de F7P monteren, de Ecu van de R19 gebruiken en remappen. Daarom laat ik alvast een kamertje voor de onsteking erin frezen. Als het niet lukt met de megane ECU kan ik tenminste verder met de F7P ECU. Tevens heb ik bij Gert Jan een luchtfilterhuis van de megane gekocht. Er zat een open luchtfilter op. Daarmee zuig je alleen maar warme lucht uit de motorruimte op.

Was deze Megane overigens met airco? Nee deze megane had geen airco.
Gebruikers-avatar
Jacques
BerichtenCOLON 507
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 13:34

Re: cabrio van Jacques

Bericht door Jacques »

Kop is inmiddels helemaal kaal. Alleen de kleppen zitter er nog in. Ik heb niet de juiste kleppentang om de klepspietjes eruit te vissen.
Weet iemand hoe je de hydrualische klepstoters test?
bazz
BerichtenCOLON 226
GeregistreerdCOLON Di 28 Apr 2009, 18:22

Re: cabrio van Jacques

Bericht door bazz »

Jacques schreefCOLONKop is inmiddels helemaal kaal. Alleen de kleppen zitter er nog in. Ik heb niet de juiste kleppentang om de klepspietjes eruit te vissen.
Weet iemand hoe je de hydrualische klepstoters test?
Hydraulische lifters schoonmaken / vervangen


Borgveertje los en spul uit elkaar trekken, wassen met wasbenzine o.i.d. Let uiteraard wel op dat het borgveertje niet wegspringt. Een poetslapje eroverheen wanneer je ‘m losmaakt kan heel handig zijn. Testen: schuif het bovendeel (zuiger) in het onderste deel (alle delen nat met wasbenzine). Houd nu je duim en wijsvinger over het gaatje aan de zijkant en probeer de zuiger naar beneden te drukken. Je zal de lucht kunnen samendrukken, maar een goeie lifter zal, als je de zuiger loslaat, weer omhoog komen. Blijft de zuiger ingedrukt; lifter afgekeurd. Is nu één lifter niet in orde, is het ’t verstandigst om alle lifters te vervangen. Is beter en zo duur zijn de lifters nou ook niet (je hebt nu alles openliggen
Gebruikers-avatar
Jacques
BerichtenCOLON 507
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 13:34

Re: cabrio van Jacques

Bericht door Jacques »

Bas, bedankt voor je uitleg.

Inmiddels heb ik ook het onderblok open. De drijfstanglagers zien er volgens mij gezond uit. Ik meet kruktapdiameter 48,02mm met een schuifmaat. Dus is standaard lagerschaal.
Bijlagen
100_6680klein.jpg
100_6680klein.jpg (10.8 KiB) 14368 keer bekeken
100_6679klein.jpg
100_6679klein.jpg (82.95 KiB) 14368 keer bekeken
Gebruikers-avatar
Jacques
BerichtenCOLON 507
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 13:34

Re: cabrio van Jacques

Bericht door Jacques »

Het is even rustig. Ik ben momenteel even bezig mijn oude motorfiets (bj 1936) klaar te krijgen voor de keuring bij de RDW. Ondertussen ben ik wel aan het verzamelen. Heb al een nieuwe waterpomp, een origineel luchtfilterhuis met alle slangen van een Megane 2.0 16V en ook een luchtfilterhuis van een Espace. Die laatste lijkt een beetje op onderstaande foto, maar dan met 60mm aansluitingen aan in- en uitlaatkant. Moet zelf nog kijken wat het gaat worden. In het laaste geval zou ik de lucht bij de paravan (waar vroeger de Bendix ABS electronica zat) vandaan halen. Op korte termijn wil ik nog de zuigerveren checken op hun slotspeling en dan kan de kop en eventueel het onderblok naar het revisiebedrijf toe.
Bijlagen
cold air intake.jpg
cold air intake.jpg (131.43 KiB) 14352 keer bekeken
Gebruikers-avatar
Jacques
BerichtenCOLON 507
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 13:34

Re: cabrio van Jacques

Bericht door Jacques »

Ik ben ook even stil geweest. 1. Moest binnen een maand mijn oude motor afhebben ivm. keuring voor kenteken. Is gelukt.
2. Mijn vader heeft een hartaanval gehad en moest een bypass operatie krijgen. Altijd erg spannend. Is gelukt.
Ik ga nu weer verder aan mijn F7R blok. Inmiddels pakkingset, alle keerringen, 16 nieuwe nokvolgers besteld in UK.
Net even een tooltje gemaakt om de krukaspoelie eraf te trekken. Strip staat 2 gaten van 6mm op steek 44mm en in het midden een gat van 12mm en voilat de poelie is eraf.
Zeer waarschijnlijk ga ik de cilinders honen en de zuigers van nieuwe veren voorzien. Dat betekent krukas eruit en oliesproeiers er nog uit.
Tool krukaspoelie
Tool krukaspoelie
100_6703klein.jpg (50.44 KiB) 14337 keer bekeken
Bijlagen
mijn oude motor op weg naar de RDW
mijn oude motor op weg naar de RDW
100_6694klein.jpg (78.54 KiB) 14337 keer bekeken
BUTTON_POST_REPLY