bart z'n 19's

Laat ons weten hoe ver je bent met jouw bolide!
jo21
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON Wo 23 Dec 2009, 18:13

Re: bart z'n "nieuwe" 19 16v

Bericht door jo21 »

Jacques schreefCOLON Bart, Waarom gebruik je een williams 4in1? Ik heb hier gelezen http://www.motor-talk.de/forum/leistung ... 77790.html en er staat ook op het RTC forum een stuk over http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... 5791eadee0, dat het gietijzeren spruitstuk veel meer koppel levert over het hele toerenbereik dan het williams 4in1 spruitstuk. Ik gebruik zelf ook het gietijzeren spruitstuk (De megane 4in2 in1 ligt op de plank).
Wel Jacques, ik durf de uitdaging aan hoor. Probeer even met me mee te denken. De 19 kop bied het meeste voordeel gewoon omdat alles blijft zoals het is qua ontsteking en electronica (zoals je zelf al zei). Toch vind ik het kant en klare onzin wat betreft de grote van de kleppen (verschil F7P-F7R700 en 710). Wat is nu het daadwerkelijk verschil in volume: 1mm ! En hoe resulteerd dat in werkelijk vulvolume ? Het verschil weegt niet op tegen de kostprijs om een meganekop te gaan gebruiken en de gehele electronica aan te passen. En dit vind ik het grappigste stuk, velen blaten maar over het extra koppel maar dat wordt gewoon gecreerd door de langere slag die de krukas produceerd. Simpel gezegd: F7P-kortere slag-minder koppel, F7R-langere slag-meer koppel alsook net geen 200cc meer volume.

We praten hier ook over een std blok met std compressie met licht aangepaste nokkenassen, niet over een blok met hoge compressie met aangepaste zuigers/drijfstangen e.a Als het er echt om gaat om de laatste pk eruit te persen zou ik het ook anders doen, maar dit is niet aan de orde. De keuze van de gebruikte materialen is bewust.

Betreffende het uitlaatspruitstuk, daar heb ik persoonlijk een heel goede ervaring mee omdat mijn clio daar 176 adw mee liep. De flow van dit spruitstuk is veel beter dan het gietijzeren spruitstuk.

En om af te sluiten, de reden dat het langere tijd heeft stil gelegen is dat het gebruikte blok niet was wat het moest zijn. Gekocht met een zogezegde revisie (5000 km gereden na revisie). Bij de algemene controle bleek dit helemaal waardeloos te zijn. De krukas kon je je nagels op vijlen (0.05 onder de minimale maat !), lagerschade, kapotte oliepomp, kapotte hulpas oliepomp (helemaal ingelopen). Ik kon het blok dus niet zomaar in de 19 van Bart leggen. Revisie is eigenlijk het juiste woord niet meer, het is gewoon nieuw. (nieuwe krukas, lagers, oliepomp, hulpas+lagers, waterpomp, zuigerveren, gehoond, deck pas gezet, keerringen. De kop is eveneens hekemaal aangepakt, enkele kleppen vernieuwd, ingeslepen, afgeperst, gevlakt, keerringen enz enz enz.
Ronald16V
BerichtenCOLON 288
GeregistreerdCOLON Do 30 Apr 2009, 22:53

Re: bart z'n "nieuwe" 19 16v

Bericht door Ronald16V »

Jo,

Je vergeet de inlaatkanalen van een Megane kop, deze zijn kleiner en beter van vorm wat een hogere stromingsnelheid toelaat. Megane kleppen ? die zijn voor mietjes, Peugeot 2.0 kleppen.. daar begint het pas. ;) :lol:
jo21
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON Wo 23 Dec 2009, 18:13

Re: bart z'n "nieuwe" 19 16v

Bericht door jo21 »

Ja, ALS je puur voor het vermogen gaat. Hoe zit het met jouw itb's ???
Gebruikers-avatar
Jacques
BerichtenCOLON 507
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 13:34

Re: bart z'n "nieuwe" 19 16v

Bericht door Jacques »

Beste Jo, Ik zal ook eens antwoord geven. Het was geen aanval dat verhaal over het gietijzeren spruitstuk. Ik heb hier bewust voor gekozen. Ik zie het als een voordelige variant op een 4 in 2 in 1. De diameter van de 2 voorpijpen is wat groter dan die van het megane F7R spruitstuk (46mm uitw tegen 42mm uitwendig). Op zich had de pijp naar de kat wel wat groter mogen zijn. Ik zat toen te twijfelen tussen het megane spruitstuk en het F7P spruitstuk. Ik heb het een en ander ook doorgesproken met Menno. In mijn geval is de katalysator wel een remmende factor. Die knijpt de boel behoorlijk. Ik had eigenlijk een grotere kat moeten hebben . De huidige heeft een inlaat binnendiameter van 45mm. (Ik heb nog wel de kat van de megane liggen). Hoe het vermogen eruit komt zien we binnenkort wel. Ik begreep dat Arno op de dynodag op de rollen gaat en zijn auto is vrijwel identiek aan de mijne, maar bij Arno zit er een megane kat onder. Wat betreft mijn megane kop. Het oppervlak van de inlaatkanalen is 30% kleiner, maar ook de vorm van het inlaat traject is anders. Ik heb het even beneden geschetst (autocad werkt momenteel even niet).
Bij de F7R 710 is het rechte eind voor de inlaat klep dus wat langer. Wat is ook al vermeld heb. De huidige standaard F7P-injectoren zijn momenteel zeker bepalend voor het max vermogen. De keuze van een megane kop was heel simpel. Ik had een megane kop en die heb ik gewoon gebruikt. Er zitten overigens nog meer megane componenten op: luchtfilterhuis, het koelwatersysteem incl de radiator, dynamo, stuurbekr.pomp, de versnellingsbak en de remmen. Je heb verder volkomen gelijk dat het allemaal veel moeite heeft gekost. Ik heb zelfs nog aangeboden om de kopombouw op schrift te stellen, maar daar was geen animo voor. Een tweede keer zou het ook een stuk rapper gaan. Het belangrijkste was een kamer in de kop te frezen voor de verdeler. Verder moesten er wat schroefdraden in de kop getapt worden, maar ik had alle tappen gewoon liggen. Ten gevolge van mijn luchtfilterhuis paste het F7P thermostaathuis niet. De koelwaterslang zat op dezelfde plaats als het luchtfilterhuis. Toen heb ik besloten de megane slangen te gebruiken en dus ook de radiator.
Bijlagen
100_7102.JPG
100_7102.JPG (31.94 KiB) 12011 keer bekeken
jo21
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON Wo 23 Dec 2009, 18:13

Re: bart z'n "nieuwe" 19 16v

Bericht door jo21 »

Beste Jacques, ik zie dat helemaal niet als een aanval. Ook hier zitten mensen met kennis van zaken, waaronder jezelf en Ronald, maar ik bekijk gewoon de zaak vanuit het standpunt dat het een vlotte auto moet worden zonder daar een kapitaal tegen te gooien. Het blok op zich met nieuwe randapparatuur was al duur genoeg. Tegenwoordig lopen veel projecten vroegtijdig af vanwege de kostprijzen, en dat wil ik zeker vermijden. Toch ben ik tamelijk zeker van men stuk en kijk met goede verwachtingen uit naar de dyndag.
fs1
BerichtenCOLON 647
GeregistreerdCOLON Zo 08 Nov 2009, 17:11

Re: bart z'n "nieuwe" 19 16v

Bericht door fs1 »

nog wat (betere) foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Jacques
BerichtenCOLON 507
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 13:34

Re: bart z'n "nieuwe" 19 16v

Bericht door Jacques »

Er komt schot in. Ik neem aan dat je het subframe nog gaat kuisen en verven.
Al dit soort klusjes nemen ook veel tijd in beslag.
Ik zou alle motorsteunen vervangen. Bij mij waren ze allemaal gaar. Ik heb het blok op het subframe opgebouwd en toen meteen de draadboom er tussen gevlochten. Als je nog foto's zoekt hoe de draadboom loopt, ik heb er een hele raportage van.
Roald
BerichtenCOLON 648
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 11:09

Re: bart z'n "nieuwe" 19 16v

Bericht door Roald »

Dit gaat de goede kant op, ik zeg klaar voor de openingsmeeting van RTC :D
Anything worth doing is worth doing right!
Gebruikers-avatar
Jacques
BerichtenCOLON 507
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 13:34

Re: bart z'n "nieuwe" 19 16v

Bericht door Jacques »

Jij ook Roald?
Roald
BerichtenCOLON 648
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 11:09

Re: bart z'n "nieuwe" 19 16v

Bericht door Roald »

Mijn 19 is al klaar althans je kan er mee rijden, de 2.0 zal er dan helaas nog niet in zitten.
Anything worth doing is worth doing right!
BUTTON_POST_REPLY