R19 van MJ

Laat ons weten hoe ver je bent met jouw bolide!
Gebruikers-avatar
MaartenJan
BerichtenCOLON 426
GeregistreerdCOLON Di 23 Jun 2009, 15:57

R19 van MJ

Bericht door MaartenJan »

weliswaar geen 16V maar toch even om even wat leven in het forum te blazen ;)

Dit is hem:
Afbeelding
Waar die voornamelijk voor gebruikt wordt:
Afbeelding

Wat is er aan gebeurd?
* Torsie staven 16V Chamade
* Koni geel (16V type) i.c.m. op maat gemaakte veren
* Open luchtfilter achter parafaan
* Ontsteking 4 graden vervroegd
* interieur volledig gestript, incl. bitumen
* phase I bumpers i.v.m. remmenkoeling
* Speedlines williams (licht en mooi)
* Devil 4-2-1

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wat staat er nog op de planning buiten de kleine dingetjes om?
- F7R of F4R
- daarbij behorende remmen upgrade (RS + HRC Laguna I)
- rolkooi
- lichte kuipstoelen
- lexaan ruiten achter
- accu verplaatsen naar achter de bijrijder

Dit weekend ook nog even bezig geweest, de laatste bitumen matjes verwijderd.
--- CTRL-C CTRL-V ----
Zo dan, vandaag weer wat aandacht aan het project R19 besteed (je zou denken hij is er toch wel een keer klaar mee :D).

Eerst een deel van de inlaat voorzien van wat hittewerende folie wat ik toch nog had liggen. Effect is ongetwijfeld nihil maar ach voor het gevoel ;)
Afbeelding

Ook mezelf voorzien van een leuk eindje lekker dikke kabel:
Afbeelding
Doel hiervan is het uiteraard het verplaatsen van de accu naar achter de bijrijder. Dus een stuk zwaar
gewicht van een vrij hoge positie naar beneden verplaatsen en ook nog uit de neus weg.
Van de week even bij een campingzaak kijken voor een accu bak, hij moet wel goed vastgezet worden. Een accu
koppen schijnt best moeilijk te zijn ;)

Daarna tijd voor het echte werk ;) het gereedschap van vandaag:
Afbeelding

Gaat hij nou de lak afbranden zul je haast denken? Gelukkig is dit niet het geval, dit ding is deaal om
hardnekkige bitumen matjes een nieuw onderkomen te geven. Hier liggen ze er nog vredig bij:
Afbeelding
Ook nog wat prutswerk in de bedrading opgelost, vandaar het soldeerstation.

Half uurtje verder, 50% klaar:
Afbeelding

Al met al 2 uur verder, ziet er goed uit. Ik had verwacht een groot gapend gat te vinden waar je normaal
je voeten neerzet maar de hoeveelheid roest was marginaal, gelukkig! ;D
Hier zijn alle rijmlesten verwijderd en heb ik het geheel ingesmeerd met lijnolie, dit omdat je met het afsteken
op zo'n groot oppervlak toch krasjes maakt. We willen de geen roest situatie uiteraard zo houden ;)
Afbeelding

De oplettende lezer heeft uiteraard gezien dat de stoelen zich niet meer op hun plek bevinden. Die heb ik er voor
dit werkje even uitgevist. De moertjes gingen gelukkig prima los maar zijn wel ontzettend roestig dus daar komen nieuwe voor,
geen zin om halverwege een crash (gaan we niet vanuit natuurlijk) met stoel en al uit de auto te vliegen. Schroefdraad is wel goed
dus daar geen verzwakking. De stoelen zaten gemonteerd met afstandbusjes i.v.m. hoogte tapijt en isolatie daartussen, die blijven
dus weg in de nieuwe situatie. Daarmee zit ik 3 cm lager, dat is toch wel erg prettig! Bij de circuitdag laat ik ook mooi 1 stoel achterwege,
die dingen zijn zwaar ;)

Ik heb het A4tje er even bijgepakt met alles wat ik gewogen heb van wat ik er uitgehaald heb.
Dat valt niet tegen, gewichten in kg:
  • [li]Achterbank 20[/li]
    [li]Zitting v/d achterbank 15[/li]
    [li]Bitumen kofferbak 10[/li]
    [li]Bitumen onder achterbank 7,5[/li]
    [li]Bitumen voor 8,5[/li]
    [li]Isolatiemat voor 12,5(!)[/li]
    [li]tapijt 7,5[/li]
    [li]hoedenplank 3,5[/li]
    [li]Hemel 3,5[/li]
In totaal dus 88 kilo. Deze keer de gewichten niet uit het hoofd maar van het A4tje waar ik alles opgeschreven heb na het wegen ;)
Dat is toch bijna 100 kilo winst, met het achterwege laten van de bijrijders stoel ga ik dat waarschijnlijk wel halen. Wat nog ontbreekt
op de lijst zijn de overbodige dingen die ik weggehaald heb onder de motorkap, zoals koolstofilter (van de tankontluchting). Ook het
achterruiten wisser mechaniek + de motor daarvan staat er niet bij, vergeten te wegen. Het luchtfilterhuis+stellage daarvan moet ik
ook nog een keer wegen, zal ook een leuk gewicht in zitten. Dan zijn de middendemper + katalysator ook nog afwezig, die wegen ook genoeg.
Laatst gewijzigd door 1 op MaartenJan, in totaal 0 keer gewijzigd.
Roald
BerichtenCOLON 648
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 11:09

Re: R19 van MJ

Bericht door Roald »

Lekker bezig zo hoor, qua motor zou ik voor een F4R gaan, de eerste Clio RSén (170 pK) zakken nu als bakstenen in waarde omdat ze inmiddels 10 jaar of ouder worden.
En 170 pk is toch lekkerder dan de 150 pk van de F7R en ook wat moderner blokkie enzo :)
Anything worth doing is worth doing right!
joeri16v
BerichtenCOLON 88
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 17:25

Re: R19 van MJ

Bericht door joeri16v »

heb hier nog rs-remmen liggen, kompleet met adapters en hrc
Afbeelding
Roald
BerichtenCOLON 648
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 11:09

Re: R19 van MJ

Bericht door Roald »

joeri16v schreefCOLONheb hier nog rs-remmen liggen, kompleet met adapters en hrc
In die set RS klauwen en HRC heb ik anders ook wel eventueel interesse 8-)
Anything worth doing is worth doing right!
joeri16v
BerichtenCOLON 88
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 17:25

Re: R19 van MJ

Bericht door joeri16v »

wie als eerst mn rekening weet te spekken mag ze hebben :D
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Jacques
BerichtenCOLON 507
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 13:34

Re: R19 van MJ

Bericht door Jacques »

Als je een F7R en RS remmen wilt zou ik een complete megane 1 2.0 16V kopen. Het hele subframe met bak, blok,inclusief de fusees en veerpoten kan je zo overzetten. Dan heb de de fusees met grote lagers (rond 84mm) en ook de RS remklauwen. Alleen moet je de gaten in je veertoren 1 cm verder naar buiten brengen. Ik heb beide subframes, veerpoten, draagarmen liggen. Je mag het zelfs komen opmeten! Er komt nog wel wat extra werk bij kijken maar dat vertel ik je wel.
fs1
BerichtenCOLON 646
GeregistreerdCOLON Zo 08 Nov 2009, 17:11

Re: R19 van MJ

Bericht door fs1 »

als je zo'n f4r zou nemen, hoe zit dat dan met de motorsteunen?
Gebruikers-avatar
MaartenJan
BerichtenCOLON 426
GeregistreerdCOLON Di 23 Jun 2009, 15:57

Re: R19 van MJ

Bericht door MaartenJan »

@Joeri, verkoop ze maar aan Roald, mijn financiële prioriteiten liggen op het moment ergens anders ;) Wel bedankt voor het aanbod :mrgreen:

@Roald, een F4R is qua betrouwbaarheid in elk geval wel de beste optie en de eerste RS'en zakken als bakstenen in waarde.
@Jaques, als ik er aan toe ben om een motorswap te doen kom ik graag een keer bij je kijken hoe het bij jou allemaal elkaar in zit :)

@fs1, je hebt 2 opties, complete toren erbij bouwen voor de bovenste motorsteun (zoals de lui van team dynamics hebben gedaan) of gewoon de onderste motorsteun gebruiken. Als ik het goed heb zit de aansluiting daarvoor wel gewoon op een F4R, uiteraard ongebruikt.
fs1
BerichtenCOLON 646
GeregistreerdCOLON Zo 08 Nov 2009, 17:11

Re: R19 van MJ

Bericht door fs1 »

was net al eens gaan rondspeuren op marktplaats enzo, de goedkoopste (hele auto) kost toch nog zo'n 3000€... sorry dat ik je topic effe volspam maar er bleef nog 1 vraagje over; hoe zit het met de versnellingsbak? kan die die erop zit gewoon blijven met z'n steekassen? of moet de bak van de 19 16v erop (kan dat?) en moet die z'n assen gebruikt?
Gebruikers-avatar
MaartenJan
BerichtenCOLON 426
GeregistreerdCOLON Di 23 Jun 2009, 15:57

Re: R19 van MJ

Bericht door MaartenJan »

Je kan gewoon de assen van de 19 zelf gebruiken. Achter een F4R zit een JC5, gewoon een JB3 met betere lagers zodat deze meer koppel aankan. Zitten nog wel wat andere kleine verschillen bij maar dat is de grootste.

Als je MP in de gaten houdt zie je af en toe wel een RS voorbij komen voor 1500, recent stond er zelfs nog 1 op. Die is wel inmiddels weg.
BUTTON_POST_REPLY