Valeo startmotor

De elektra in de 19 16V is niet foutloos......
Gebruikers-avatar
Jacques
BerichtenCOLON 507
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 13:34

Valeo startmotor

Bericht door Jacques »

Ik was die originele moeizaam startende startmotor zat en heb hem vervangen door een Valeo snelstarter.
Het verschil is goed te merken.
De Valeo heeft geen veldspoelen maar vaste magneten. Het is een 2 polige motor (origineel 4 polig) en draait een twee keer zo hoog toerental. In de Valeo zit een planetaire tandwielstelsel om het toerental weer te reduceren. Wat heb je eraan? Hij gebruikt minder stroom en levert meer vermogen.
orgineel ca 200A en levert ca 0,7kW. Valeo ca 125A en levert 1,2kW.
De linker is een Valeo. Die is een stuk kleiner.
Startmotor Renault versus Valeo.jpg
Startmotor Renault versus Valeo.jpg (155.82 KiB) 9359 keer bekeken
Je kunt ze zo op de sloop halen. Kosten ca 35 euro. Type D6RA33 of D6RA133. Ze zitten in Megane's en Clio's. Auto electric verkoop ze nieuw voor 95 euro, zie http://www.auto-electric.nl/?gclid=CKa4 ... 3godQWQdLA

Werkzaamheden om de startmotor te vervangen:
Voorpijp van je uitlaat losmaken + kabel van lambda sonde. De beugels op het blok losmaken.
Luchtfilter verwijderen.
De drie bouten waarmee de startmotor tegen de bak is bevestig kun je vanuit de motorruimte bereiken, sleutel 16.
Een brug is wel heel gemakkelijk als je de startmotor wilt verwijderen.
Ik was in het totaal 3 uur bezig en de voorpijp was al een keer losgeweest en de bouten waren al behandeld met copaslip.
Laatst gewijzigd door 2 op Jacques, in totaal 0 keer gewijzigd.
bazz
BerichtenCOLON 226
GeregistreerdCOLON Di 28 Apr 2009, 18:22

Re: Valeo startmotor

Bericht door bazz »

Ik hoop niet dat je pas klaar was toen je dit typte :lol: :lol:

IK ken ze heb er ook 1 op mijn volvo en het is zeker hoorbaar en merkbaar. ;)
Jacques schreefCOLONIk was die originele moeizaam startende startmotor zat en heb hem vervangen door een Valeo snelstarter.
Het verschil is goed te merken.
De Valeo heeft geen veldspoelen maar vaste magneten. Het is een 2 polige motor (origineel 4 polig) en draait een twee keer zo hoog toerental. In de Valeo zit een planetaire tandwielstelsel om het toerental weer te reduceren. Wat heb je eraan? Hij gebruikt minder stroom en levert meer vermogen.
orgineel ca 300A en levert ca 0,7kW. Valeo ca 250A en levert 1,2kW.
De linker is een Valeo. Die is een stuk kleiner.

Afbeelding

Je kunt ze zo op de sloop halen. Kosten ca 35 euro. Type D6RA33 of D6RA133. Ze zitten in Megane's en Clio's. Auto electric verkoop ze nieuw voor 95 euro, zie http://www.auto-electric.nl/?gclid=CKa4 ... 3godQWQdLA

Werkzaamheden om de startmotor te vervangen:
Voorpijp van je uitlaat losmaken + kabel van lambda sonde. De beugels op het blok losmaken.
Luchtfilter verwijderen.
De drie bouten waarmee de startmotor tegen de bak is bevestig kun je vanuit de motorruimte bereiken, sleutel 16.
Een brug is wel heel gemakkelijk als je de startmotor wilt verwijderen.
Ik was in het totaal 3 uur bezig en de voorpijp was al een keer losgeweest en de bouten waren al behandeld met copaslip.
Niels
BerichtenCOLON 164
GeregistreerdCOLON Vr 28 Aug 2009, 17:30

Re: Valeo startmotor

Bericht door Niels »

Wel een goede tip van die startmotor. De startmotor past dus gewoon zonder aanpassingen, en is deze startmotor ook nog lichter dan de oude toevallig :?:
Gebruikers-avatar
Jacques
BerichtenCOLON 507
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 13:34

Re: Valeo startmotor

Bericht door Jacques »

@Bazz, Ja ik was net klaar met de klus.
@Whatever. De startmotor past zonder aanpassingen en is een stuk lichter.
Ronald16V
BerichtenCOLON 288
GeregistreerdCOLON Do 30 Apr 2009, 22:53

Re: Valeo startmotor

Bericht door Ronald16V »

Deze heb ik er ook op zitten, naja.. hij komt van mijn 2.0 motor af omdat die warm niet meer rond wou met een originele 1.8 starter, moet zeggen dat dat geweldig start, en gewoon altijd start.. zelfs als ie stikheet is na 2 uur achter elkaar op Circuit Zandvoort bijvoorbeeld :)
Gebruikers-avatar
Xabre
BerichtenCOLON 461
GeregistreerdCOLON Ma 25 Mei 2009, 19:35

Re: Valeo startmotor

Bericht door Xabre »

goeie tip idd.. zelf heb ik er een van een megane opzitten, start altijd perfect
19 16V Register - just kick a little somethin' for them cars that be bumpin'
Gebruikers-avatar
Jacques
BerichtenCOLON 507
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 13:34

Re: Valeo startmotor

Bericht door Jacques »

Voor de liefhebber nog een animatie hoe de startmotor werkt:

http://www.automotive-technology.co.uk/ ... les/us.swf

Op de sleutel drukken om de motor te starten. Je ziet zelfs het planetaire tandwielstelsel de andere kant op draaien.
Roald
BerichtenCOLON 648
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 11:09

Re: Valeo startmotor

Bericht door Roald »

Mooi gemaakte .swf , echter heb ik nooit problemen met de startmotor :lol:
Anything worth doing is worth doing right!
LagunaSport20
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON Wo 12 Aug 2009, 23:13

Re: Valeo startmotor

Bericht door LagunaSport20 »

Hoi Jacques,

Jouw bericht is even precies wat ik zoek. De startmotor van Yy's 19 heeft het na een paar weken pruttelen, en met een koevoet tikken nu echt begeven. Vandaag eens met de Haynes in de hand gpoogd wat zaken los te schroeven. En voorlopig nog niet gelukt.

1) Verwijder hitteschild. Die twee schroefjes kwamen los, maar dat schild kreeg ik niet weg. Maakt dat uit?
2) Maak de drie bouten los. Ook zonder luchtfilter niet echt bereikbaar. Al het slangenwerk van karterontluchting moet dus ook weg?

Wat gebeurt er als de drie bouten eruit zijn? Valt de motor dan naar beneden of steunt hij nog ergens op? Mocht hij vallen, wat is dan de truc om een nieuwe op zijn plaats te krijgen?

Ben benieuwd naar je ervaringen om te weten wat me te wachten staat.

Mvg,

John
Gebruikers-avatar
Jacques
BerichtenCOLON 507
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 13:34

Re: Valeo startmotor

Bericht door Jacques »

Ik heb het slangenwerk niet losgemaakt. Als je de drie bouten waarmee de startmotor tegen de bak zit los maakt valt hij er niet onderuit. Er zit nog een beugeltje aan de achterkant van je startmotor. Dat zit op zijn beurt weer aan een beugel op je blok met 3 M8 bouten. Als je die beugeltjes loshaalt kan de startmotor ertussen uit. Een brug is wel handig bij deze klus. Bijgaand een geleend plaatje van blok met Valeo startmotor. Het beugeltje achterop de startmotor komt bij de Valeo startmotor te vervallen.
Bijlagen
achterzijd blok en subframe.jpg
achterzijd blok en subframe.jpg (66.36 KiB) 22573 keer bekeken
BUTTON_POST_REPLY