Roald's 19 16v ph2

Laat ons weten hoe ver je bent met jouw bolide!
Roald
BerichtenCOLON 648
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 11:09

Re: Roald's 19 16v ph2

Bericht door Roald »

Lol dacht dat je ze al gedemonteerd had :D
Btw heb jij nog zo'n plastic pennetje over om dat plastic bougie afdek kapje vast te zetten ? (waar het F16 IE logo op staat je weet wel)
Anything worth doing is worth doing right!
fs1
BerichtenCOLON 647
GeregistreerdCOLON Zo 08 Nov 2009, 17:11

Re: Roald's 19 16v ph2

Bericht door fs1 »

nope dat heb ik niet... geen f7p motoren in overvloed :p
Roald
BerichtenCOLON 648
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 11:09

Re: Roald's 19 16v ph2

Bericht door Roald »

Maar wel een F7P kop op je 2.0 zitten :D
Anything worth doing is worth doing right!
Roald
BerichtenCOLON 648
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 11:09

Re: Roald's 19 16v ph2

Bericht door Roald »

Kleine update hier zo.

Gisteren helaas toch echt de remblokken moeten vervangen van de originele remmerij die waren tot bijna op de draad toe versleten, dorst er niet meer mee verder te rijden.
Aparte is wel dat nu het sponzige gevoel in het rempedaal weg is waar ik last van had sinds de remdruk begrenzer achter 1,5 jaar geleden ineens overleed en de rem olie er toen uit spoot.
Klauwen rechts voor+achter alweer los moeten maken (voor de tig'ste keer) alles weer netjes gemaakt en remt nu weer zoals het moet, erger nog ik zat de eerste keer bijna met het Renault logo op het stuur in m'n neus gedrukt was niet meer gewend dat er zo'n zo'n 'bite' in zat :o
Heb er weer de wel bekende textar remblokjes voor+achter in geduwd ze zijn nog te krijgen dus :D (ze staan niet meer vermeld op de website van autoparts-online.nl)

Verder heb ik de fusee stukken van Bart (FS1) binnen gehad om de RS remmerij er onder te kunnen gaan zetten, ze moeten nu alleen nog bewerkt worden en daarna nog worden voorzien van nieuwe wiellagers.
Anything worth doing is worth doing right!
fs1
BerichtenCOLON 647
GeregistreerdCOLON Zo 08 Nov 2009, 17:11

Re: Roald's 19 16v ph2

Bericht door fs1 »

remblokken had ik ook nog zo goed als nieuw liggen :-p succes met de fusees!
Roald
BerichtenCOLON 648
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 11:09

Re: Roald's 19 16v ph2

Bericht door Roald »

Remblokken schijven doe ik altijd nieuw, neem er gewoon geen enkel risico mee, bovendien die Textar blokjes zijn maar 35 euro voor set en remt net ietsje beter dan standaard.
Anything worth doing is worth doing right!
Roald
BerichtenCOLON 648
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 11:09

Re: Roald's 19 16v ph2

Bericht door Roald »

Zo na meer dan een jaar geen update gedaan meer te hebben gaan we maar eens van start er valt genoeg te melden :D
Bijna een jaar geleden (auw) begaf de originele koppeling het na 21 jaar en 270.000 km trouwe dienst.
Slipte bijna 100% door, je kan de auto alleen nog in zijn 1 zetten koppeling los laten en hij begon te rijden gas geven had geen zin meer :lol:
Nu had ik al een Megane F7R bij Ronald staan om er in te gaan hangen, de gedachte was dan hangen we die er meteen ook maar in 8-)

Dit was er over van de de oude koppeling, dacht eerst dat de drukgroep het begeven had (druklager maakte al jaren herrie ik met koude motor weg reed) maar dat bleek toch anders te zijn :lol:

Afbeelding

Aan deze kant hebben we nog voering.

Afbeelding

En aan deze kant helemaal niks meer, dat verklaart :lol:

Ondertussen had ik een prachtige F7P kop gekocht (echt als nieuw gewoon) om zo allerlei inbouw problemen met ontsteking en ECU te ontwijken.
Deze kop heb ik weg gebracht naar Biggelaar motoren (bekend van de 1.8>2.0 conversies) om er de grotere Mégane kleppen in te laten zetten en de compressie iets te verhogen van 10,0:1 naar 10,3:1, alle kleine beetjes helpen.

Foto van de kop:

Afbeelding

Je kan duidelijk de grotere kleppen zien :D

Maar goed... nu komt het, Ronald ging aan de slag met de 2.0 zag wat vreemde dingen en besloot de motor verder uit elkaar te halen.
Wat bleek het blok was een grote bak ellende van binnen alles was echt verrot eigenlijk.
Vreemde is dat zowel Jacques als Ronald nog met dit blok gereden hebben en presteerde ook nog goed op dat moment.
Als het blok nog 20 minuten had gelopen dan had ie geklapt waarschijnlijk.

De foto's:

Afbeelding

Zo zagen alle cilinders er uit....auw...

Afbeelding

Dit is ook niet zo best :?

Afbeelding

Strepen in de drijfstanglagers...

Kortom dit blok was eigenlijk rijp voor het oud ijzer, was nog wel allemaal te maken maar een echt lekkere basis is het niet natuurlijk.
Dus sja wat nu alleen koppeling vervangen en noodzakelijk onderhoud (nieuwe riem,bougies,olie etc etc) aan de F7P doen, andere F7R kopen of deze F7R toch maar oplappen ? :roll:

Het werd optie 2 een andere F7R kopen, maar dan niet zomaar een F7R daar deed ik het inmiddels niet meer voor 8-)
Dus vorig jaar begin mei onderstaande F7R low boost turbo maar opgehaald :D :D 8-)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het mooie is dat dit een complete set was, koppeling,bak,blok,ecu met correcte custom map en downpipe.
De config van dit blok:

F7R 2.0 16v uit een Mégane
F7P kop met F7P nokkenassen.
Compressie verhouding 9:1 (de wel bekende afgedraaide originele zuigers modificatie)
T28 Turbo met twee standen 0,4 en 0,7 bar
Bosch 803 injectoren
JC5 Versnellingsbak van een dci motor met:
Differentieel clip modificatie
Koppelings hevel gemodificeerd voor prettigere bediening op het pedaal
Schakel mechanisme gemodificeerd zodat de slag van de pook korter is (short shift dus)
Helix Autosport Koppeling om het enorme turbo koppel aan te kunnen

Vermogen zal ergens uitkomen tussen de 200 en 250 (krukas) pk's, ik hoop rond de 225 aan de wielen te gaan halen. 8-)

Aangezien ik bij dit blok wat belangrijke waardes makkelijk in het zicht wil hebben toch maar wat meters gaan monteren.
De meest geschikte locatie bleek onder het middendeel van het dashboard te zijn, wilde geen schade aan mijn prachtige interieur gaan maken.
Na wat brainstormen en zoeken kwam ik een 1 DIN radio onderbouw bakje tegen en 1 DIN meter houder.
Mooiste is dat de voorste bevestigingspunten precies passen op de gaatjes van de schroeven van het klepje onder het dashboard.

Afbeelding


Afbeelding

Na een klein hoekje uit de bodem gezaagd te hebben paste hij ook aan de bijrijders kant langs de midden console.


Afbeelding

Een wat onduidelijk foto helaas van de meters, van links naar rechts: Olie temperatuur, AFR en turbo druk
Meters zijn van het merk AEM, niet goedkoop wel goed.

Klein youtube filmpje van de meters in actie als je het contact aanzet: https://www.youtube.com/watch?v=8LAOCF_usYc

Verder heb ik een gepolijst klepdeksel gemaakt, heel wat werk maar gelukt!
De bovenkant heb ik dus gepolijst en "zijkanten" voorzien van zilvergrijze lak met klein blank lak laagje voor zijdeglans finish.

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens moest de intercooler er in komen (Van het merk Forge) bleek nog een best klusje te zijn die pas te krijgen in de bumper.

Afbeelding

Zo hangt ie nu aan de front balk.

Afbeelding

Met bumper er weer op :D

Verder moest er ook flink wat gedaan worden aan de remmerij deze was niet fris meer.
Rechts achter liep ernstig aan, rechts voor remde scheef en de hoofdremcilinder was ook niet helemaal fris meer.
Was een keer buiten zijn werkgebied gekomen nadat de remdruk begrenzer achter een stevig lek had gehad twee jaar geleden.
De remdruk begrenzer is toen vervangen voor gloednieuwe origineel onderdeel.
Nu had ik nog een gloednieuwe 23,9 mm HRC liggen met Clio II RS klauwen en de welbekende adapter platen van Bart V.
Echter kan dat natuurlijk beter dus maar een paar andere klauwen gekocht die ook met deze HRC kunnen :D 8-)

Afbeelding

Afbeelding

Het zijn dus de Brembo klauwen geworden van een Peugeot 406 v6 coupe, via Jacques wist ik dat deze 1 op 1 passen op R19 16v fusee stukken.
Wel moet ik er een 10mm spacer op zetten anders past de velg er niet meer op, die dingen heb je best nodig :lol:

Het verschil is enorm vergeleken met origineel, zie onderstaande foto's

Afbeelding

Origineel

Afbeelding

BLAMMO!!!
280mm schijven met de Brembo klauwen :lol: 8-)

Afbeelding

Zo ziet het met velg er voor uit, ze vallen gelukkig niet op, wil wel de sleeper status omhoog houden.


Inmiddels was het tijd om het beest naar Ronald te gaan brengen, helaas kon de 19 16v dat niet meer op eigen kracht :cry:
Dus een oprijwagen gehuurd voor een zeer schappelijk bedrag, aardige chauffeur die zeer netjes en zonder schade de 19 16v er op geladen heeft.
Paar plaatjes geschoten tijdens het er op zetten van de 19 16v.

Afbeelding

Afbeelding

De kofferbak volgeladen met de enorme berg met onderdelen die ik had verzameld in de tussentijd.
Komt het spelletje Tetris in het echt leven toch nog eens van pas :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Veilig bij ronald aangekomen en de fase 1 van Ronald en mijn fase 2 gebroederlijk naast elkaar :D

We hebben toen het F7P torretje nog 1 keer laten lopen en zelfs na weken stil staan starten en lopen!
Vervolgens de 19 16v de brug op geduwd en natuurlijk even een foto.

Afbeelding

De volgende dag kreeg ik van Ronald een foto via whatsapp

Afbeelding

De F7P lag er al uit :lol:

Nu neem ik even een sprong door de tijd naar hoe het project er nu bij staat.
Echter ligt het werk er aan nu stil gezien ronald een ongelukje heeft gehad en met zijn hand in het gips zit (sterke kerel!).
De bedoeling was om het beest klaar te hebben voor de openings meeting van RTC/CRS.
We lagen daar voor goed op schema de auto is nu voor 90% klaar ongeveer.
Wat in het vat zit verzuurt niet maar baal wel natuurlijk, heb al een jaar niet meer met het beest gereden en wil ook nu wel eens dat turbo blok horen lopen 8-)

Verder heb ik alle steuntjes en beugels onder de motorkap laten stralen en hoogglans zwart poeder coaten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook de Radiateur fan opgeknapt, had alle materialen toch nog over van het klepdeksel maken.
En een beetje Meg's Trim Detailer om het fan blad wat op te knappen.

Afbeelding

Afbeelding

Nu wat foto's van het blok in de auto:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De originele katalysator zit er nu nog op, vanwege APK doeleinden.
Deze zal vervangen gaan worden voor een sportcat die geschikt is voor deze motor.

Verder zijn er ongelofelijk veel nieuwe onderdelen in de auto gegaan, gewoon preventief nu was toch alles los.
Er is onder andere in gegaan:

-Nieuwe motorsteunen
-Nieuwe Stuurkogels
-Nieuw KVS potje
-Nieuwe HRC
-Nieuwe Remklauwen achter (goede 2de hands klauwen)
-Nieuwe Radiateur (met dank aan Jacques)
-Brembo klauwen voor
-Nieuwe TPS sensor
-Nieuwe etc etc etc

Eigenlijk een complete technische restauratie en modificatie :lol: 8-) 8-)

Zo stond de auto er een paar weken geleden bij:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tot zover deze update, helaas zal de volgende een paar maanden op zich laten wachten.

Grtz,

Roald
Anything worth doing is worth doing right!
fs1
BerichtenCOLON 647
GeregistreerdCOLON Zo 08 Nov 2009, 17:11

Re: Roald's 19 16v ph2

Bericht door fs1 »

dat ziet er goed uit! ben wel stiekem een beetje jaloers :-p kwam die volledige motor en bak en turbo combo van iemand bekend dan? dat vind je toch ook niet op elke hoek van de straat? :-p
Roald
BerichtenCOLON 648
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 11:09

Re: Roald's 19 16v ph2

Bericht door Roald »

Jawel iemand wilde het weg gooien, voor het grof vuil kwam even weg gehaald haha ;)
Blok komt bij Tutuur van RTC vandaan, hij had deze in zijn Renault 9 zitten voor hij zijn high boost blok er in deed.
Anything worth doing is worth doing right!
Gebruikers-avatar
Jacques
BerichtenCOLON 507
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 13:34

Re: Roald's 19 16v ph2

Bericht door Jacques »

Gave update.
Wat mankeert er nog aan. Lijkt helemaal klaar te zijn. Behalve de downpipe, die nog gelast moet worden.
BUTTON_POST_REPLY