ruststroom accu / waar dient 2de relais voor?

De elektra in de 19 16V is niet foutloos......
fs1
BerichtenCOLON 646
GeregistreerdCOLON Zo 08 Nov 2009, 17:11

ruststroom accu / waar dient 2de relais voor?

Bericht door fs1 »

iemand hier enig idee hoeveel stroom de 19 trekt als alles uit staat? dus gemeten met een amperemeter tussen de minpool van de batterij en de massakabel (die dan los is uiteraard) ik deed gisteren eens een testje en de meter gaf 160mA aan, is dat normaal of niet? google leerde me dat bij andere auto's het iets van een 50mA is ofzo? maar kan er iemand dat eventueel eens nameten bij z'n 19? of iemand die het gewoon weet?
Laatst gewijzigd door 1 op fs1, in totaal 0 keer gewijzigd.
Roald
BerichtenCOLON 648
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 11:09

Re: ruststroom accu

Bericht door Roald »

Weten doe ik het niet maar op welk moment heb je dat gemeten ?
Weet namelijk niet of bij jou nog de elektrische KVS pomp er nog in zit, dat zou het meer verbruik kunnen verklaren als deze nog actief is.
Als ik mijn multimeter ergens kan vinden zal ik eens meten wat die van mij in rust doet.
Anything worth doing is worth doing right!
fs1
BerichtenCOLON 646
GeregistreerdCOLON Zo 08 Nov 2009, 17:11

Re: ruststroom accu

Bericht door fs1 »

die stekker steekt alleszins niet in :-) ik ben er ondertussen al achter gekomen dat als ik de linkse relais in het kastje onder de motorkap uit trek dat er dan normale ruststroom is :-) ik moet alleen nog gaan uitzoeken wat er nu eigelijk mis is daarna, die relais doet ook meteen klik als ik de batterij aansluit, ook al geen idee of dat zo hoort te zijn...
fs1
BerichtenCOLON 646
GeregistreerdCOLON Zo 08 Nov 2009, 17:11

Re: ruststroom accu

Bericht door fs1 »

't is hier maar stillekes de laatste tijd op't forum...

ik zou graag het volgende weten dus, die relais links dus:
-waarvoor dient die precies?
-en is het normaal dat die meteen aanschakelt vanaf dat de accu is aangesloten?

die laatste vraag zou iemand toch al eens kunnen testen voor me, zou ik echt al heel tof vinden
Gebruikers-avatar
MaartenJan
BerichtenCOLON 426
GeregistreerdCOLON Di 23 Jun 2009, 15:57

Re: ruststroom accu

Bericht door MaartenJan »

Zodra ik weer bij mijn ouders ben (daar staat de 19) ga ik eens voor je meten en kijken :)
fs1
BerichtenCOLON 646
GeregistreerdCOLON Zo 08 Nov 2009, 17:11

Re: ruststroom accu / waar dient 2de relais voor?

Bericht door fs1 »

is er niemand die uit het hoofd weet waar die 2de relais voor dient? het gaat dus om de linke in dat "driehoekige" kastje onder motorkap
Gebruikers-avatar
Jacques
BerichtenCOLON 507
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 13:34

Re: ruststroom accu / waar dient 2de relais voor?

Bericht door Jacques »

Misschien heb je hier wat aan viewtopic.php?f=23&t=234
Daar staat in het bovenste schema 6=relais bezine pomp, 5=injection locking relais
fs1
BerichtenCOLON 646
GeregistreerdCOLON Zo 08 Nov 2009, 17:11

Re: ruststroom accu / waar dient 2de relais voor?

Bericht door fs1 »

en hoort die dan meteen aan te slaan vanaf de batterij is aangesloten?
fs1
BerichtenCOLON 646
GeregistreerdCOLON Zo 08 Nov 2009, 17:11

Re: ruststroom accu / waar dient 2de relais voor?

Bericht door fs1 »

Afbeelding
dus als ik de linkse uittrek dan zakt de ruststroom tot zo'n 35mA

maar wat heb ik nu gemerkt, een grote zwarte relais schakelt dus in als de bruine in steekt, namelijk deze:
Afbeelding

als ik die z'n stekker uittrek dan is de rustroom ook normaal, en starten doet ie ook als die zwarte niet is ingeplugd, de simpele vraag dus, waarvoor dient die precies? ik had me ooit eens laten vertellen (denk ik) dat die dient voor de elektrische waterpomp? klopt dat, of is die voor iets anders? en kan het kwaad dan dat die niet insteekt? waarschijnlijk niet als die enkel daarvoor dient dacht ik zo, want als ik een siliconen slangenkit zou steken dan doet die elektrische pomp niet eens meer mee... of ben ik nu helemaal mis?
Gebruikers-avatar
Jacques
BerichtenCOLON 507
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 13:34

Re: ruststroom accu / waar dient 2de relais voor?

Bericht door Jacques »

Ja, het is een tijdrelais, dat wordt ingeschakeld via een signaal van de ECU als je de auto uitzet. De elecrtrische waterpomp gaat dan 12 minuten draaien.
Je kunt hem weg laten. Ook kun je hem vervangen als die stuk is door een "vertraagd afvallend tijdrelais". Zoiets kost 39 euro bij Rick Donkers.
http://www.rdae.nl/t40205-tijdrelais-un ... -2636.html

Als de waterpomp niet in je nieuwe slangeset past, zou ik hem weg laten. Eventueel kun je de auto, als die heel warm is, een minuutje laten doordraaien voor je hem uitzet.
BUTTON_POST_REPLY