CO te hoog voor de keuring

Motor-problemen???? kijk hier!
fs1
BerichtenCOLON 646
GeregistreerdCOLON Zo 08 Nov 2009, 17:11

CO te hoog voor de keuring

Bericht door fs1 »

een nieuw jaar, een nieuwe kans voor de keuring... helaas CO nog steeds veel te veel, waarde 6,5 en mocht maximaal 3,5 zijn voor de keuring... dat resulteert dus in afkeur en in principe mag ik er de baan dus niet meer op

het betreft dus een 2.0 16v (f7r onderblok, f7p kop) volledig inox uitlaatlijn, geen catalysator! enkel 2 kleine dempers tussendoor en een einddemper

vorig jaar dacht ik dat de uitlaat lek was op de lasnaden, daar waren allemaal roetranden te zien, dat heb ik dus laten fixen, maar nooit terug naar de keuring geraakt (het is een hobby auto, niet mn dagdagelijks vervoer) maar vandaag dus terug naar de keuring en geen verbetering

kan de lambdasonde defect zijn? toen ik naar de automaterialenzaak ging daarnet, zeiden ze me dat die lambdasensor weinig nut heeft zonder dat er een catalysator achter zit

de ecu bevat een op maat geprogrammeerde chip (voor de f7r/f7p combinatie)

ik zou em graag eindelijk terug gekeurd hebben, in welke richting zoek ik best? of is de enige oplossing een catalysator plaatsen (aldus de automaterialenzaak)?
Roald
BerichtenCOLON 648
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 11:09

Re: CO te hoog voor de keuring

Bericht door Roald »

Waarschijnlijk dat je twee problemen hebt waarvan 1 de katalysator is en de andere een lambda sonde die niet werkt of niet aan staat in de software (dat laatste had ik vorig jaar :lol: )
In mijn 19 16v kan ik dat makkelijk zien omdat ik een AFR meter er in heb zitten, als de lambda sonde aan staat zie ik dat goed op de AFR, zie hem dan netjes lopen/regelen tussen 14,8 en 15,8 op de AFR.

Op dit YouTube filmpje kun je goed zien dat de lambda regeling uit stond in de software, AFR is veel te stabiel en betekent dat er geen lambda regeling plaats vindt op dat moment:
https://youtu.be/5Kou7DN1NwA (check het stuk nadat de 802 injectoren er in zitten)

Mooiste is als je een X25 naar USB kabel hebt en dan de qfenix software installeren dan kun je alles uitlezen. (die software kan ik je wel aan helpen).
Werkt overigens gewoon op een Windows 10 laptop.
Dankzij deze software kon ik ook gemakkelijk constateren dat mijn TPS niet fris meer is.

Hier mag hij max 0,5% CO hebben en zonder katalysator kan ik je garanderen dat het hier in NL afkeur wordt.
Nadat Menno vorig jaar mijn 'mapping' had aangepast door de lambda regeling aan te zetten liep hij fluitend door de uitstoot test heen, meter registreerde bij zowel stationair als 3000 rpm amper wat zag heel even 0,01 :D
Ik heb ook een F7R Mégane onderblok en F7P kop op mijn turbo ombouw en gebruik de originele 29 jaar oude katalysator.

Als je in België 3,5 mag hebben zou je het met katalysator en zonder lambda misschien net halen.
Anything worth doing is worth doing right!
fs1
BerichtenCOLON 646
GeregistreerdCOLON Zo 08 Nov 2009, 17:11

Re: CO te hoog voor de keuring

Bericht door fs1 »

en hoe zit het dan met de eerste 19 16v's die gaan cat hadden?
Roald
BerichtenCOLON 648
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 11:09

Re: CO te hoog voor de keuring

Bericht door Roald »

Die zijn van voor 1992 en hoefde dus geen katalysator te hebben met lambda in NL en dus vallen ze onder andere (ruimere) uitstoot regels.
Anything worth doing is worth doing right!
fs1
BerichtenCOLON 646
GeregistreerdCOLON Zo 08 Nov 2009, 17:11

Re: CO te hoog voor de keuring

Bericht door fs1 »

ja dat begrijp ik, het is daarom dat ik tot 3,5 mag hebben, maar daar graak ik dus ook niet...

ik heb ondertussen de tip gekregen om met een originele ecu te proberen, gezien de de gemapte ecu nogal rijk staat afgesteld
Roald
BerichtenCOLON 648
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 11:09

Re: CO te hoog voor de keuring

Bericht door Roald »

Ook dat kan onderdeel van het probleem zijn daarom had ik er ook bijgezet waarom de mijne vorig jaar de eerste keer als een baksteen zakte voor de uitstoot test en de tweede keer met vlag en wimpel er doorheen kwam.
Als ik op de mapping draai waarbij de lambda regeling uit staat dan loopt hij behoorlijk rijk stationair dan zie ik soms zelfs 13,2 op de AFR :D

Maar in principe moet een 19 16v met katalysator, lambda regeling en een goede mapping met twee vingers in zijn neus de uitstoot test halen en een CO van 0,01 of minder doen.

Je kan proberen met de originele ECU maar heb je nog de originele injectoren er in zitten ? zo niet verwacht ik dat hij loopt als een natte krant.
Anything worth doing is worth doing right!
fs1
BerichtenCOLON 646
GeregistreerdCOLON Zo 08 Nov 2009, 17:11

Re: CO te hoog voor de keuring

Bericht door fs1 »

via ebay een originele r19 16v ecu gekocht, deze is gisteren binnengekomen, meteen even getest en hij start en draait alvast

deze morgen even langs een garage gegaan welke dit nog kan meten, met gechipte ecu deed ie daar 5,8 co, met de originele ecu deed ie 0,2 maar de lambda waarde ging naar 1,5... hopelijk vinden ze dat niet te erg op de keuring!

en hij rijdt ook gewoon goed met de originele ecu, je merkt wel dat ie ietsje minder vinnig is maargoed, da's geen ramp
Gebruikers-avatar
Jacques
BerichtenCOLON 507
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 13:34

Re: CO te hoog voor de keuring

Bericht door Jacques »

Ik zou met die originele ECU zeker niet door blijven rijden.
Roald
BerichtenCOLON 648
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 11:09

Re: CO te hoog voor de keuring

Bericht door Roald »

Wat Jacques inderdaad zegt alleen even de keuring ermee doen en snel weer omwisselen.
Maar gezien het dramatische verschil in CO bevestigd dit wel mijn vermoeden dat de lambda sensor in je gechipte ECU dus uit staat in software.
Anything worth doing is worth doing right!
fs1
BerichtenCOLON 646
GeregistreerdCOLON Zo 08 Nov 2009, 17:11

Re: CO te hoog voor de keuring

Bericht door fs1 »

ik ben vanmorgen naar de keuring geweest met de originele ecu, en ook daar vonden ze dat het goed is, voor de allereerste keer een keuring die 2 jaar geldig is!
Jacques schreefCOLON Zo 05 Jun 2022, 20:08 Ik zou met die originele ECU zeker niet door blijven rijden.
de 19 reed toch lekker en alles ok hoor (de keuring is zo'n 22km van bij me thuis), waarom zou je dat niet doen? (vraag ik me af, de gechipte gaat er terug in nu voor 2 jaar hoor)
BUTTON_POST_REPLY