Ronald's Race-19 16V

Laat ons weten hoe ver je bent met jouw bolide!
Ronald16V
BerichtenCOLON 288
GeregistreerdCOLON Do 30 Apr 2009, 22:53

Re: Ronald's Race-19 16V

Bericht door Ronald16V »

Vanmiddag op het werk even het cup-spul schoongemaakt en de ringen van de schokdempers losgehaald zodat ik zeker weet dat dat nog te verstellen is. :)

Afbeelding

Vanavond even kijken of het wil passen.
Ronald16V
BerichtenCOLON 288
GeregistreerdCOLON Do 30 Apr 2009, 22:53

Re: Ronald's Race-19 16V

Bericht door Ronald16V »

Nou, vanavond kwam het grote moment. het cupspul passen. heb de uniball en centimeter verder uitgedraaid om te kijken hoe het uit zou komen met cup-breedte (Scenic subframe). Het past eigenlijk net niet, hoe minder camber ik 'm geef, hoe harder die vastloopt tegen het scherm.

Hij staat vrij laag nu en kan evt. nog iets hoger, randje van het scherm kan er evt. nog uit maar denk niet dat ik er daarmee ben. ik zou evt. de bovenste gaten van de schokbreker kunnen voorzien van camberbouten o.i.d. en de uniball naar binnen draaien, dan kan ik net dat beetje ruimte er bij creëren. weet in ieder geval hoe het staat... VET! :D

Verder de uitdagingen die er bij komen, de langere stuurkogel gaat niet passen op het 19 stuurhuis. paar andere stangen aan het stuurhuis zetten lost dat wel op denk ik. Verder komt de topmount net tegen de motorkap aan maar dat is met een hamer wel op te lossen. :lol: de Cup-Megane veerpootbrug past voor geen meter. gaten komen niet overeen en ik moet nog een centimeter of 10 voordat ik de kap in het slot kan drukken dus dat ga ik niet winnen met de slijptol. :p verder komt het laatste stukje schroefdraad van de extender tegen de velg aan. moet even zien hoe ik dat ga oplossen. hij raakt 'm ook net (op de helft van de velg, echt recht is ie schijnbaar niet. is ook al heel wat curbstones oud) en als ik dat stukje er af vijl houd ik iets meer dan een millimeter over. geen idee hoe ver zo'n velg vervormd op het circuit? iemand ?

Paar foto's dan maar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Let niet op de band, die is op. :D
Afbeelding

Dat stukje schroefdraad van de extender. moer zit er daar niet op. met de moer er op steekt er nog 1,5mm o.i.d. uit wat er eventueel af kan. verstandig ?
Afbeelding

Even het verschil tussen Cup en origineel.
Afbeelding

Daarbij wil ik gewoon genoeg ruimte. ik heb geen zin in aanloop-geleuter en wil ook gewoon probleemloos op 200breed slicks kunnen rijden. de R888's die er nu op liggen zijn 195 breed.
Gebruikers-avatar
Jacques
BerichtenCOLON 507
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 13:34

Re: Ronald's Race-19 16V

Bericht door Jacques »

De M8 boutjes. van de topschotels staan bij de Megane 1 cm verder naar buiten. Bij de R19 is de hart op hart afstand tussen de binnenste M8 bouten van de topschotels 93,5cm. Bij de Megane is dit 95,5. Misschien dat dit je probleem verklaard. (Toen ik de megane inleverde op de sloop heb ik de maat gemeten. Ik heb ook nog het idee om de hele megane coupe wielophanging (maar dit is geen cup-materiaal) te monteren.) Wat betreft de topmounts: misschien een spacer ertussen.

Bijgaand nog een plaatje van de wielophanging van de cup megane van Herman Minderhout
Bijlagen
Wielophanging cup megane Herman Minderhout
Wielophanging cup megane Herman Minderhout
megane008.jpg (41.71 KiB) 12731 keer bekeken
Gebruikers-avatar
MaartenJan
BerichtenCOLON 426
GeregistreerdCOLON Di 23 Jun 2009, 15:57

Re: Ronald's Race-19 16V

Bericht door MaartenJan »

Een Cup megane heeft bredere (kunststof) voorschermen, die heeft een 19 uiteraard niet.
Zijn waarschijnlijk wel pas te maken, er rijdt ook een 19 met een megane voorbumper.
Ronald16V
BerichtenCOLON 288
GeregistreerdCOLON Do 30 Apr 2009, 22:53

Re: Ronald's Race-19 16V

Bericht door Ronald16V »

Nah, die topschotels passen prima. ik zag vanmiddag alleen dat ze verkeerd om zitten (links en rechts omgewisseld) daardoor geeft ie minder camber en dat ene stukje kan net genoeg zijn. ik kan 'm eventueel met camber bouten wat stellen en dan de uniball verder naar binnen draaien om zo de spoorbreedte wat te verminderen maar ik wil eigenlijk gewoon cup-breedte hebben.

Cup-Megane heeft bredere schermen idd, daar heb je niets aan bij een 19. die dingen zijn compleet anders. Ik heb nog een paar oude voorschermen liggen die ik even ga proberen. hier en daar wat slijpen en maar zien of ze heel blijven. daarna kan ik de huidige voorschermen aanpassen als ik weet wat ik aan moet passen. :)
Gebruikers-avatar
MaartenJan
BerichtenCOLON 426
GeregistreerdCOLON Di 23 Jun 2009, 15:57

Re: Ronald's Race-19 16V

Bericht door MaartenJan »

Gaat jou vast lukken :)

Hoe hebben ze dat bij de BTCC 19 gedaan dan? Die staat nog lager, zitten daar andere schermen op? Of gewoon veel camber met wat opgeklopte schermen?

Afbeelding
Ronald16V
BerichtenCOLON 288
GeregistreerdCOLON Do 30 Apr 2009, 22:53

Re: Ronald's Race-19 16V

Bericht door Ronald16V »

Die rijd ook niet met zo veel spoorbreedte als dat ik nu heb. ik heb vanmiddag de topschotels even opgemeten en hier en daar wat aanpassingen gedaan. topschotels weggebracht, komt een custom-made setje voor terug met uni-ball zodat ik de schokdemper wat meer naar binnen kan plaatsen om zo iets meer camber te creëren. ik heb hier en daar wat aangepast aan het scherm en ik denk dat als ik 'm een 5mm hoger zet dat ik het net kwijt kan. gelukkig zit er niet heel erg veel vering in de cup-dempers. :)
Ronald16V
BerichtenCOLON 288
GeregistreerdCOLON Do 30 Apr 2009, 22:53

Re: Ronald's Race-19 16V

Bericht door Ronald16V »

Zo, weinig gedaan de laatste tijd aan de 19, druk met van alles en nog wat. tussendoor de sleutelruimte verbouwd en zowaar komt er weer wat tijd voor de 19. :)

Tijdje terug al een Clio II Cup bekrachtigd stuurhuis gekocht, die is wat korter. niet heel veel maar alle beetjes helpen, (van 3slagen lock-to-lock naar 2,5e slag lock-to-lock) Het prettige is ook wel dat de Megane Cup stuurkogels er ook op passen wat meteen het stuurstangprobleem oplost. de 19 stuurkogels pasten niet op de Cup fusee's en daarbij was het spul ook allemaal te kort i.c.m. de nogal grotere spoorbreedte. :) Ik zoek alleen nog de bevestigingsbeugels van een Clio II op het subframe.

Afbeelding

Ook nog een Megane Cup stabilisatorstang er bij. iets langer en ook nog wat dikker wat altijd mooi meegenomen is. :)

Afbeelding

De rolkooi lag ook nog ergens te stoffen in een hoek, dus even in schoongemaakt en in elkaar gezet. alleen nog even een nieuw kleurtje er op. vorige keer even snel een spuitbusje er overheen getrokken omdat het klaar moest en dat was allemaal niet heel erg netjes.
Afbeelding

Ook nog even de Kent Cams verstelbare tandwielen gemonteerd, nu kan ik de distributietiming tenminste fatsoenlijk afstellen, met die 0,8mm gevlakte kop klopt dat allemaal voor geen meter meer. Alleen de stelboutjes komen tegen de kop aan, moet nog even bekijken of dat even simpel op te lossen is.
Afbeelding

Custom-made topschotels met uniballs zijn ook binnen, zoek alleen nog een Scenic subframe en dan kan het spul er onder. :)
Ronald16V
BerichtenCOLON 288
GeregistreerdCOLON Do 30 Apr 2009, 22:53

Re: Ronald's Race-19 16V

Bericht door Ronald16V »

Vanmiddag maar eens even vrij genomen om wat verder te gaan met de 19. :)

Interieur begint er steeds meer op te lijken, alleen de kooi er nog in, dash werkt ook weer inmiddels. :)

Afbeelding

Stukje kooi in de verf gezet, aangezien ik 'm vorig jaar voor het Ardennenweekend even snel gespoten had en 'm er in gezet had zaten er nogal wat zakkers in dus ik ben nog wel even aan het schuren geweest voordat ie weer glad was. :)

Afbeelding

Ook nog een setje Cup achteras naven gescoord, hiermee is de naaf en los deel ipv een remschijf en naaf/lager in 1, dit schijnt nog wat te schelen qua hitte in het wiellager. altijd mooi meegenomen, daarbij hoef je niet steeds lagers/tapeinden te wisselen als je een remschijf afschrijft. :)

Afbeelding

Morgen maar even verder (Y)
Ronald16V
BerichtenCOLON 288
GeregistreerdCOLON Do 30 Apr 2009, 22:53

Re: Ronald's Race-19 16V

Bericht door Ronald16V »

Vanavond verder gegaan met de kooi en er meteen ingezet, was nog wel een aardig geklooi zo'n vers gelakte kooi op een vers gelakte vloer maar hij zit. :) alleen de zijprotectiebalken moeten nog en de balk achter de stoel. Deurpanelen moeten er nog af, moet er nog een alu plaat voor maken. (Y) Ben er blij mee. :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
BUTTON_POST_REPLY