Pagina 4 van 5

Re: Cabrio van Sareno (Sander)

GeplaatstCOLON Za 04 Aug 2012, 20:17
door Jacques
Ik heb de motor met subframe en al laten zakken. Je kunt als je het subframe op pallets zet, de voorkant van de auto optakelen en over het subframe met blok hijsen. Vooral de stuurstang (op het stuurhuis) en de km teller kabel is lastig. Alle werkzaamheden aan het blok en de steunen gaan makelijker als het eruit is. Zeker dingen als het vervangen van je krukas en oliepomp keerring. Je auto kun je voorzien van zwenkwielen om hem te manuveren.
Voorbeeld
Voorbeeld
dieppe 003.jpg (38.5 KiB) 16677 keer bekeken
Koppakking: leen een compressie meter. Staan vaak ook op MP voor ca 20 euro. Je moet er een hebben met een lange slang of nippel ivm de diepe bougieschagten. Bij het topic van Bart (fs1) en mij staan aanwijzingen en foto's voor het inbouwen van blok en bak.

Re: Cabrio van Sareno (Sander)

GeplaatstCOLON Zo 05 Aug 2012, 11:17
door Sareno
Ik zit er nu serieus over te denken om dat blok er onderuit te laten zakken. Heb jij daarna het subframe weer gemonteerd en de motor van bovenaf geplaatst of heb je de auto weer over het blok laten zakken?

Re: Cabrio van Sareno (Sander)

GeplaatstCOLON Zo 05 Aug 2012, 14:41
door Jacques
Nee. Ik heb alles op het subrame gemonteerd en vervolgens de auto weer over het subframe gezet. Kijk maar even in mijn topic zo rond juni 2011 (pinksteren was het). Ik had begrepen van o.a. Bart, dat het monteren van bovenaf een klein rampje zou worden i.v.m het nogal grote spruitstuk dat overal tegenaan botst. De auto over het complete subframe zetten is prima te doen. Even goed kijken of de boutgaten van het subframe in lijn zitten. Eventueel de carroserie op zijn plek duwen. Dat is prima met de auto zonder blok/bak erin. Ik heb het blok plaatsen helemaal alleen gedaan. Ik weet dat Christiaan Hofstede van Team1916v ook altijd de auto met een motortakel over het blok/subframe heen takelde. Ik heb daar geen foto's van.

Re: Cabrio van Sareno (Sander)

GeplaatstCOLON Zo 05 Aug 2012, 15:03
door Sareno
Een Meter als deze:

http://link.marktplaats.nl/582903774

Ik ga je topic wel even doorspitten. Ik heb alleen geen brug..

Re: Cabrio van Sareno (Sander)

GeplaatstCOLON Zo 05 Aug 2012, 20:18
door Jacques
Meter is OK.

Een brug is echt super handig. Zeker een 2 Koloms brug. Maar als je geen brug hebt kun je met een takel de caroserie aan de voorkant optakelen. Als je zorgt dat er een aantal pallets onder je subframe liggen, dan kan met een pompwagen het hele spul er onderuit trekken. Vervolgens zal je dan of een subframe moeten monteren of een plank met wieljes om de cassoserie te verplaatsen.

Re: Cabrio van Sareno (Sander)

GeplaatstCOLON Zo 05 Aug 2012, 21:28
door Sareno
Ik ga ns naar de mogelijkheden kijken. Een takel moet zijn "voeten" ook kwijt kunnen natuurlijk. Of ik maak een soort brug waar ik een takel aan kan monteren. Wat zal het gewicht zijn van een lege neus? Kilo of 150?

Re: Cabrio van Sareno (Sander)

GeplaatstCOLON Zo 05 Aug 2012, 21:50
door Jacques
Ik weet nog van de demontage van de megane. We hadden een balk aan het plafond met een loopkat en een kettingtakel. Zo'n takel, die je tegenwoordig voor 60 euro koopt en geschikt is voor 1000kg. De voorkant hing toen in de takels en uiteindelijk hebben we de brug laten zakken toen de auto-ambulance eronder stond en toen de neus naar beneden getakeld. Ik denk dat je schatting van ca 150kg wel klopt er van uitgaande dat de achterkant op zijn wielen blijft staan.

Re: Cabrio van Sareno (Sander)

GeplaatstCOLON Ma 06 Aug 2012, 08:58
door fs1
motor eruit halen met een takel is ook best te doen hoor, en je hebt er niet echt hulp bij nodig, en ook geen brug, en je subframe kan gewoon lekker blijven zitten, bij de motorwissels van m'n blauwe en de cabrio zijn de motors er ook langs boven uit getakeld en weer langs dezelfde weg in gelegd

Re: Cabrio van Sareno (Sander)

GeplaatstCOLON Ma 06 Aug 2012, 12:30
door Sareno
Zo heb ik het vroeger ook gedaan maar het verhaal van het spruitstuk komt me erg bekend voor.

Of is dat spruitstuk ook achteraf vast te zetten? Lijkt me lastig.

Re: Cabrio van Sareno (Sander)

GeplaatstCOLON Ma 06 Aug 2012, 17:27
door Jacques
Spruitstuk moet er van bovenaf tussen en is inderdaad lastig te monteren. Maar het kan wel. Een stalen spaghetti spruitstuk sleutel je er veel makkelijker tussen. (hint)