vervangen binnenste stuurkogels?

Hier kan je terecht voor diverse problemen of oplossingen. Dit is geen tuning-topic.
Gebruikers-avatar
Xabre
BerichtenCOLON 461
GeregistreerdCOLON Ma 25 Mei 2009, 19:35

vervangen binnenste stuurkogels?

Bericht door Xabre »

Heeft iemand weleens de binnenste stuurkogels vervangen, of eigenlijk de spoorstangen welke aan het stuurhuis zitten?

Afbeelding

Ergens anders zag ik nog dat er een soort plaatje bij zit met wat kartelranden, zag er uit als een "eenmalig vastklikken en nooit meer los krijgen" iets....

Is hier een speciaal gereedschapje voor? (de stuurkogel wou trouwens niet van de spoorstang af, ook niet na een half uur heetstoken :twisted: )
19 16V Register - just kick a little somethin' for them cars that be bumpin'
Dakloze
BerichtenCOLON 49
GeregistreerdCOLON Wo 13 Jul 2011, 20:09

Re: vervangen binnenste stuurkogels?

Bericht door Dakloze »

Niet bij een renault 19 maar wel bij div andere.
Plaatje is een borging en die zijn er verschillende, maar met wat kracht draai je ze gewoon los.
Wij hebben daar een grote sokkentang voor met als bijnaam "moordenaar"
Afbeelding
vastdraaien doen we wel gewoon met passende sleutel, borging altijd vernieuwen (zit er meestal al bij) ik persoonlijk doe er altijd een drupje locktite op.


en stuurkogel/spoorstang kun je daar wel de contra moer los draaien, wel de juiste kan op draaien (even schroefdraad bekijken/voelen)
als de contra moer los is moet de kogel er toch af kunnen zeker naar warmstoken van de kogel.
Neem tenminste aan dat je de kogel warm stookt en niet de stang want dan gaat hij juist vaster zitten warmte = uitzetten.
Never drive faster, than your guardian angel can fly.
Gebruikers-avatar
Jacques
BerichtenCOLON 507
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 13:34

Re: vervangen binnenste stuurkogels?

Bericht door Jacques »

Er bestaat een speciaal stuk gereedschap voor zoals dit. Kostte ca 50 euro in de auto-onderdelengroothandel
Afbeelding

Met een moordenaar losmaken gaat heel moeilijk als het stuurhuis is ingebouwd. Ik heb toen het hele stuurhuis vervangen. Daarvoor moet wel de voorpijp van de uitlaat los.
Gebruikers-avatar
Xabre
BerichtenCOLON 461
GeregistreerdCOLON Ma 25 Mei 2009, 19:35

Re: vervangen binnenste stuurkogels?

Bericht door Xabre »

Hmm er omheen zetten en een dop op die bout zetten zo te zien en dan maar sjorren en hopen dat ie los gaat.
Maar heb je dan wel genoeg ruimte voor dit stukje gereedschap?

Ik denk dat ik het anders maar even overlaat aan de uitlijner. :roll:
19 16V Register - just kick a little somethin' for them cars that be bumpin'
Gebruikers-avatar
Jacques
BerichtenCOLON 507
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 13:34

Re: vervangen binnenste stuurkogels?

Bericht door Jacques »

Arco heeft toen dit stuk gereedschap gebruikt. Lag in het magazijn waar hij werkte. Ik weet niet of die het ook gekocht heeft.

Ik weet dat Joost (Proostjoost van dit forum) er toen ter tijd een strip tegen heeft gelast om hem los te draaien.

Ik zelf heb het hele stuurhuis vervangen. Ik kon er met een moordenaar geen grip op krijgen en bij de Renault dealer kon ik het tooltje niet lenen.
Maar het lijkt me een goed plan om de uitlijner het te laten doen.
Dakloze
BerichtenCOLON 49
GeregistreerdCOLON Wo 13 Jul 2011, 20:09

Re: vervangen binnenste stuurkogels?

Bericht door Dakloze »

met de moordenaar is het soms wel lastig, maar als je het stuur helemaal naar 1 kant draait kun je er meestal wel redelijk goed bij.
De moordenaar kun je er schuin opzetten (wel opletten dat de tanden erin draaien anders draait hij erover heen), het probleem is meestal dat je maar een kleine slag kan maken, maar als hij eenmaal los gaat het goed.
Heb er best wel veel op deze manier vervangen, ik doe autoschade en bij een beetje aanrijding op het wiel is de spoorstang krom.
Ik heb bij verschillende bedrijven gewerkt maar nog nooit dat speciale gereedschap gebruikt dus ik weet niet of dat makkelijker werkt.
Never drive faster, than your guardian angel can fly.
Gebruikers-avatar
Xabre
BerichtenCOLON 461
GeregistreerdCOLON Ma 25 Mei 2009, 19:35

Re: vervangen binnenste stuurkogels?

Bericht door Xabre »

Dat tooltje heb ik inmiddels binnen. Komende week maar even proberen :)
19 16V Register - just kick a little somethin' for them cars that be bumpin'
BUTTON_POST_REPLY