Bryan's 19 16v (ombouw/turbo)

Laat ons weten hoe ver je bent met jouw bolide!
Bryan
Berichten: 70
Lid geworden op: za 21 mar 2015, 17:30

Re: Bryan's 19 16v (ombouw/turbo)

Bericht door Bryan » ma 24 aug 2015, 17:47

zijn die te groot jah?? ik dacht altijd dat als je je ecu zodanig aangepast had met grote injectoren je meer vermogen zou krijgen, wel met andere zuigerstangen dat wel natuurlijk haha :P

op het duitse r19 forum is ook iemand bezig met een turbo ombouw maar die heeft injectoren van een astra H opc 470cm3 wat best wel heel veel is !! of het werkt??

Het hele chippen, mappen en al dat soort dingen wou ik toch in 1 keer laten doen, eerst weer storing zoeken de motor liep al wat rauw maar zondag nog ff geprobeerd viel me de motor 3x uit en nu wil die helemaal niet starten heb weer geen vonk.. :( weer eens puzzelen hoe dat kan..

Bryan
Berichten: 70
Lid geworden op: za 21 mar 2015, 17:30

Re: Bryan's 19 16v (ombouw/turbo)

Bericht door Bryan » ma 24 aug 2015, 17:57

Afbeelding
Afbeelding

en als je motor draait en je de waterpomp poelie eraf loopt omdat die niet goed vast zat of wat dan ook schrik je ook wel!

Gebruikersavatar
Roald
Berichten: 594
Lid geworden op: wo 13 mei 2009, 11:09
Locatie: Amersfoort

Re: Bryan's 19 16v (ombouw/turbo)

Bericht door Roald » ma 24 aug 2015, 18:34

Das allemaal niet best :(
Zou bijna zeggen dat je ergens een draad breuk hebt ?
kabel van bobine naar verdelerkap wel goed ?
Moet iets stoms zijn.
Anything worth doing is worth doing right!

Bryan
Berichten: 70
Lid geworden op: za 21 mar 2015, 17:30

Re: Bryan's 19 16v (ombouw/turbo)

Bericht door Bryan » di 03 nov 2015, 19:24

eindelijk weer eens tijd voor de 19 gehad, mega druk afgelopen tijd.. maar goed het verhaal gaat verder,

jah Roald, was ook een stom iets.. de bobine heeft de geest gegeven :roll: deze is inmiddels vervangen voor een goeie 2e hands en de motor blijf het gewoon doen!!

maar weer een dingetje wat niet goed is.. in bij koelsysteem zit tussen mijn thermostaathuis en mij kachelradiateur een t-stuk met een sensor erin zo als op de afbeelding staat. deze sensor is niet meer leverbaar zowel bij renault niet of ebay of automaterialen site/zaak.

Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-IYB4SR87.jpg

nu heb ik een soortgelijke sensor gevonden met de juiste aansluiting maar als mij auto stil staat met de motor uit draait mij koel vin.
pas bij het starten van de auto gaat de vin uit dus klopt niks van... :(

maar wat ik er mee kan ik heb nog geen idee mss een andere sensor en stekker aan maken of de stekker uit laten, maar dan weet ik niet of mijn koelvin aangaat..


word weer vervolgd..

Gebruikersavatar
Jacques
Berichten: 495
Lid geworden op: wo 13 mei 2009, 13:34

Re: Bryan's 19 16v (ombouw/turbo)

Bericht door Jacques » wo 04 nov 2015, 19:36

Er zit een systeem in met een timer relais achter de linker koplamp, dat er voor zorgt dat er een electrisch koelvloeistorpompje gaat draaien, gedurende ca 12 minuten, als je het contact uit zet. Dat pompje zit in de onderste slang van de waterpomp naar de radiator. Een soort beveiliging om te voorkomen dat alle warmte als nog naar de cilinderkop stijgt als je de auto uitzet.

De Koelvin van de radiator wordt aangestuurd door de thermoswitch die in de radiator zit geschroefd.

Wat is er nu aan de hand? Als je fotos van delen nodig heb, zeg het maar ik heb alles hier los liggen.

Bryan
Berichten: 70
Lid geworden op: za 21 mar 2015, 17:30

Re: Bryan's 19 16v (ombouw/turbo)

Bericht door Bryan » do 05 nov 2015, 19:41

Nou Jacques, ik die afbeelding wat in mijn bericht staat zie je een soort t stuk met 2 tuitjes aan de onderkant. Daarin zit een sensor wat voor soort weet ik niet precies maar die is niet meer leverbaar.

Ik heb er nu een sensor in zitten renault nummer 77 00 819 641 maar dat is een verbreek contact, ik heb met bestellen alleen naar de pasvorm en aansluiting gekeken van de sensor maar nu met deze sensor doet mijn koelvin altijd. Pas als ik de motor start gaat de koelvin uit.

Afbeelding

Nu heb ik een zelfde soort sensor gevonden nu alleen een maak contact met de juiste aansluiting en wil dan een proberen wat die doet. als ik het elektrisch schema nu kijk van de 19 heb ik 3 soorten bedrading schemas gevonden. Als ik het dan bekijk hoort het ook een maak contact te zijn en gaat die bij een bepaalde temperatuur dicht zodat dan pas je koelvin het gaat doen

Afbeelding

Aangezien dat het ooit motor met airco is geweest heb ik ook van die grote paarse relais op mijn zekerings/relais kastje zitten maar waar die voor zijn??
en aan de relais van de koelvin zitten bij mij maar 3 aansluitingen de 1,4 en 5 bij het andere blok heb ik gekeken zit erbij de 2 ook een aansluiting.


Hoe denk jij erover? ik denk dus dat het probleem in de sensor zit.

Bryan
Berichten: 70
Lid geworden op: za 21 mar 2015, 17:30

Re: Bryan's 19 16v (ombouw/turbo)

Bericht door Bryan » do 05 nov 2015, 19:44

of kan het zijn dat er wat met de switch in de radiator mis is? er zit wel een andere in dan origineel dat die bij een koelere temperatuur aan zou gaan. maar er zaten 2 stekker 1 van de koelvin en waarschijnlijk 1 van de airco dan het ook zo zijn dat het daar aan kan liggen?

Gebruikersavatar
Jacques
Berichten: 495
Lid geworden op: wo 13 mei 2009, 13:34

Re: Bryan's 19 16v (ombouw/turbo)

Bericht door Jacques » do 05 nov 2015, 20:47

In mijn F7P kop zaten 2 sensors. De witte is temperatuur naar de ECU. De bruine is analoog temperatuur signaal naar de dashbord-temperatuurmeter en ook het lampje, dat de temp te hoog aangeeft. Mister-auto heeft beide sensoren nog te koop: (dashbord+ hoog alarm) http://www.mister-auto.nl/fl/temperatuu ... .3510.html (temp naar ECU) http://www.mister-auto.nl/fl/temperatuu ... .3191.html

De temperatuurschakelaar met M22x1.5 draad, zit bij mij in de radiator en schakelt in bij 96°C en schakelt weer uit bij 86°C. Het kan zijn dat dit niet zo zit in jouw radiator, aangezien die uit een airco versie komt. Ook daar is wel weer een mouw aan te passen.
Bijlagen
100_6651klein.jpg
Temp schakelaar koelvin
100_6651klein.jpg (69.12 KiB) 4048 keer bekeken
100_6942_1.JPG
Sensoren in de kop
100_6942_1.JPG (200.76 KiB) 4049 keer bekeken

Gebruikersavatar
Jacques
Berichten: 495
Lid geworden op: wo 13 mei 2009, 13:34

Re: Bryan's 19 16v (ombouw/turbo)

Bericht door Jacques » do 05 nov 2015, 23:17

Naar aanleiding van je koelwaterschema. Waarschijnlijk heeft niemand van ons een R19 16V met airco.
vraag: Waar gaat slang nr 15 heen.

Onderdeel 14 komt bij mij niet voor.

Onderdeel 18 is waarschijnlijk een temp switch.

Bij een airco werkt de fan zo wie zo anders, want als de airco aanstaat draait de fan altijd. Ik zou zeggen maak de airco gewoon zoals wij allemaal hebben. Een themperatuurschakelaar, die bij ca 95 graden aangaat en bij 85 graden weer uitgaat en dat alles via een relais. Als je de schakelaar met M22x1.5 niet kwijt kan. Hij hoort in de radiator, kun je misschien de schakelaar van de Clio 1.8 18V gebruiken. (Het is maar een sugestie)

fs1
Berichten: 565
Lid geworden op: zo 08 nov 2009, 17:11
Locatie: beveren-waas, belgië
Contacteer:

Re: Bryan's 19 16v (ombouw/turbo)

Bericht door fs1 » vr 06 nov 2015, 17:07

ik heb een 16v met originele airco staan, als je foto's daarvan wilt...

Plaats reactie