ABS zit er niet meer op, heb 'm omgebouwd naar conventioneel remsysteem nadat ik 'm na de revisie bijna om een boom heen vouwde omdat de ABS pomp even weigerde. levensgevaarlijk...
Deze auto heeft al een heel leven achter de rug met vooral stilstaan. Hoe het hele verhaal zit: Het is een import uit Duitsland en een ouder stel heeft deze auto ingeruild bij een autobedrijf welke uiteindelijk de sleutels van de cabrio verloren is en er net voor aflevering een andere slotenset in gezet heeft, vandaar dat er geen afstandsbediening voor de CV bij zit. De vorige eigenaar (Roelof) heeft deze auto gekocht van het autobedrijf en heeft er een tijdje mee gereden, de motor bleek behoorlijk wat olie te verbruiken en aangezien hij voor de cabrio nog een 19 16V heeft gehad die total loss is gegaan omdat ie er mee van de weg af geduwd was en hij de motor daarvan nog had besloot hij die motor in te laten bouwen in de cabrio bij een autobedrijf. die motor heeft een aantal jaren stilgelegen en waarschijnlijk hebben ze bij dat autobedrijf geen oliedruk gedraaid bij de eerste start en is er na ongeveer 20km drijfstanglagerschade mee gereden. hier is mee doorgereden naar huis en uiteindelijk heeft hij bij dat autobedrijf de drijfstanglagers laten vervangen als dat mogelijk was. volgens dat autobedrijf was dat mogelijk omdat de krukas volgens hun niet dusdanig beschadigd was dat er wel nieuwe lagers tegenaan konden. echter bleek na de eerste start het spul nog zo dusdanig veel speling te hebben dat het nog aan alle kanten rammelde maar hebben ze 'm er toch mee weg gestuurd waarna na een kilometer of 10 echt alles aan puin ging. daarna is de cabrio stil komen te staan (binnen) omdat hij niet wist wat hij er mee aan moest.
Ik heb deze auto binnen gekregen na een jaar of 7 stilstaan, heb de carterpan gedemonteerd en trof een compleet vergruisde krukas aan met er aan vast gesmolten een paar halve drijfstanglagers, die nieuwe lagers konden dus echt niet maargoed, dat was dan weer een beetje achteraf. Later de kop losgehaald en zag dat de complete nokkenaslagering aan puin lag, de cilinderwanden waren allemaal zwaar bekrast, er zat een gescheurde zuiger tussen en een paar kromme drijfstangen. Daarna heb ik er een nieuwe F7P 1.8 16V voor opgebouwd, alles maar dan ook werkelijk alles nieuw dus niet alleen gereviverfd, hierbij heb ik de versnellingsbak ook uit elkaar gehad.
Even een korte opsomming van wat ik er aan gedaan heb:
- Drijfstanglagers
- Krukaslagers
- Axiaallagers
- Drijfstangen
- Zuigerveren
- Lagering hulp-as oliepomp
- 16 klepgeleiders
- 16 kleppen
- 16 klepseals
- Nokkenaskeerringen
- Krukaskeerringen
- Keerring hulpas oliepomp
- Thermostaat
- Distributie
- Koppakking
- Kopbouten
- Oliepomp
- Kleppendekselpakking
- 4 nieuwe bougie's
- Bougiekabels
- Rotor+verdelerkap
- Aandrijfas links en rechtsvoor
- Stuurhuisrubbers
- Stuurhuishoezen
- Prise-as keerring+lager versnellingsbak
- Schakelas 3e/4e versnelling versnellingsbak
- Synchromeshringen versnellingsbak
- Koppelingset+druklager
Zal vast nog wel wat vergeten zijn maar met die 1700euro en nog wat is dat nog lang niet betaald. De vorige eigenaar had de planning om 'm technisch klaar te laten maken (wat ik dus gedaan heb) en 'm daarna over te laten spuiten en het dak te laten vervangen. Uiteindelijk had hij geld nodig voor een grotere auto en heeft hij z'n dagelijkse auto samen met de cabrio ingeruild op een grotere auto (BMW 320d)
Na revisie is er een kleine 4000 km gereden waarvan ik de eerste 1000 heb gereden.
. 1 op 16 haal je never-nooit-niet met een 1.8 16V en al helemaal niet in zo'n zware cabrio maar een slechte koop kun je er niet aan hebben, Ik weet dat de stoelverwarming niet werkt en dat het achterruitje van de cabriokap stuk is en met tape bij elkaar hangt, onder aan het voorscherm zat er volgens mij een klein roestplekje. dorpels zijn knetterhard, zowel binnen als buiten. interieur is super netjes, leer van de stoelen is nog erg netjes en er zitten van die lekkere lichtgrijze deurpanelen in waar je beter niet met je vieze vingers aan moet zitten.
Verder kan ik mij herinneren dat ik de lampjes uit de mistlampen gehaald heb voor de APK omdat er een glaasje stuk was (ik dacht linksvoor)
Ik heb nog bergen met foto's van de motorrevisie en versnellingsbak en nog wat foto's van het geheel incl. de cabriokap maar dat heb ik hier even niet op de laptop staan maar ik zal zorgen dat ik die even hier neer zet.
Ik wil niet zeggen dat je er 20 jaar probleemloos mee kunt rijden want het blijft tenslotte een 19 16V, maar ik durf wel te zeggen dat deze cabrio behoort tot de laatste echt nette cabrio's in Nederland.