experimenteel schroefset projectje

Hier kan je terecht voor diverse problemen of oplossingen. Dit is geen tuning-topic.
Gebruikers-avatar
Xabre
BerichtenCOLON 461
GeregistreerdCOLON Ma 25 Mei 2009, 19:35

experimenteel schroefset projectje

Bericht door Xabre »

Ik ben niet z'n fan van schroefsets voor de 19 16V omdat er domweg geen goede zijn. Toch leek het me leuk om eens te gaan experimenteren. Bij toeval via een Engels forum voor een zeer zacht prijsje deze ongebruikte in hoogte en hardheid verstelbare GAZ GHA327 set overgenomen.

Dit is een nogal wat vreemde eend in de bijt.. Deze set is via K-Tec racing gekocht welke deze verkoopt zijnde voor een 19 16V, wat ook te zien is aan de oortjes die aan het fusee komen.

Alleen er is geen rekening gehouden met dat de veer bij een 16V schuin staat ten opzichte van de schokbreker. Wat hier dus resulteert in een veer die niet gelijk staat met het toplager:

Afbeelding

Afbeelding

Ander nadeel is, gisteren even gepast onder de auto, is dat de veer net de band aantikt, je kan het wiel nog prima ronddraaien dus het is een fractie van een millimeter.

Nu zag ik zo'n cup schokbreker van Ronald waarbij de veer helemaal niet tegen de topschotel komt maar net voor de topschotel al op z'n plek wordt gehouden door een hoedje:

Afbeelding

Nu dacht ik dat moet op deze GAZ set ook prima kunnen, omdat er nog veel ruimte is tussen schokbreker en veer wilde ik er dus een smallere veer + onderste ringen omheen doen wat het probleem met het aanraken van de band ook oplost en daarboven zo'n hoedje en daar weer bovenop de orginele topschotel. (orginele toplager vervalt dus) (tussen hoedje en veer nog een plat kogellager allicht)

Ik ben benieuwd wat jullie denken van deze oplossing? veel auto's hebben het op deze manier, dus waarom niet bij een 16v? ben benieuwd wat jullie hier van vinden om misschien een andere oplossing hebben.
19 16V Register - just kick a little somethin' for them cars that be bumpin'
Ronald16V
BerichtenCOLON 288
GeregistreerdCOLON Do 30 Apr 2009, 22:53

Re: experimenteel schroefset projectje

Bericht door Ronald16V »

Ik heb toen zo'n Ultimate setje gehad op mijn straat-19 16V, echt een enorm gezeik mee gehad, de veer kwam bij inveren tegen de schokbreker aan en sloopte daar bij de schroefdraad. bijna een jaar bezig geweest om m'n geld terug te krijgen... (wat overigens meer te danken is aan het bedrijf)

Megane Cup spul is sowieso niet te vergelijken, maar het idee is goed. :)
Gebruikers-avatar
Xabre
BerichtenCOLON 461
GeregistreerdCOLON Ma 25 Mei 2009, 19:35

Re: experimenteel schroefset projectje

Bericht door Xabre »

Inmiddels contact gehad met Gaz, de veren worden omgeruild voor veren van 1cm kleiner qua diameter + een setje hulpveren. Ben bezig met een schetsje, welke m'n pa gaat uitteken met Inventor om te CNC'en, ik zit alleen te twijfelen aan 2 volgordes:

-topmount
-grote platte ring
-naaldlager
-veerschotel
-veer

of:

-topmount
-schotel
-naaldlager
-ring
-veer

komt op het zelfde neer alleen plaats lager is anders.. .bovenste lijkt meer op orgineel... bij de meeste schroefsets zie ik niet eens een lager maar dat lijkt me kut sturen :?
19 16V Register - just kick a little somethin' for them cars that be bumpin'
BUTTON_POST_REPLY