Instructie voor het polijsten van het kleppendeksel door Chris-19
Hier een uitleg over hoe je stap voor stap je kleppendeksel kan polijsten
1. het polijsten gaat het makkelijkst (en word het mooiste) als je het kleppendeksel demonteerd.
er zitten behoorlijk wat hoekjes aan waar je anders niet bij kan komen.
2. het demonteren is vrij eenvoudig, haal eerst de slangetjes los die vanaf het inlaatspruitstuk aan het kleppendeksel vast zitten.
haal ook even je veerpootbrug er af, dan heb je wat meer ruimte om te sleutelen.
daarna haal je het bougie-afdekkapje er af en trekt de bougiekabels er uit. nu kan je met een dop 10 het kunststof gedeelte loshalen (dat ding wat in de bougieschachten loopt).
het kleppendeksel zit nu kaal boven op de motor. draai de boutjes 1 voor 1 een kwartslag los, daarna kan je ze helemaal er uit halen. als het goed is, kan je hem nu (voorzichtig) van de cilinderkop aftillen.
doe dit voorzichtig, je hebt kans dat de pakking scheurt... (ook geen ramp, maar dan moet je wel een nieuwe pakking halen).
3. nu je het kleppendeksel hebt gedemonteerd kan het voorbewerken beginnen. vaak zijn die dingen ontzettend vies door olie, aanslag e.d. als je een Hogedrukspuit tot je beschikking hebt,
stel ik voor dat je die gebruikt, anders kan je met een emmertje en schuursponsje aan de slag.
4. mocht er echt heel veel hardnekkige aanslag op zitten, dan kan je hem ook een nachtje in een oplossing van iets als Cillit Bang laten staan. dan veeg je het er zo vanaf...
5. op het kleppendeksel zit een soort van coating, deze is vaak heel erg aangetast. voordat je kan gaan polijsten, moet die coating er af. ikzelf heb dit gedaan met een krabbertje waarmee je ook stickers van ruiten verwijderd e.d.
6. als je de coating er af hebt, kan je beginnen met schuren. werk van grof naar fijn. begin met een korrel van +- 320, daarna een 600 en als laatste een 800 of 1000. waterproof schuurpapier werkt het beste.
7. als het schuurwerk klaar is, d.w.z. de coating is er af, geen oneffenheden en putjes meer etc., kan het polijsten beginnen. haal hiervoor een setje wat je op de boormachine of slijptol kan zetten.
een dremel is voor deze klus eigenlijk wel een vereiste (voor de kleine hoekjes en randjes).
8. gebruik de boormachine/slijptol voor de grote oppervlaktes, de dremel voor de hoekjes. let er op dat je voldoende polijstpasta gebruikt, anders kan je polijsten tot je een ons weegt. (lang dus)...
probeer ook om in 1 richting te polijsten, dit geeft het beste effect.
9. zodra je tevreden bent over je polijstwerk, pak je een schone doek en ga je het kleppendeksel oppoetsen. ik heb hiervoor ook een of ander goedje van Muscle gebruikt, wat ook in de keuken gebruikt wordt voor fornhuisen enzo, hier gaat ie nog mooier van glimmen
10. na het oppoetsen kan je aan de slag met blanke lak. doe je dit niet, dan is ie zo weer vies en kan je opnieuw gaan polijsten. om een beetje contrast er in te krijgen heb ik de onderste rand van het kleppendeksel zwart gespoten, maar dit moet je uiteraard zelf weten.
let bij het spuiten er op dat je de bus niet te lang op 1 plek houd en denk aan de spuitafstand, anders zullen er druipers onstaan en dat wil je niet.
11. klaar! je hebt nu een kleppendeksel waar je jezelf in kan zien, wie wilt dat nou niet houd er bij het terugbouwen rekening mee dat de bouten op moment moeten worden vastgedraaid!
groeten Chris
Kleppendeksel polijsten door Chris-19
Re: Kleppendeksel polijsten door Chris-19
Toch wel grappig dat alleen deze bewaard is gebleven
---------------------------------------------------------------
Renault 19 1.8 16V Ph1. '91
---------------------------------------------------------------
Renault 19 1.8 16V Ph1. '91
---------------------------------------------------------------
Re: Kleppendeksel polijsten door Chris-19
Er is meer bewaard gebleven hoor, maar het is niet al te gemakkelijk om dit handmatig over te zetten Welcome back trouwens