Ontluchtingsnippels

Een moeilijk onderwerp!
Gebruikers-avatar
ian
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON Zo 17 Mei 2009, 12:30

Ontluchtingsnippels

Bericht door ian »

Ik denk laat ik maar eens vrolijk een remmen topic openen.

Nouja vrolijk, het volgende:
Vanavond heb ik even de remzuiger van mijn linker achterrem eruit gehad om deze te controleren. Het bleek allemaal wel goed te zijn maar aangezien hij eruit is geweest moet ik de remmen ontluchten.
De nippel dus losdraaien, voorzichig iets losdraaien, dan weer aandraaien en zo even door.. Toen ik het idee had dat hij kwam bleek toch het tegendeel, ik dus het kopje van de nippel in de hand en de rest nog fijn in mijn rem.

Nu de volgende vragen:

Hoe krijg ik dat rotding er nu uit?
Hoe voorkom ik dat die krengen afknappen als ik ze losdraai?
En iemand evt nog een linker achterrem met gangbare nippel?

Gr. Ian
Ronald16V
BerichtenCOLON 288
GeregistreerdCOLON Do 30 Apr 2009, 22:53

Re: Ontluchtingsnippels

Bericht door Ronald16V »

Hoe krijg ik dat rotding er nu uit?
Een linkse tap er in proberen te draaien maar dat gaat vaak ook niet, het nippel breekt niet voor niets



Hoe voorkom ik dat die krengen afknappen als ik ze losdraai?
Beetje WD40 er op spuiten, 2 tikjes met de hamer geven (niet te hard, dan breek je 'm al voordat ie een ringsleutel gezien heeft) en de sleutel er op zetten en voorzichtig tegenaan tikken, als je er meteen aan gaat hangen dan sloop je 'm meestal direct.



En iemand evt nog een linker achterrem met gangbare nippel?
Zal zo op zolder eens kijken of ik nog wat heb liggen :roll:

Ontluchten zonder dat nippel los te draaien wil ook wel, zorgen dat de remzuiger iets uit staat, leiding losdraaien en wachten tot ie begint te druppelen, remzuiger naar binnen duwen en dan de leiding weer dicht draaien, dan is de lucht er over het algemeen wel uit.
Gebruikers-avatar
Jacques
BerichtenCOLON 507
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 13:34

Re: Ontluchtingsnippels

Bericht door Jacques »

Er bestaat van Goodridge een nipple M10x1.0 met daarin een ontluchtingsnippel. Als je de bestaande leiding vervangt door een met een banjobout aan de remklauwzijde en je draait deze ontluchtingsnippel erdoor kun je de boel gewoon ontluchten. Je hoeft dan niets uit te boren. De firma Motortour in Amsterdam gebruikt deze methode voor de Moto Guzzi remklauwen.
Bijlagen
bleednippel.jpg
bleednippel.jpg (15.83 KiB) 10631 keer bekeken
Gebruikers-avatar
ian
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON Zo 17 Mei 2009, 12:30

Re: Ontluchtingsnippels

Bericht door ian »

Bedankt voor de tips jongens en vooralsnog is het probleem opgelost door te ontluchten op de leiding!

Zelfs weer APK op de machine..:)
BUTTON_POST_REPLY