cylinderkop vervangen

Motor-problemen???? kijk hier!
mark19chamade
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON Do 06 Mei 2010, 19:16

cylinderkop vervangen

Bericht door mark19chamade »

hallo,

ik kan een gereviceerde kop kopen maar wat ik wil weten is het veel werk om hem om te zetten?
moet ik mn hele blok er uithalen of kan ik alleen de kop er af halen,
en moet mn onderblok ook nog gevlakt worden met een nieuwe koppakking ertussen?
als iemand een stappenplan voor me heeft ? heel graag

alvast bedankt
Ronald16V
BerichtenCOLON 288
GeregistreerdCOLON Do 30 Apr 2009, 22:53

Re: cylinderkop vervangen

Bericht door Ronald16V »

Blok hoeft er niet uit. onderblok opschuren, kop vlakken. drijfstanglagers vervangen is aan te raden na het vlakken van de kop, dat wordt ze soms net te veel.

Je hoeft de kop niet te vlakken, netjes gladschuren kan ook, als je dan maar zeker weet dat ie niet krom is.
Gebruikers-avatar
Jacques
BerichtenCOLON 507
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 13:34

Re: cylinderkop vervangen

Bericht door Jacques »

Waarom ga je dit allemaal doen? Heb je een hoog olieverbruik?
Een koppakkingset kun je het beste bestellen via e-bay bij shirley9236 Kost dan ongeveer 35 euro plus 10 euro porto. Tevens moet je alle kopbouten vervangen. Ook via shirley9236 kosten tussen de 15 en 35 euro per set afhankelijk van waar je ze koopt.
Drijfstanglagers kun je bestellen bij een revisiebedrijf. Moet van FM (federal Mogule (nu Glyco) zijn. Bestelnummer voor standaard lagers is 71-4311/4/STD
Tevens bestellen drijfstangboutjes. Lagers van Renault dealer, zonder lipje, geven binnen 100km problemen. Verder nodig momentsleutel en een grote vaste sleutel met een gradenboog om de kopbouten 123 graden (dacht ik voor de F7P) door te zetten en een torx55 dop.
N.a.v. je vraag over een stappenplan: Is een pdf van een werkplaatshandboek genoeg? Of wil je een heel verhaal hebben?

Nog wat text van Ronald:

Dat borglipje heeft wel degelijk een functie, die lagers zijn gemaakt voor de laatste productie drijfstangen die dus iets anders waren met een andere lagermontage. als die lipjes er alleen voor waren voor de montage hadden ze die wel weg gelaten, als je die schalen er met de vingers niet recht in krijgt zonder lipje moet je je eens gaan afvragen of je er wel verstandig aan doet om zo'n klus uit te voeren.
Er zijn meerdere F7P's stuk gelopen door de originele Renault lagers zonder lipje, die zijn dus gewoon gaan meedraaien in de lagerkap, sommigen al na 5km.. en ja, de meesten pas boven de 5000 RPM maargoed.. wat moet je anders met een F7P.. er onder zijn ze zo dood als een pier..
Gewoon bij een revisiebedrijf o.i.d. bestellen van het merk Federal Mogul en even controleren of het de juiste lagers zijn dus MET lipje, dan kan er niet zo veel mis gaan.
Uiteraard even de lagermaat controleren, deze staat achterop het oude lagerschaaltje, zou jammer zijn als je standaard (STD) lagers monteerd op een geslepen krukas natuurlijk.(STD, 0,25, 0,50)

Vervangen is goed te doen verder, al moet je wel even weten waar je mee bezig bent, bitje goed in de carterpanbout meppen, anders draai je ze door en kun je er met de beitel bij, en met een beetje pech alle 21boutjes, dan de oliepomp er even afhalen (4boutjes) en dan kun je er bij, lagerkappen loshalen (stuk voor stuk, beslist niet onderling wisselen) oude lagers er uit, beetje olie aan de nieuwe (schone olie, dus niet met je zandvingers monteren ) en weer monteren. lagerkappen aantrekken met 40nm met NIEUWE boutjes (volgens mij zijn dat rekbouten, maar dat weet niemand, dus vervang ze nou maar). krukas even ronddraaien om er zeker van te zijn dat het allemaal past en klopt, oliepomp er weer aan, carterpan er weer onder.

En bij voorkeur even oliedruk draaien zonder bougie's voor je 'm daadwerkelijk start. daar heb ik tenminste een beter gevoel bij.
mark19chamade
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON Do 06 Mei 2010, 19:16

Re: cylinderkop vervangen

Bericht door mark19chamade »

ja hij verbruikt aardig wat olie weet niet of het normaal is bij +- elke 1500 km een liter olie ligt er ook aan hoe er mee gereden is.
maar ik kan er een kopen met kopset erbij tien kleppen en klepstoters zijn vervangen, moet ik dan ook mn drijfstanglagers meteen vervangen?
en het is een blok van een fase 1 uit 92, past die op mijn onder blok van een fase 2 uit 96?
of is het dan beter om ook het onder blok over te zetten in mijn auto want daar zijn de drijfstanglagers al van vervangen?
en wat ik wou weten of mn onderblok ook gevlakt moet worden.
ik heb dit ook nog nooit gedaan dus wel een leuke uitdaging weer dus als iemand nog goeie tips heef waar ik op moet letten...
mark19chamade
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON Do 06 Mei 2010, 19:16

Re: cylinderkop vervangen

Bericht door mark19chamade »

haha, sorry lees nu net pas de eerste reactie van ronald
Roald
BerichtenCOLON 648
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 11:09

Re: cylinderkop vervangen

Bericht door Roald »

Liter per 1500 km is inderdaad wel erg veel :o
Anything worth doing is worth doing right!
Gebruikers-avatar
Jacques
BerichtenCOLON 507
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 13:34

Re: cylinderkop vervangen

Bericht door Jacques »

Als het hele blok nog in elkaar zit, zou ik het hele blok overnemen. Er van uitgaande dat de koppakking nog goed is. Het vervangen van een koppakking kost altijd een redelijk bedrag. (koppakking 45 euro, kopbouten ca 25 euro, drijfstanglagers 46 euro, drijfstangbouten 50 euro, distr. riem 75 euro).
Aangezien je een redelijk hoog olieverbruik hebt en je blok wel heel mooi loopt, dacht ik nog aan het volgende:
Ik weet niet of het mogelijk is om de klepseals van je huidige blok te vervangen met de kop erop. Bij VW kan het wel. Dit is meer een vraag voor Ronald.
mark19chamade
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON Do 06 Mei 2010, 19:16

Re: cylinderkop vervangen

Bericht door mark19chamade »

nou het zit zo,ik neem de hele auto over van die man de cilinderkop ligt er nog af maar al wel gereviceerdmet nieuwe kleppen en klepstoters, hij heeft er al een nieuwe koppakkingset bij zitten nou wou ik dus de kop over zetten op mijn blok, mijn distributieriem is vorig jaar al vervangen dus die hoeft nu niet nieuw er op toch?
de drijfstanglagers zijn al vervangen van het blok maar die ligt nog open in die andere auto. dus wat is handig?
alleen de cilinderkop verwisselen of het hele blok over zetten? aangezien mijn riem al is vervangen.
verder wil ik de remmerij over zetten op mijn auto want word gek van die sport schijven ze vreten alleen maar mn blokjes op.
of als derde keus, ik knap de auto die ik ga kopen weer helemaal op, maar dat denk ik niet want vind de fsae 2 toch mooier in williams blauw dan een groene fase 1
Gebruikers-avatar
Jacques
BerichtenCOLON 507
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 13:34

Re: cylinderkop vervangen

Bericht door Jacques »

Mark, Ik zou even kijken of het blok van de groene ph1 geen stootranden heeft, zie foto:
Als dat zo is zou ik dat blok opbouwen en als het klaar is de hele boel overzetten en je oude blok houden als reserve.

Afbeelding
mark19chamade
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON Do 06 Mei 2010, 19:16

Re: cylinderkop vervangen

Bericht door mark19chamade »

wat bedoel je met stootranden? sorry heb er nog niet zoveel verstand van, maar leer snel.
BUTTON_POST_REPLY