Pagina 1 van 1

Distributieriem vervangen

GeplaatstCOLON Wo 18 Jul 2012, 00:45
door Sareno
Ik ga bij de Cabrio de distributie riem wisselen en ben daarvoor op zoek naar onderdelen.

Uiteraard heb ik dan een setje nodig met een riem en rollen, ik heb zelfs een set gezien met een nieuw tandwiel voor de oliepomp.

Maar welke onderdelen kan ik dan het beste nog meer wisselen? De multiriem gaat er ook uit dus is de waterpomp een goed idee?

Graag advies, de boel moet toch open.

Oh ja, zijn er mensen die mij kunnen helpen met het inbouwen? (omgeving Utrecht)

Thanks!

Re: Distributieriem vervangen

GeplaatstCOLON Wo 18 Jul 2012, 21:05
door martijnkriek
Complete distributieset (Riem, looprol en spanrol) is best prijzig en best even werk.
Ik heb in 2009 een kleine 200 betaald voor distributieset en multiriem.

Als je dan ook de waterpomp meeneemt, dan weet je zeker dat het goed zit.
Ik zou de multiriem niet perse vervangen, daar kun je later nog makkelijk bij
als het nodig is. Hangt natuurlijk een beetje van de huidige staat af.
Ik denk dat je er dan wel ongeveer bent aan die kant van het blok.

Waar je misschien even over na moet denken is als je toch de waterpomp eraf hebt (en
er dus geen koelvloeistof meer in het blok zit) dat je wellicht ook meteen even kijkt naar
dingen als een thermostaat, koelslangen etc.

Succes!

Re: Distributieriem vervangen

GeplaatstCOLON Do 19 Jul 2012, 00:11
door Jacques
Gereedschap: Momentsleutel, rondstaafje 10mm (of boortje) en een M6 schroefje van ca 50mm lang, torx sleutels en een luchttol om de krukasbout los te halen. Zonder luchttol gaat die niet los.
Riem + spanrollen om de 5 jaar of 120 000 km. What ever comes first
Zelf zou ik de ene keer alles vervangen en de volgende keer alleen de riem.
Je kunt het beste de riem + 2 spanrollen samen kopen is voordeliger. De renault deales is prijzig. Kijk anders even op google op e-bay.

Haal je rechter voorwiel eraf
Haal je plastic binnenscherm er af
Verwijder de beschermkap, die voor de multiriem zit eraf.
Haal de multiriem van spanning door de dynamo te lossen
Haal de multiriem eraf
Verwijder beschermkap distr. deksel
Maak de poelie op de krukas los. Dit ding zit muurvast. Gebruik een goede luchttol.
Rechts aan de voorkant van je motorblok (bij de koppeling) zit een boutje. Dat kun je eruit draaien. Daar kun je een pen van rond 10mm in steken als zuiger 1 en 4 in het BDP staan.
Ontspan de spanrol van de distr. riem.
Nu kun je distr. riem loshalen..
Vervang de 2 spanrollen. De onderste is even stoeien met het plastic deksel.
Op de nieuwe riem staan merktekens. Deze moeten corresponderen met merkteken krukas onderaan (op 6 uur). en de merktekens op de nokkenaspoelies (12 uur)
Span met behulp van een M6 boutje de spanrol. Draai de krukas een paar rondjes en stel de spanning af.
Het deel van de riem russen de oliepomp en de spanrol moet je tussen duim en wijsvinger 1/8 tot ΒΌ slag kunnen draaien..

Zelf laat ik meestal de motor even draaien en check dan alles nog even.

Dan de boel verder afbouwen.

Re: Distributieriem vervangen

GeplaatstCOLON Do 19 Jul 2012, 08:58
door Sareno
Jacques, bedankt voor de uitgebreide reactie. Ik heb een thuiscompressortje met luchttol. Hopenlijk komt hij daarmee los.

Als set heb ik deze op het oog, volgens zeggen met SKF lagers:

http://www.mister-auto.nl/fl/tandriemse ... ypeNr=2061

Welke waterpomp is goed?
Deze?
http://www.mister-auto.nl/fl/waterpomp/ ... 06019.html

Of is deze goed genoeg:
http://www.mister-auto.nl/fl/waterpomp/ ... 4R179.html