Koni Dempers 16v op 8v?

Heb je vragen over wat dan ook? Stel ze hier!
Gebruikers-avatar
Jacques
BerichtenCOLON 507
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 13:34

Re: Koni Dempers 16v op 8v?

Bericht door Jacques »

Als je geen zin hebt in e-bay of marktplaats. Nieuw bij http://www.asnbooks.nl/

In Haynes 1646 staat zowel de 16v als de cabrio beschreven (isdn code 1085010 958 3)
Gebruikers-avatar
MaartenJan
BerichtenCOLON 426
GeregistreerdCOLON Di 23 Jun 2009, 15:57

Re: Koni Dempers 16v op 8v?

Bericht door MaartenJan »

betere boekhandel, ebay, marktplaats, bol.com volgens mij ook...
damol100
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON Di 16 Jun 2009, 19:06

Re: Koni Dempers 16v op 8v?

Bericht door damol100 »

Hey,

ik heb alleen wel de schokdempers voor rondom.
Waar kan ik die veerpoten krijgen?
Heeft iemand die toevallig nog?
MvG
Daniel
damol100
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON Di 16 Jun 2009, 19:06

Re: Koni Dempers 16v op 8v?

Bericht door damol100 »

Verder is mijn auto verlaagd, en best wel een stuk alleen ik weet niet hoeveel verlaagd die is vergeleken met het orgineel, hoe kom ik daar achter?
Dat betekent dus dat ik nieuwe veren erbij moet kopen en nog veerpootlagers?
Of nog meer?
MvG
Daniel
bazz
BerichtenCOLON 226
GeregistreerdCOLON Di 28 Apr 2009, 18:22

Re: Koni Dempers 16v op 8v?

Bericht door bazz »

damol100 schreefCOLONVerder is mijn auto verlaagd, en best wel een stuk alleen ik weet niet hoeveel verlaagd die is vergeleken met het orgineel, hoe kom ik daar achter?
Dat betekent dus dat ik nieuwe veren erbij moet kopen en nog veerpootlagers?
Of nog meer?
MvG
Daniel

je moet onder de motorkap de veerpoten losschroeven en onder op de fusee`s met 2 bouten,dat gedeelte moet je compleet overschroeven.
snap je hele verhaal niet helemaal,hij is al verlaagd en je hebt nieuwe schokbrekers? hoe wil je het dan hebben en doen :?:
damol100
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON Di 16 Jun 2009, 19:06

Re: Koni Dempers 16v op 8v?

Bericht door damol100 »

Mijn auto is nu al verlaagd door de vorige eigenaar. Echter is de vering gewoon orgineel en door hele brede banden voor(215) en achter(225)
klappen de banden tegen de wielkasten als ik een hobbel pak. Daarom heb ik nu nieuwe schokdempers gekocht (Koni geel) en net nieuwe
veren (H&R) voor een 19 16v cabriolet. Echter zag ik net in een reactie dat ik het geheel moet vervangen omdat het bij een 16v anders is gemonteerd
dan bij een 8v. Daarom vroeg ik mij dus af of iemand die ontbrekende delen heeft liggen? Dan zou het gaan zoals ik het begrijp om een veerpootbrug en lager?
Of hoeft dit echter toch niet en kan ik het gewoon demonteren en overzetten?
Bedankt
(ik heb zelf ook heel weinig verstand ervan dus als ik domme vragen stel, sorry)
damol100
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON Di 16 Jun 2009, 19:06

Re: Koni Dempers 16v op 8v?

Bericht door damol100 »

Die spullen (Koni en H&R) heb ik echter ook gewoon nog in mijn garage liggen dus niet gemonteerd, ik laat alles ook door mijn garagist monteren maar
als ik de spullen zelf al heb is het goedkoper. Dan ga ik uit van zo'n 200euro....
Gebruikers-avatar
MaartenJan
BerichtenCOLON 426
GeregistreerdCOLON Di 23 Jun 2009, 15:57

Re: Koni Dempers 16v op 8v?

Bericht door MaartenJan »

Onderstaande is een voorbeeld van een veerpoot (willekeurig plaatje van google)

Afbeelding

Bij een 8v zitten de veerpoot lagers in de schotel onderop. Bij een 16V zitten ze in de bovenste
schotel, die zie je niet op het plaatje. Die komt dus op dat bovenste stukje schroefdraad.
De vorm en grote van de schotels is ook anders, omdat de veren ook verschillen.

Ik denk dat je koni vervangingspatronen hebt? Daarbij moet je de oude schokdemper uit de veerpoot
verwijderen en de nieuwe monteren.

Het gaat dus niet om een veerpootbrug maar om de gehele veerpoot. Dat lager is onderdeel van de veerpoot
maar als je een tweedehands veerpoot koopt is het beste om die even te vervangen. Kosten voor nieuwe veerpootlagers
is 15 euro. Dat is bijna niks en ze zijn meestal kapot. Setje 16v veerpoten is op elke sloop wel te krijgen of via marktplaats.

succes ;)
damol100
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON Di 16 Jun 2009, 19:06

Re: Koni Dempers 16v op 8v?

Bericht door damol100 »

Ok, heeft iemand die veerpoten nog liggen? Ik neem aan dat ik er ook vier moet hebben dus als iemand die nog heeft van een 16v?
Bedankt
Gr.
Daniel
Gebruikers-avatar
MaartenJan
BerichtenCOLON 426
GeregistreerdCOLON Di 23 Jun 2009, 15:57

Re: Koni Dempers 16v op 8v?

Bericht door MaartenJan »

Je hebt er 2 nodig, links /rechts. Achter heb je torsiestaven.
BUTTON_POST_REPLY