Laguna Hoofdremcylinder

Een moeilijk onderwerp!
Gebruikers-avatar
chris19
BerichtenCOLON 91
GeregistreerdCOLON Di 02 Jun 2009, 08:12

Laguna Hoofdremcylinder

Bericht door chris19 »

Er was op het vorige forum een uitgebreid stuk over het plaatsen van de Laguna hoofdremcylinder (i.c.m. de RS remmen). En dan met name over welke leidingen opnieuw gemaakt/aangepast moeten worden.

@jacques heb jij deze nog ergens staan?
---------------------------------------------------------------
Renault 19 1.8 16V Ph1. '91
---------------------------------------------------------------
Niels
BerichtenCOLON 164
GeregistreerdCOLON Vr 28 Aug 2009, 17:30

Re: Laguna Hoofdremcylinder

Bericht door Niels »

Dacht eigenlijk dat de (juiste) Laguna Hoofdremcilinder zo verwisselbaar is met de originele, zonder de leidingen verder aan te passen :roll:
Gebruikers-avatar
Xabre
BerichtenCOLON 461
GeregistreerdCOLON Ma 25 Mei 2009, 19:35

Re: Laguna Hoofdremcylinder

Bericht door Xabre »

is intussen 2 a 3 jaar geleden dat ik 't spul heb omgebouwd maar volgens mij waren de 2 voorste aansluitingen op de laguna hoofdremcylinder groter, makkelijkste is dus de 2 voorste leidinkjes te vervangen en 2 achterste leidingen op de achterste aansluitingen

orgineel zitten je voor en achter remmen kruislings gescheiden, nu dus voor en achter gescheiden
19 16V Register - just kick a little somethin' for them cars that be bumpin'
Gebruikers-avatar
MaartenJan
BerichtenCOLON 426
GeregistreerdCOLON Di 23 Jun 2009, 15:57

Re: Laguna Hoofdremcylinder

Bericht door MaartenJan »

Zijn meerdere laguna HRC's, en er zou inderdaad ook één zijn die plug and play is!
Marcel
BerichtenCOLON 112
GeregistreerdCOLON Do 25 Jun 2009, 23:03

Re: Laguna Hoofdremcylinder

Bericht door Marcel »

Moet je robertow even vragen. Hij kan nog in de back up kijken van het oude forum. Die informatie zal daar vast nog wel in staan. :)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Jacques
BerichtenCOLON 507
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 13:34

Re: Laguna Hoofdremcylinder

Bericht door Jacques »

Dit heb ik 3 jaar geleden geschreven: (het staat ook op het RTC forum onder topic "grotere remmen" pagina 39 met foto's)

Ook ik ben 1.5 jaar geleden begonnen met een Ph1 met Bendix ABS. Het systeem remde slecht. Alle schijven en blokken en de remdrukregelaar vervangen en vervolgens het systeem ontlucht volgens de regels. Resultaat: het remde goed. Nadat de auto een halfjaar stil had gestaan kwam er een nieuw probleem. Als je remde duurde het ongeveer 1 seconde en dan remde de auto vervolgens heel hard. Achteraf had het aan een vervuilde wielsensor kunnen liggen, maar toen besloot ik het ABS vaarwel te zeggen. Mijn pomp was toch al heel slecht.
Volgende stap: Een remservo van een R19 met (naar achteraf bleek) een hoofdremcilinder met 19 mm zuiger.
Resultaat: snelle respons van het remsysteem, maar de remwerking was onder de maat. Ik heb er overigens wel 13000 km mee gereden.
Toen weer wat veranderingen: Nieuwe hoofdremcilinder met 20.6mm zuiger en zachte remblokken voor van het merk Textar. Resultaat: goed remmen, remblokken moesten even op temperatuur komen (1 x remmen), maar dat is inherent aan zachte blokken. Hier had ik kunnen eindigen!!

Een week later stond er een advertentie van Herman Minderhout: Clio RS remmen compleet met fusees, schijven en blokken. De RS schijven hebben een diameter van 280mm, zijn 24 mm dik. De klauwen hebben 130mm brede remblokken en de zuiger heeft een diameter van 54mm. De spullen gekocht en bij Bart Vos adapterplaten besteld. Weldra bleek dat er bij gebruik van nieuwe schijven een speling van 0mm tussen de remklauw en de schijf was. Er waren 2 mogelijkheden: schijf afdraaien of de oren van de fusees 1.5mm af te frezen. In mijn eigenwijsheid dacht ik gewoon wat van het remzadel af te vijlen. Doe dit dus niet (!), want het is ook voor een geoefend bankwerker niet mogelijk om alles vlak te houden. Dus heb ik bij de firma Opdam maar een andere remtang opgehaald.
Geluk bij een foutje: De buurman had een freesbank en die moest aangesloten worden. Ik heb aangeboden dit te doen en in ruil daarvoor kon ik de machine een paar uur gebruiken. Op advies van Bart heb ik het fusee opgespannen met de wielflens tegen het bed met behulp van een M10-bout door het lager en hele dikke ring. Het fusee was afgesteund tegen een machineklem om meedraaien te voorkomen en toen per keer 0.75mm van de oren afgefreesd. Na afloop de evenwijdigheid van het pasvlak van de remklauw en de wielflens gecontroleerd en deze lag binen de 0.02mm. Dus dat is wel OK. (Ik heb overigens wel even gerekend: bij 600 graden zou de schijf 0.3mm uitzetten t.g.v. de warmte. Dus in principe zou je met ca 0.5mm speling al uit de voeten kunnen.)
Vervolgens bleek dat het rubber van de remklauwzuiger tegen de adapterplaat aanlag. Dit komt niet de levensduur van het rubber ten goede. Dus heb ik uit beide adapters een klein stukje weg gevijld. Toen nog even alle onderdelen mooi zwart gespoten en samen met Mathilde alles in elkaar geschroefd volgens de door Bart meegezonden handleiding, die zeer uitgebreid is.
Resultaat: het viel erg tegen. Een collega grapte al “straks moet je het pendaal door de bodem trappen” Hij had gelijk.
De RS remmen hebben 30% meer remolievolume nodig. (origineel remklauw48 mm zuiger, nu 54mm zuiger. Gevolg ((54x54)/(48x48))x100=30% meer volume nodig).
Ik heb toen een hoofdremcilinder van Laguna genomen, die heeft een zuiger van 23.8mm (resulterend in een verbetering van 33% t.o.v. de standaard remcilinder met 20.6mm zuiger ) Dit alles in combinatie met een nog grotere remservo van 24 cm (origineel 16V) resulteerde in een remsysteem dat net zo goed is als een moderne auto. Goed te doseren en het remt heel hard.
De hoofdremcilinder van de Laguna heeft voor 2 aansluitingen M12x1.0 en achter 2 aansluitingen M10x1.0.
Je moet dus 2 nieuwe remleidingen maken: leiding LV met aan een kant M12 en de andere kant M10 en lengte 30 cm en idem RA lengte 315 cm.

Nog wat adviezen: Voor je de fusees gaat demonteren:
1. teken de met een kraspen de stand van de schokbreken t.o.v. het fusee af
2. teken de met een kraspen de stand van de onderste kogel t.o.v. de wieldraagarm fusee af
3. Zorg dat je de spoorstang markeert, zodat deze later weer in dezelfde stand terug geplaatst word.
4. Als je wiellagers geluid maken, monteer pers dan eerst nieuwe lagers in, dan weet je zeker dat alles parallel staat.

Het hele feest past in een 15”velg en dan heb je nog 3 mm speling tussen de remklauw en het balanceerlood, als je plaklood op de binnenkant van de velg gebruikt.

Opmerking: Ronald gebruikt momenteel een HRC (23.8mm) van een Laguna met 4 aansluitingen M10x1.0 Dus ze bestaan wel. Zelf heb ik een HRC met 2xM12 en 2xM10. Die 2 nieuwe remleidingen waren niet echt de kosten, ca 20 Euro incl. nippels.
Laatst gewijzigd door 1 op Jacques, in totaal 0 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
MaartenJan
BerichtenCOLON 426
GeregistreerdCOLON Di 23 Jun 2009, 15:57

Re: Laguna Hoofdremcylinder

Bericht door MaartenJan »

Als je een lager van een 19 in een RS fusee perst kun je de RS fusee's gebruiken, dan heb je geen adapter platen nodig :)
Gebruikers-avatar
Jacques
BerichtenCOLON 507
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 13:34

Re: Laguna Hoofdremcylinder

Bericht door Jacques »

Ik ben benieuwd. Ik heb een keer een fuse van een RS opgementen. Het onderste gat van de lastdrager staat ca 1 cm verder naar binnen. Dit moet je compenseren met een langere aandrijfas of een vulring tussen naaf en as. Anders loopt je aandrijfas uit elkaar. Zeker de linker met de fragile tripod. Tevens is het fusee 24 mm breed ter hoogte van de schokbreker en bij de R19 is dat 22mm. En last but not least de gaten voor de schokbreker zijn 14mm ipv 12mm en de hoek van de schokbrekers is anders. Voor montage van de R19 aandrijfas moet je de flens van de R19 gebruiken en dus overzetten op het RS fusee. Dat betekent: nieuwe lagers inpersen a 60 per stuk.
Ik heb toen besloten adapterplaten te nemen. Ik had net nieuwe lagers erin zitten en ondanks kritiek van mensen die het zelf niet hebben gedaan, blijft alles gewoon heel, ook op het circuit! Maar het schijn te kunnen, want Glekke heeft het wel zo uitgevoerd.
Niels
BerichtenCOLON 164
GeregistreerdCOLON Vr 28 Aug 2009, 17:30

Re: Laguna Hoofdremcylinder

Bericht door Niels »

Mooie uitleg Jacques. Heb zelf ook de adapter platen van Bart gekocht, en had nog remklauwen van een Laguna RTI liggen die vrijwel gelijk zijn aan de clio RS remklauwen. Heb ook al een Laguna hoofdremcilinder, maar moet alleen nog wel de fusees 1-1,5 mm af laten frezen zoals in de handleiding van Bart staat.
Gebruikers-avatar
MaartenJan
BerichtenCOLON 426
GeregistreerdCOLON Di 23 Jun 2009, 15:57

Re: Laguna Hoofdremcylinder

Bericht door MaartenJan »

Klauwen van een RXI/RTI laguna zijn inderdaad hetzelfde. Glekke heeft het inderdaad voor elkaar gekregen, je zit inderdaad met die verschillen.
BUTTON_POST_REPLY