Stationair toerental

Motor-problemen???? kijk hier!
nsdj
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON Zo 13 Sep 2009, 12:40

Stationair toerental

Bericht door nsdj »

Goedendag allemaal,

Ik zal mij eerst eens even voorstellen, mijn naam is Niels. ik heb in de loop der jaren 3 keer een 19 16v gehad en 1 keer een clio 16v, geweldige auto''s.

Ik heb een tijdje terug een Megane gekocht met een kapotte motor (1.6E). nu kwam ik op het idee om er een 1.8 16v van een 19 in te hangen. Dit is allemaal goed en wel gelukt maar ik heb nu het probleem dat als ik een stuk gereden heb dat mijn stationait toerental zo'n 1300/1400 toeren is. Als ik de motor uitzet en opnieuw start loop ie wel weer netjes 900/950 toeren.
Heeft iemand een idee wat ik hier aan kan doen?

Alvast bedankt voor het meedenken.

greetz, Niels
Gebruikers-avatar
Xabre
BerichtenCOLON 461
GeregistreerdCOLON Ma 25 Mei 2009, 19:35

Re: Stationair toerental

Bericht door Xabre »

waarschijnlijk is je stationairtoereltalmotortje een beetje smerig van binnen.. je kunt 'm eens open halen (gaat lastig) en 'm eens helemaal schoonmaken van binnen

zelf ooit ook eens gedaan, werkte toen weer prima
19 16V Register - just kick a little somethin' for them cars that be bumpin'
nsdj
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON Zo 13 Sep 2009, 12:40

Re: Stationair toerental

Bericht door nsdj »

bedankt voor de tip ik zal het eens proberen

greetz, niels
Gebruikers-avatar
Jacques
BerichtenCOLON 507
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 13:34

Re: Stationair toerental

Bericht door Jacques »

Een andere optie is: schoonmaken met een ultrasoonreiniger. Alleen het ventielgedeelte in de reiniger en vervolgens inspuiten met WD40.
Wat je ook vaak ziet is: schoonmaken met remmenreiniger en inspuiten met WD40.
Ronald16V
BerichtenCOLON 288
GeregistreerdCOLON Do 30 Apr 2009, 22:53

Re: Stationair toerental

Bericht door Ronald16V »

Bijna goed, maar toch niet helemaal. een R19 16V en een Clio16V heeft een opnemer in de tellerkabel zitten die er voor zorgt dat het toerental 200RPM hoger gehouden wordt zolang er nog rijsnelheid is. Dit is om te voorkomen dat de motor uitvalt bij een toerenval bijvoorbeeld bij het ontkoppelen van de koppeling.

Jou Megane heeft die sensor waarschijnlijk niet dus zou je daar iets op moeten verzinnen. aangezien de motoren nog wel regelmatig in R5'jes gehangen worden zou daar vast wel een oplossing voor zijn maar die weet ik zo even niet.

Wel gaaf trouwens zo'n motor in een gewone Megane ;)

In ieder geval succes.
nsdj
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON Zo 13 Sep 2009, 12:40

Re: Stationair toerental

Bericht door nsdj »

Als het zo is dat als er rijsnelheid gezien word door de motorcomputer, en het signaal is niet aangesloten dan zou de motor toch altijd in toeren moeten terugvallen bij stationair?

Ik heb de pulsgever die in de oude motor zat trouwens gewoon overgezet in de 16v bak dus ik zou het signaal wel aan kunnen sluiten op de motorcomputer. altijd het proberen waard natuurlijk.

het is inderdaad gaaf zo'n motor in een standaard megane zonder lm velgen en spoiler.

niemand verwacht dan bij het stoplicht dat je 135 pk onder de kap hebt.......

bedankt voor de reactie's ik zal het 1 en ander eens proberen.

greetz, niels
Ronald16V
BerichtenCOLON 288
GeregistreerdCOLON Do 30 Apr 2009, 22:53

Re: Stationair toerental

Bericht door Ronald16V »

Je zou zeggen van niet inderdaad, maar het is wel zo. hij draait gewoon op een bepaald referentietoerental na een frisse start en pakt het hogere stationair toerental op bij 4000 RPM, daarna moet dat weer uitschakelen als hij het signaal krijgt dat de rijsnelheid wegvalt, dat gebeurd dus niet waardoor de stationair regelklep (stappenmotor) gewoon open blijft staan.

Mischien kun je het systeem overbruggen met iets, ik meen dat de Megane een electronische pulsgever in de bak heeft ? in ieder geval geen tellerkabel ? bij een R19 16V zit de opnemer IN de kabel namelijk bovenaan bij de tellerset in het dashboard, daar moet een witte 3 polige stekker op die uit de dashboardkabelboom komt.

Het hele verhaal wordt aangestuurd door de ECU dus mischien is het weg te halen door een chip te laten schrijven zonder die toerenverhoging maar daar weet ik verder niet genoeg vanaf.
nsdj
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON Zo 13 Sep 2009, 12:40

Re: Stationair toerental

Bericht door nsdj »

kijk eens aan dat verklaart een hele boel voor mij.

ik heb gewoon de pulsgever uit de megane bak in de 16v bak gezet dus het signaal is geen probleem.
de megane heeft idd geen snelheidskabel meer.

ik moet dan alleen het signaal even aansluiten op de mm computer

bedankt voor de hulp

greetz, niels
nsdj
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON Zo 13 Sep 2009, 12:40

Re: Stationair toerental

Bericht door nsdj »

Ik heb net het snelheidssignaal op de motorcomputer aangesloten en ff een proefritje gemaakt,
als ik de auto rustig laat uitrollen loopt de motor zo'n 1200 toeren en als ik dan helemaal stop zakt ie netjes terug naar 950 toeren.
helemaal super dus.

bedankt Ronald voor de tip!

p.s. heb ik toevallig eens een keer een motor van jou gekocht een paar jaar geleden?
dat was namenlijk ook in Zwolle maar ik weet alleen de naam niet meer.

greetz, niels
Ronald16V
BerichtenCOLON 288
GeregistreerdCOLON Do 30 Apr 2009, 22:53

Re: Stationair toerental

Bericht door Ronald16V »

Ik heb heel veel onderdelen verkocht de afgelopen jaren maar ik heb eigenlijk nog nooit een losse motor zonder auto verkocht, maargoed.. het had gekunt :)
BUTTON_POST_REPLY