centrale deurvergrendeling IR

De elektra in de 19 16V is niet foutloos......
fs1
BerichtenCOLON 646
GeregistreerdCOLON Zo 08 Nov 2009, 17:11

centrale deurvergrendeling IR

Bericht door fs1 »

de afstandsbediening van de cabrio werkt niet, nuja, ergens werkt er iets niet in het systeem, en ik heb geen idee wat, niet onderling uitwisselbaar met de blauwe want het zit heel anders ineen, bij de IR ontvanger zitten er namelijk maar 3 draadjes aan de stekker (nuja stekker, de stekker ontbreekt en de draadjes zitten op het printje gesoldeerd, maar er zijn er alleszins maar 3) iemand enig idee hoe dit systeem werkt? kan het zijn dat het systeem niet meer gesynchroniseerd is ofzo? heb daar wel eens van gehoord bij laguna's, zit er nog ergens een module die ik kan nakijken? btw, de centrale vergrendeling werkt wel met de knop in het dashbord
Gebruikers-avatar
Jacques
BerichtenCOLON 507
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 13:34

Re: centrale deurvergrendeling IR

Bericht door Jacques »

Ik heb de hele unit vervangen door een systeem van SPY. Kost 30 euro compleet met klapsleutels. Kun je aansluiten op de schakelaars bij je dachbord. De unit is geplaaatst in het middenconsole. Ik hen de unit nog verder aangepast zodat ik ook electrisch de achterklep afzonderlijk kan openen.
fs1
BerichtenCOLON 646
GeregistreerdCOLON Zo 08 Nov 2009, 17:11

Re: centrale deurvergrendeling IR

Bericht door fs1 »

dat wil ik niet, ik wil dat alle originele systemen werken zoals het hoort
fs1
BerichtenCOLON 646
GeregistreerdCOLON Zo 08 Nov 2009, 17:11

Re: centrale deurvergrendeling IR

Bericht door fs1 »

Afbeelding
zo, dat heb ik dus al gevonden, binnekort effe checken of dat juist zit, en dan maar eens langs de dealer passeren voor synchronisatie, ik heb het systeem met de 3 draden links onder dus

ik heb dit weekend ook eens geëxperimenteerd met het systeem uit de blauwe, met 4 draden, + en - en sturing voor sluit en sturing voor open, dat werkt heel simpel dus :-)
fs1
BerichtenCOLON 646
GeregistreerdCOLON Zo 08 Nov 2009, 17:11

Re: centrale deurvergrendeling IR

Bericht door fs1 »

weet er trouwens iemand waar de relais zit van de cv? onder dashbord? en welke dit precies is dan?
fs1
BerichtenCOLON 646
GeregistreerdCOLON Zo 08 Nov 2009, 17:11

Re: centrale deurvergrendeling IR

Bericht door fs1 »

ik heb ooit eens ergens een plaatje of artikeltje gelezen over hoe je de ontvanger of sleutel z'n zend of ontvangcode kan aanpassen dmv de aansluitingen aan de ic op de print anders te solderen (los, massa of 12v) maar ik weet niet meer waar... heeft er iemand hier ergens een link of dat prentje met uitleg?
fs1
BerichtenCOLON 646
GeregistreerdCOLON Zo 08 Nov 2009, 17:11

Re: centrale deurvergrendeling IR

Bericht door fs1 »

Hoi Jerome,

De code van de zender is inderdaad wel aan te passen aan die van de ontvanger, of andersom.
Het code-bepalende element is een 16-pins IC, een TEA5500 van Philips. Deze zit in zowel de zender als de ontvanger.
De pennen 5 t/m 14 van dit IC bepalen de code.
Deze pennen zijn gegroepeerd in 5 sets. Elke set pennen bepaald een cijfer van de code.
Maar de instelling van de code van de zender is niet dezelfde als die van de ontvanger.

Voor de zender geldt:
Pen 5 en 6 bepalen het 5e cijfer van de code
Pen 7 en 8 bepalen het 4e cijfer van de code
Pen 9 en 10 bepalen het 3e cijfer van de code
Pen 11 en 12 beplalen het 2e cijfer van de code
Pen 13 en 14 bepalen het 1e cijfer van de code

Voor de ontvanger geldt:
Pen 5 en 6 bepalen het 1e cijfer van de code
Pen 7 en 8 bepalen het 2e cijfer van de code
Pen 9 en 10 bepalen het 3e cijfer van de code
Pen 11 en 12 beplalen het 4e cijfer van de code
Pen 13 en 14 bepalen het 5e cijfer van de code

De instelling van de pennen kent 3 mogelijkheden:
0 : pen ligt aan massa
1 : pen ligt aan voedingsspanning, volgens mij 5 Volt
los : pen is nergens mee verbonden

De waarheidstabel voor de zender is:
Getal: pen a: pen b:
0........los.......los
1.........0........los
2.........1........los
3........los........0
4.........0.........0
5.........1.........0
6........los........1
7.........0.........1
8.........1.........1

De waarheidstabel voor de ontvanger is:
Getal: pen a: pen b:
0.........0.........0
1.........0........los
2.........0.........1
3........los........0
4........los.......los
5........los........1
6.........1.........0
7.........1........los
8.........1.........1

In deze waarheidstabel is pen 5, 7, 9, 11 en 13 pen a
en pen 6, 8, 10, 12 en 14 pen b.
Je hoeft niet alle oude verbindingen op de print niet bijvoorbaat te verwijderen, je zult zien dat een aantal verbindingen van de oude code hetzelfde is als de door jou gewenste code.
Succes, en laat maar weten of je hier verder mee komt.

Gr.,
Janbert.
Roald
BerichtenCOLON 648
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 11:09

Re: centrale deurvergrendeling IR

Bericht door Roald »

Dat is nog eens handige info :)
Anything worth doing is worth doing right!
fs1
BerichtenCOLON 646
GeregistreerdCOLON Zo 08 Nov 2009, 17:11

Re: centrale deurvergrendeling IR

Bericht door fs1 »

ik heb het heel simpel opgelost eigelijk, ik heb een zender en ontvanger genomen van een ietwat oudere 19, een '93er bijvoorbeeld, waar de ontvanger is uitgevoerd met 4 draden, heel simpel eigelijk, een plus en een min, en de ene draad geeft een puls voor openen, de andere draad geeft een puls voor sluiten, die kan je eigelijk rechtstreeks doortrekken naar de knop op het dashbord van de centrale vergrendeling, open draadje aan open draadje en sluit draadje aan sluit draadje, heel simpel eigelijk, wel goed meten wat wat is, ik heb er bij mezelf wel nog 2 relais tussen gezet omdat ik geen idee heb of die ontvanger z'n uitgangen dat wel aankunnen om rechtstreeks aan die knop van de cv gehangen te worden

jaren later even nog aanvullen hoe ik het toen opgelost heb
fs1
BerichtenCOLON 646
GeregistreerdCOLON Zo 08 Nov 2009, 17:11

Re: centrale deurvergrendeling IR

Bericht door fs1 »

gisteren eens opruim gedaan, alle sloten en sleutels en zenders en ontvanger bijeen gezocht

resultaat: geen enkele complete slotenset meer over, enkel wat losse combinaties

3 zenders en ontvangers die bij mekaar horen
2 zenders en 2 ontvangers die niet bij mekaar horen
in de zenders (de sleutel dus) is het vrijwel onmogelijk om de code te veranderen, vooral ook omdat dit systeem enkel bij de oudste types zo gebruikt werd (denk ik), ik heb van alle 5 zenders namelijk maar 1 gevonden waar zo'n chip in zit, bij een ietsje nieuwere versie zit er een andere in, maar in alle ontvangers zit ie wel, en daar kan je dus ook vrij makkelijk de code uit aflezen, en idd dit klopt elke keer met het stickertje dat erop kleeft

dus ik heb 2 zenders waar ik de code van ken, en 2 niet bijhorende ontvanger, ik heb beide ontvangers omgezet naar die van elke respectievelijke zender en dat zou dus moeten werken

en toen wou ik gaan testen, is de accu van de 19 weer leeg :-p dus dat zal voor later worden...
BUTTON_POST_REPLY