Bryan's 19 16v (ombouw/turbo)

Laat ons weten hoe ver je bent met jouw bolide!
Gebruikers-avatar
Jacques
BerichtenCOLON 507
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 13:34

Re: Bryan's 19 16v (ombouw/turbo)

Bericht door Jacques »

Wat tikt er? Klepstoters? Zo ja, dan zou ik niet naar de Reno dealer gaan. (Op e-bay 64 euro (voor 16 stuks) bij de dealer 35 per stuk excl btw).
Roald
BerichtenCOLON 648
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 11:09

Re: Bryan's 19 16v (ombouw/turbo)

Bericht door Roald »

Ik zou ook denken aan klepstoters bij tikken van de motor.
Het uitvallen zou kunnen zijn dat je benzine pomp uit wordt gezet door het motor management.
Je zou kunnen proberen door benzinepomp (tijdelijk voor test) door te schakelen op het contact slot.
Anything worth doing is worth doing right!
Bryan
BerichtenCOLON 70
GeregistreerdCOLON Za 21 Mrt 2015, 17:30

Re: Bryan's 19 16v (ombouw/turbo)

Bericht door Bryan »

Dat is een best verschil in prijs!! Is zoiets zelf goed te verwisselen ?? Of ben je daar speciaal gereedschap voor nodig?? Je hoort hem echt tikken, als ik mijn hand op de kleppendeksel leg voel je het ook goed

Ga ik er van eind van de week mee bezig kijken wat die nu doet.. der zit wel een andere brandstof pomp in maar dat die nu pas zo doet.. ga het proberen iedergeval.

Nogmaals wordt vervolgd !! 8-)
Roald
BerichtenCOLON 648
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 11:09

Re: Bryan's 19 16v (ombouw/turbo)

Bericht door Roald »

Bryan, het is vallen en opstaan met een turbo ombouw, heb je bij mijn project ook kunnen zien.
Maaaaar als ie het dan ook eenmaal eindelijk echt goed doet dan is al het leed snel vergeten.

We hebben ook een team1916v whatsapp groep als je wil kunnen we je daar ook toevoegen.
Anything worth doing is worth doing right!
Gebruikers-avatar
Jacques
BerichtenCOLON 507
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 13:34

Re: Bryan's 19 16v (ombouw/turbo)

Bericht door Jacques »

Bryan: Klepstoters:
Vele Clio F7P en F7R coureurs reden met e-bay klepstoters. Ik gebruik ze ook.
Wat je kan proberen. Voor je de motorolie vervangt. Doe een scheutje ATF (wordt o.a. gebruikt in de stuurbekrachitng) bij de motorolie en laat de boel draaien. Dit heeft een reiningende werking en kan er voor zorgen dat het tikken is verdwenen. Daarna wel de olie en het filter vervangen.
Als het niet helpt:
Als je toch de klepstoters moet vervangen is het een kwestie van distributieriem los, Nokkenassen eruit. Doe dit voorzichtig door alle moeren steeds een klein beetje te lossen. (Draai je alles los en blijft de eerste kap staan, dan kan er tgv de klepsveerspanning een rand van je nokkenas afbreken).
Om de nokkenassen te vervangen hoeft de kop en spruitstukken niet los.

Wat betreft speciaal gereedschap: Je hebt alles nodig wat je ook nodig hebt om de distributieriem te vervangen. Als je daar meer over wilt weten hoor ik het wel. Leest dit even viewtopic.php?f=22&t=398&p=4277&hilit=d ... riem#p4277

Voor montage kan je ook even in mijn topic kijken laatste plaatje van blz. 7 viewtopic.php?f=16&t=46&start=60
Bryan
BerichtenCOLON 70
GeregistreerdCOLON Za 21 Mrt 2015, 17:30

Re: Bryan's 19 16v (ombouw/turbo)

Bericht door Bryan »

Roald, jah dat is een feit. het komt uit eindelijk ook wel goed!! heb je een pb gedaan overigens.

Jacques,

Bedankt voor de info!! ik kan er over paar weken pas weer mee bezig maar ga iedergevaal wel proberen met dat ATF.
Gebruikers-avatar
Jacques
BerichtenCOLON 507
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 13:34

Re: Bryan's 19 16v (ombouw/turbo)

Bericht door Jacques »

Ik heb het zelf ook al een paar keer gehad. Als de olie te dik wordt, gaan de klepstoters tikken. Bij mijn oude blok met 240 000km hielp de ATF behandeling echt. Bij het nieuwe blok is het een keer gebeurd dat een klepstoter tikte na lang stilstaan. Nieuwe motorolie was de oplossing. Ik ververs de olie eens per jaar. Ik rij het hele jaar met de auto (behalve in de sneeuw periode), ca 10 000km per jaar!! Ik gebruik een heel groot oliefilter Mahle OC 223.
Bryan
BerichtenCOLON 70
GeregistreerdCOLON Za 21 Mrt 2015, 17:30

Re: Bryan's 19 16v (ombouw/turbo)

Bericht door Bryan »

Jacques, aah.. kijk nu ik dit zo lees mijn 19 heeft afgelopen jaar meer stil gestaan dan dat er mee gereden is of dat uberhaubt de motor gedraaid heeft.
ik had er eerst met mijn gereviseerde blok race olie in zitten, weet niet zo gauw meer welke en na een service beurt is er de standaard olie weer opgegaan. Met die olie is pak hem beet 250 km mee gereden maar vanaf vorig jaar kerst tot de zomer vakantie heeft die stil gestaan.

wat is dan het voorbeeld met een groter olie filter?
Gebruikers-avatar
Xabre
BerichtenCOLON 461
GeregistreerdCOLON Ma 25 Mei 2009, 19:35

Re: Bryan's 19 16v (ombouw/turbo)

Bericht door Xabre »

Jacques schreefCOLON Za 18 Nov 2017, 12:38 Ik heb het zelf ook al een paar keer gehad. Als de olie te dik wordt, gaan de klepstoters tikken. Bij mijn oude blok met 240 000km hielp de ATF behandeling echt. Bij het nieuwe blok is het een keer gebeurd dat een klepstoter tikte na lang stilstaan. Nieuwe motorolie was de oplossing. Ik ververs de olie eens per jaar. Ik rij het hele jaar met de auto (behalve in de sneeuw periode), ca 10 000km per jaar!! Ik gebruik een heel groot oliefilter Mahle OC 223.
Kan dat eigenlijk zo maar een ander filter erop dan voorgeschreven? Normaliter zit er zo een plat filtertje op.
19 16V Register - just kick a little somethin' for them cars that be bumpin'
Gebruikers-avatar
Jacques
BerichtenCOLON 507
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 13:34

Re: Bryan's 19 16v (ombouw/turbo)

Bericht door Jacques »

100_6976klein.jpg
100_6976klein.jpg (70.02 KiB) 10751 keer bekeken
Ik gebruik een oliefilter OC223 of equivalent en heb geen stang tussen de dynamo en het blok. Ik gebruik de dynamo, steun en de stuurbekrachigingspomp van een megane (1) F7R en F3R De dynamo heeft overigens dezelfde maten als de R19 16V dynamo maar is verder anders opgebouwd. Ik denk dat die stang voor het oliefilter er gewoon tussen uit kan. Bijgaand foto nog net een klein filter maar wel de genoemde dynamosteun.
BUTTON_POST_REPLY