Roald's 19 16v ph2

Laat ons weten hoe ver je bent met jouw bolide!
Bryan
BerichtenCOLON 70
GeregistreerdCOLON Za 21 Mrt 2015, 17:30

Re: Roald's 19 16v ph2

Bericht door Bryan »

Super bezig mannen!! Dan voel je je echt niet tof denk je dat bijna klaar is heb je dit!! Gelulkkig valt het mee :)
Roald
BerichtenCOLON 648
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 11:09

Re: Roald's 19 16v ph2

Bericht door Roald »

Thx Bryan, nou inderdaad heb ff flink peentjes zitten zweten !
Anything worth doing is worth doing right!
Roald
BerichtenCOLON 648
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 11:09

Re: Roald's 19 16v ph2

Bericht door Roald »

We hebben weer last van een uitvallende motor.
Dit is het laatste issue wat we hebben voor de auto naar de APK kan, wel dik balen voor de rest is hij klaar.
Alle sensoren geven signaal af en ook de correcte signalen.
Koud loopt de motor als een zonnetje maar zodra hij op temperatuur komt gaat hij zichzelf langzaam verzuipen.
Je ziet op de AFR meter dat hij steeds rijker en rijker gaat lopen en gaat uiteindelijk zelfs buiten het bereik van de AFR meter (onder 10:1)
We verdenken de combi van de ECU/chip, maandag gaan we weer met de ECU en met het slappe voetje checken en beide chips (1 met en 1 zonder lambda regeling) hopelijk bied dit uitsluitsel.

AFR meter fimpje https://youtu.be/txj1vbRvMlk

Kleine test run https://youtu.be/HgBYr4ldWgo
Anything worth doing is worth doing right!
fs1
BerichtenCOLON 647
GeregistreerdCOLON Zo 08 Nov 2009, 17:11

Re: Roald's 19 16v ph2

Bericht door fs1 »

volhouden, jullie zijn er bijna!
Roald
BerichtenCOLON 648
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 11:09

Re: Roald's 19 16v ph2

Bericht door Roald »

Gisteravond weer getest helaas onder deellast zodra de motor op temperatuur is valt hij meteen uit zodra de turbo op druk komt.
We weten het even niet meer precies wat het nu is, soms doet hij het wel goed.
Als hij stationair draait en je geeft gas niks aan de hand blijft gewoon draaien.

We hebben getest:
Beide ecu's met beide chips (1 chip met en 1 chip zonder lambda regeling)
Benzinedruk regelaar gewisseld voor een andere
Klop sensor gewisseld voor een andere en los getrokken
Lambda signaal gemeten is goed
TPS signaal gemeten is goed
Motorkabelboom stekkers zijn ook goed.
ECU stekker is ook goed (ook getest met multimeter aan de ECU stroom valt niet weg)
Bobine gewisseld
Getest met de turbo niet op het inlaat traject aangesloten ,probleem blijft.
Motor verzuipt ook niet op het moment dat hij afslaat, als je de koppeling op laat komen al rijdend slaat hij meteen weer aan

Nogmaals als de motor 'koud' is dan doet ie het altijd prima onder deellast alleen op bedrijfs-temperatuur niet (heel soms wel)
Het enige wat we overhouden is de 21 turbo map sensor waarvan we het vermoeden hebben dat die misschien niet goed is ?!?
We hebben geen andere liggen om dit te testen helaas.
Als we die los trekken bij stationair draaien valt de motor meteen uit (doet dus wel iets)

Iemand nog andere ideeën wat het mogelijk kan zijn ?
We zitten echt even een beetje met ons handen in het haar.

Als iemand nog een 21 turbo map sensor heeft liggen die we voor test kunnen gebruiken en/of eventueel over kunnen nemen gaarne!
Anything worth doing is worth doing right!
Bryan
BerichtenCOLON 70
GeregistreerdCOLON Za 21 Mrt 2015, 17:30

Re: Roald's 19 16v ph2

Bericht door Bryan »

ik heb eventueel wel een 21 mapsensor die gebruik ik toch eerst niet, mocht je die nog nodig zijn voor je testen ;)
Roald
BerichtenCOLON 648
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 11:09

Re: Roald's 19 16v ph2

Bericht door Roald »

Weer even een update.

Afgelopen week hebben we getest met de MAP sensor van Bryan, helaas probleem met uitvallen bij warme motor blijft.
Ook hebben we de XRD van Jacques aangesloten om te zien dat alle sensoren lijken te functioneren.
Was alleen ff lastig met instellen van het motortype, we kwamen niet verder dan C5 (moet C53D zijn volgens de handleiding)
Daarna schakelde het apparaat meteen over naar de live log functie.
Via de log functie van de XRD konden we zien dat de motor uitvalt rond de 2600 rpm.
Ook begon de motor stationair na een tijdje vreselijk arm te lopen (AFR was 17), bougies waren ook wit uitgeslagen.
De 19 16v daarna even 40 minuten laten afkoelen, opnieuw gestart en toen weer lopen als een zonnetje met een AFR van rond de 14,2.

Het enige wat ik me nu nog kan bedenken is dat het probleem in de bijna 23 jaar oude gillende benzinepomp zit die na een tijdje ook een krassend mechanisch geluid begint te maken (alsof er lagers bijna uitlopen) en dat die gewoon zijn opbrengst langzaam verliest.
Brandstof filter is al vervangen dus daar kan het probleem niet zitten.

Dus de volgende stap is de benzine pomp vervangen, heb nog een gloednieuwe liggen.
Zal wel een lekker klusje worden gezien de tank in bijna 23 jaar nog nooit is los geweest...
Anything worth doing is worth doing right!
Gebruikers-avatar
Jacques
BerichtenCOLON 507
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 13:34

Re: Roald's 19 16v ph2

Bericht door Jacques »

Mooi dat die weer loopt. Tank er onderuit op de brug is een eitje. Alleen even opletten dat de slangen weer op de juiste nippels komen. Dan kan je meteen de 2 flexibele stukjes remleiding vervangen. Een absolute aanrader na 23 jaar.
Roald
BerichtenCOLON 648
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 11:09

Re: Roald's 19 16v ph2

Bericht door Roald »

Lopen deed ie al, alleen dus steeds uitvallen als de motor warm is (soms doet hij het wel goed, denk gewoon toevalstreffers dat de pomp even wel zijn opbrengst haalt)
We kunnen ook nog benzinedruk meten, als die inzakt als een plumpudding weet je genoeg, Ronald had nog een instelbare liggen dacht ik.
Die stukjes flexibele leiding vervangen wil ik dan inderdaad gelijk doen, weer minder oorzaken en nooit slecht na al die jaren.
Anything worth doing is worth doing right!
Roald
BerichtenCOLON 648
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 11:09

Re: Roald's 19 16v ph2

Bericht door Roald »

We zijn eindelijk wat op het spoor, na ook de benzinepomp te hebben vervangen was het probleem nog steeds niet weg (wel dat irritantie gejank vanuit de tank /worship /worship )
Nog steeds viel de zooi uit onder belasting en ging ie raar stationair lopen na een tijdje.
Tot we het benzinepomp relais handmatig door verbonden.
Nu loopt ie als een speer, pakt en spoelt razendsnel op en loopt super soepel.
Nu het probleem in ieder geval redelijk kunnen isoleren kunnen we verder werken naar een oplossing.
De vraag is nu heb ik twee gare ECU's of gaat er iets mis in de software aansturing ?
We hebben een vermoeden van het laastste, BDP signaal valt niet weg en de ECU ook niet.
En Als de motor koud is wordt het bezinepomp relais wel correct aangestuurd.

Leuke is wel dat nu de XRD display van Jacques nog aangesloten zit op de auto we via de log functie hebben kunnen zien dat de maximale turbo druk 0,75 Bar is bij 6700 RPM /worship

Hier nog even een filmpje van de eerste succesvolle test run op 0,75 Bar Boost:

https://youtu.be/EX5nkKAzPhI
Anything worth doing is worth doing right!
BUTTON_POST_REPLY