Afgelopen weekend ook wat werk aan de 19 16v turbo gedaan, tijdens de winterslaap had kachel radiateur besloten een incontinentie probleem te ontwikkelen
Gevolg een kletsnat tapijt aan de bestuurderskant... bah!
Na alles weer droog te hebben gekregen aan de binnenkant moest ik toch iets gaan verzinnen om de 19 16v turbo weer op eigen kracht te kunnen laten bewegen zodat die kachel radiateur vervangen kan gaan worden, heb een gloednieuwe origineel Renault klaar liggen, nog fiks korting op gehad ook!, hulde aan Renault Stam!
Dus moest ik een Bypass maken om zo de kachel uit het systeem te knippen, moest even creatief worden om de bypass van het thermostaathuis naar de KVS pot te krijgen, ik heb immers nog minder ruimte bij het schutbord dan normaal, iets met een turbo en slangen die er lopen...
De 22mm universele koelslang was niet buigzaam genoeg om zonder te knikken de 90 graden bocht te maken, dus moest ik er iets op verzinnen., oplossing na enig nadenken gevonden, kunststof L buisje van 20mm gevonden bij QSP welke geschikt is voor koelwater en dus warmte, dit samen met wat slangklemmen die ik bij de Brezan had gescoord het onderstaande knutselwerkje gemaakt (excuus voor de mistige foto's, camera van telefoon is gaar):
Vervolgens aan het thermostaathuis vast gemaakt en kijk nou, past precies overal tussendoor, geen knikken en ligt mooi vrij:
De zaak weer aangesloten naar de KVS pot:
Vervolgens de KVS pot weer gevuld en warempel geen lekkage meer!
Ook de turbo slang weer terug gebouwd, het past allemaal precies!
Hierna de motor gestart en het systeem weer ontlucht, was voor het eerst sinds eind oktober dat de motor had gelopen, startte als vanouds
Er ging nog best wat KVS in een liter of 2, de andere liter uit de kan lag over de vloer in de box, schopte de kan om... handig....
Na dit -ahum- incidentje een voorzichtig test rondje gereden en alles hield het prima, op het laatst zelfs nog even turbo redelijk laten opspoelen, geen witte rook walmen, alles bleef kurkdroog dus dikke prima.
Zo kan ik met vertrouwen naar Ronald in Wezep gaan rijden om daar de kachel radiateur te vervangen en wat noodzakelijk onderhoud te gaan doen namelijk:
-Nieuwe d-riem set + multiriem
-4 nieuwe Bougies
-Olie+filter
-16 verse klepstoters er in zetten (2 rammelen als hij koud is minuten lang)
Aangezien ik toch bezig was ook maar eens gekeken waarom de sensor van de inlaat lucht temperatuur niks deed, hier had ik een foutmelding van staan in mijn super handige diagnose software uit de vorige post, bleef ook strak op 20 graden staan ook al was het 5 graden
Na niet al te lang zoeken het probleem gevonden er zat maar 1 kabeltje vast aan het stekkertje... jah dan doet ie het niet nee
Vervolgens de multimeter erbij gepakt, op contact gezet en ik zag dat er ongeveer 4.7v op stond, mooi dus de rest van de kabelboom is in orde.
Omdat ik geen zin heb om met een paperclip die JPT pinnetjes er uit te gaan zitten halen met een hoop gevloek via mouser maar 2 nieuwe stekkertjes besteld, 6 JPT pinnetjes (kun je er nog eens 1 kwijt raken, reserve hebben is altijd handig en dingen kosten geen moer zowat
)
Voor de degenen die dit misschien ook zoeken de OEM nummers van TE zijn:
929940-1 voor de JPT pinnetjes (ja die moet je er los bij bestellen.. echt wie dat heeft bedacht.... ::) )
826008-5 voor het stekkertje zelf
880810-1 voor het beschermhoesje
Ook heb ik nog deze twee handige plaatjes van de F7P ECU overzicht en pinout gevonden:
En Vandaag de inlaat lucht tempsensor gedaan en werkt nu na 4 jaar weer...
1 kabeltje lag los van het stekkertje, easy fix gelukkig.
Verschil boven in de toeren is aanmerkelijk te noemen, ding gaat als een speer nu naar de 7000 RPM.
ff paar screendumpjes gemaakt van de Qfenix software
Hij schommelt nu ook een enorm stuk minder met zijn toeren bij terug komen naar stationair, zou zeggen 80% minder.
Nu nog 1 storing oplossen
-Lambda sensor melding, waarschijnlijk stuk, werkt wel maar krijg steeds een onthouden storing terug en reageert ook erg langzaam.
Ben ondertussen er ook achter waarom de absolute luchtdruk niet gemeten wordt door de ECU en daarom foutmelding op MAP sensor.
De ECU schijnt dat signaal niet meer te krijgen vanwege de 2 Bar (R21 turbo) MAP sensor, is ook zonder gevolgen volgens Menno welke ook mijn 19 16v heeft gemapped.