renault 19 cabrio met bendix abs remsysteem storing!

Een moeilijk onderwerp!
toyota
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON Za 10 Apr 2010, 18:21

renault 19 cabrio met bendix abs remsysteem storing!

Bericht door toyota »

hallo,
ik heb een groot probleem met mijn renault 19 cabrio van 1993, daarvan brand het abs, handrem en slijtage voering lampje.

deze auto is voorzien van het bendix remsysteem met abs.

moet ook erg hard het rempedaal intrappen om een klein beetje remwerking te krijgen.

blijkt de abs unit kapot te zijn, kosten van deze unit 2033 euro ex. btw, vind dit absurd!!
dan moet het ook nog vervangen worden.

maar ik heb gelezen/gehoord dat je dit remsysteem kan ombouwen om zodoende de complete abs unit te laten vervallen.
dus vacuumbekrachtiger met hoofdremcilinder.

wie o wie heeft hier ervaring mee Idea en kan eventueel uitleggen van a tot z hoe je dit kan bewerkstelligen Rolling Eyes

mvg,
hans
Roald
BerichtenCOLON 648
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 11:09

Re: renault 19 cabrio met bendix abs remsysteem storing!

Bericht door Roald »

Het bedrag is niet alleen absurd maar ook weg gegooid geld, stuk gaan zal de abs toch wel weer.
Het beste is inderdaad ombouwen naar conventioneel rem systeem.
Heb er zelf geen ervaring mee gelukkig had mijn 19 16v al zonder ABS gekocht, echter zijn hier genoeg mensen die je dat wel kunnen vertellen.

Oh en natuurlijk welkom op het forum :mrgreen:
Anything worth doing is worth doing right!
Gebruikers-avatar
Jacques
BerichtenCOLON 507
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 13:34

Re: renault 19 cabrio met bendix abs remsysteem storing!

Bericht door Jacques »

Ik heb er ervaring mee. Kijk een s hier http://team1916vforum.nl/viewtopic.php?f=24&t=141 op 16 januari 2010.

Mijn advies: verwijder het hele Bendix ABS.
Wat je nodig hebt:
- rembekrachtiger kompleet met vacuumslang. Liefsts origineel 16V (diameter 23,5cm) en anders een willekeurige van een gewone 19 (diameter 20cm)
- hoofdremcilinder 20.6mm compleet met reservoir en niveauschakelaar. (staat 20 ingegoten op het huis)

Renault bestelnr.
hoofdremcilinder 7701204608 laaste prijs 93 euro of check http://www.autopartsonline.nl
rembekrachtiger 7701204611 laaste prijs 290 euro (gebruikt ca 50 euro)
werkwijze:
Allereerst wat ruimte maken door het luchtfilter te verwijderen en het koelvloeistofvaatje los te halen en aan de kant te doen.
Daarna begin je gewoon met alles wat ABS is weg te halen. In welke volgorde wijst zich vanzelf wel. Gewoon alles losdraaien en verwijderen. Om uiteindelijk de pomp te verwijderen, zal je de het rempendaal / de boutjes bij het rempendaal los moeten halen. Dit is wel een lastig klusje vanwege gebrek aan ruimte. Het handigste gaat dit met een ratel en wat verlengstukken en kniestuk.
Let op voor je de slang tussen hoofdremcilinder en de pomp los maakt. Er staat 160 bar oliedruk op en dat kan je je ogen kosten. Haal eerst de hydraulische druk van je systeem, zie werkplaatshandboek. Ik wist het niet en ineens zat de halve garage onder de remvloeistof. Het is goed afgelopen iedereen heeft geholpen met water en spiritus om de remvloeistof van alles te verijderen.
De computer en nog veel meer draden en rotzooi bevinden zich achter het schutbord en zijn erg gemakkelijk te verwijderen. Wanneer je alle kabels hebt verwijderd en losgehaald van de accu, zal je ABS lampje uitgaan.
Het ABS heeft een eigen kabelboom, die los staat van de kabelboom van de rest van de auto.
De opbouw wijst zich eigenlijk ook vanzelf. Eerst de rembekrachtiger monteren, dan kan je het rempendaal vastzetten. Dan de hoofdremcilinder met reservoir erop. De leidingen moet je even verbuigen, maar passen.
voorste twee aansluitingen LV en RA, achterste twee aansluitingen RV en LA
Ontluchten: Let op voor afbreken van de ontluchtingsnippels. Handig is het om er voordat je ze losdraait even te behandelen met WD-40 en een paar tikjes (niet te hard) met de hamer te geven op zijn kop. Volgorde ontluchten RA en dan LV dan LA en dan RV.

Lampje remvloeistofniveauschakelaar. De kabel met stekker, die achter/naast de accu zit moet je weer gebruiken. Je zoekt een stekker, die in de peildop past (bij alle R19's hetzelfde) en sluit hem aan op de bruine en oranje (dit geld voor de phase1). Als het peil nu te laag wordt gaat het handremlampje branden. Het andere gele draadje tape je af. De rode draden loskopenen vanaf de accu .
De hele ombouw kan in een avond en met wat zoekwerk ben je voor ca 75 euro aan gebruikte onderdelen klaar.

Het schijnt dat de bekrachtiger van een Megane 2.0 en kangoo ook passen. Ik heb daar geen ervaring mee. Ik heb eerst een gewone bekrachtiger uit een 19 gebruikt en later die van een 19 16V.
Het klinkt allemaal wat rigoreus, maar ik het er nooit spijt van gehad. Het Bendix ABS is gewoon LEVENSGEVAARLIJK. Als je morgen in Nijkerk bent, praten we verder.
toyota
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON Za 10 Apr 2010, 18:21

Re: renault 19 cabrio met bendix abs remsysteem storing!

Bericht door toyota »

hallo jacques,
fantastisch bedankt voor de kant en klare oplossing, ben hier erg content mee.

maar wat betreft nijkerk, daar woon ik helemaal niet en ben daar morgen ook niet, zal wel een schrijffout wezen denk ik?

maar nogmaals hartelijk bedankt voor je reactie, ik ga lekker aan de slag.

mvg,
hans
bazz
BerichtenCOLON 226
GeregistreerdCOLON Di 28 Apr 2009, 18:22

Re: renault 19 cabrio met bendix abs remsysteem storing!

Bericht door bazz »

toyota schreefCOLONhallo jacques,
fantastisch bedankt voor de kant en klare oplossing, ben hier erg content mee.

maar wat betreft nijkerk, daar woon ik helemaal niet en ben daar morgen ook niet, zal wel een schrijffout wezen denk ik?

maar nogmaals hartelijk bedankt voor je reactie, ik ga lekker aan de slag.

mvg,
hans
Dit was een uitnodiging voor een MEETING ;)
toyota
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON Za 10 Apr 2010, 18:21

Re: renault 19 cabrio met bendix abs remsysteem storing!

Bericht door toyota »

hallo,
oke voor een meeting, sorry had ik 1,2 niet door, maar laat ik ik aan mij voorbij gaan, omdat mijn auto met deze remmen niet kan rijden, zeer gevaarlijk.

eerst ombouwen!

maar even een vraagje, jacques heeft het over de remleiding waar 160 bar opstaat maar aangezien ik geen werkplaatshandboek heb, kan iemand mij misschien vertellen hoe de druk op een normale manier van het systeem te halen?

mvg,
hans
Ronald16V
BerichtenCOLON 288
GeregistreerdCOLON Do 30 Apr 2009, 22:53

Re: renault 19 cabrio met bendix abs remsysteem storing!

Bericht door Ronald16V »

toyota schreefCOLONhallo,
oke voor een meeting, sorry had ik 1,2 niet door, maar laat ik ik aan mij voorbij gaan, omdat mijn auto met deze remmen niet kan rijden, zeer gevaarlijk.

eerst ombouwen!

maar even een vraagje, jacques heeft het over de remleiding waar 160 bar opstaat maar aangezien ik geen werkplaatshandboek heb, kan iemand mij misschien vertellen hoe de druk op een normale manier van het systeem te halen?

mvg,
hans
Er zit een grote bout in de pomp die je er uit kan draaien om de druk er af te halen.
Gebruikers-avatar
Jacques
BerichtenCOLON 507
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 13:34

Re: renault 19 cabrio met bendix abs remsysteem storing!

Bericht door Jacques »

Als je in de buurt van Roelofarendsveen woont kun je gewoon even langs lopen.
Een werkplaatshandboek koop je voor weinig op marktplaats (vraagbaak of Haynes).
Tussen je hoofdremcilinder (waar tevens alle remleidingen aan zitten) en de hydaulische pomp met buffervat (net boven je stuurhuis) zit een flexible leiding. Deze zit vast met 2 banjo-bouten. Daar staat 160 bar oliedruk op. Er zit op de pomp een schroefje om de druk af te laten, zie plaatje schroef 5. Dat was ik toen vergeten en de olie spoot om mijn oren.
Wat voor een R19 cabrio heb je (16V, 8v, ph1? ph2?). Stel je even voor.
Bijlagen
100_6532.JPG
100_6532.JPG (347.08 KiB) 19882 keer bekeken
toyota
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON Za 10 Apr 2010, 18:21

Re: renault 19 cabrio met bendix abs remsysteem storing!

Bericht door toyota »

hallo jacques,
ik ben in het bezit van een R19 cabrio 1.8 8v 13-05-1993 ph2.
ben werkzaam geweest als chef werkplaats bij toyota en honda dealer en ben vanaf feb. dit jaar werkzaam als docent motorvoertuigen, en dan voornamelijk praktijk.

heb alleen nog even een vraagje wat betreft de onderdelen, deze moeten toch van een R19 16v zonder ABS zijn?

mvg,
hans
Gebruikers-avatar
Jacques
BerichtenCOLON 507
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 13:34

Re: renault 19 cabrio met bendix abs remsysteem storing!

Bericht door Jacques »

Ik wist niet dat je een 8v hebt. Je kunt dan gewoon een rembekrachtiger uit een willekeurige 19 halen (uiteraard zonder Bendix-ABS****). De servo van een 16V is prettiger want, die is 23,5cm uitwendig i.p.v. 20cm en het oppervlak van het membraam is het belangrijkste. Dan heb je wat meer bekrachtiging. Ze zijn wel veel zeldzamer. Ik weet nog wel een compleet servo van een 19 8v cabrio te liggen op een sloop in Lisserbroek. Ik heb geen idee hoe de remmen van een 8v zijn. Er zitten trommels achter. Wat op zich geen probleem is. Voor zitten 240mm geventileerde schijven. De 16V heeft 259mm schijven voor met dezelfde klauwen als de 8v, maar gebruikt andere remzadels. Hierdoor staan de remklauwen dus ca 10mm verder naar buiten.
Ik gebruikte 259mm schijven en dat remde redelijk. Inmiddels gebruik ik 280mm schijven i.c.m. met grotere remklauwen en HRC 23.8 en dat remt als een moderne auto.

Er bestaan bij de standaard R19 HRC (=hoofdremcilinder) zowel remcilinders met 19mm zuiger als met 20.6mm zuiger. Ik heb geen idee of een HRC met 19mm zuiger goed werkt op een 8V. Op mijn 16V met ook remschijven achter kwam ik slagvolume te kort en hem ik toen een HRC met 20.6mm zuiger gemonteerd.

Met 20.6 zit jij altijd goed. Mocht je er een op de kop tikken met een HRC 19mm, dan zou ik het gewoon proberen. Is die te klein dan kun je altijd nog een grotere HRC kopen bij bv. http://www.Autopartsonline.nl voor ca 75 euro nieuw.

In ieder geval zou ik meteen een servo met remcilinder + potje + remvloeistofniveuschakelaar monteren. Het kost je de kop niet en alles functioneert weer met vertouwen. Als je de remcapaciteit te weinig vindt, kun je altijd nog verder dingen veranderen zoals bv.:
- zachtere blokken (textar of Ferrode 2500)
- 16V remschijven met remzadels van een 16V en indien nodig een HRC 20.6mm

Ik denk dat de 8v gewoon een HRC heeft met een 19mm zuiger.

Nog een opmerking: ***Renault heeft voor een aantal 19 ook een ABS van Bosch gebruikt. De servo is ook lekker groot (23,5cm) en de HRC is 20.6mm alleen heeft die maar 2 aansluiting M10x1 Deze combinatie is goed te gebruiken, maar je moet nog 2 T-stukjes plaatsen.
Alle HRC's 19 20,6/22,2/23,8mm met 2 of 4 aansluitingen zijn onderling uit te wisselen.
BUTTON_POST_REPLY