Bryan's 19 16v (ombouw/turbo)

Laat ons weten hoe ver je bent met jouw bolide!
Gebruikers-avatar
MaartenJan
BerichtenCOLON 426
GeregistreerdCOLON Di 23 Jun 2009, 15:57

Re: Bryan's 19 16v (ombouw/turbo)

Bericht door MaartenJan »

Bij airco wordt de fan ook bij stilstand / lage snelheid ingeschakeld op het moment dat de airco aanstaat inderdaad (niet altijd normaal gesproken).
De sensor die de fan inschakelt als de temperatuur oploopt heet een thermokoppel en schakelt de massa kort als een bepaalde temperatuur
bereikt wordt. Jij hebt een sensor die een lampje op het dash laat oplichten als de temp te hoog wordt maar dat had je al door.
Volgens mij heb je iets van de 77 00 737 571 nodig (radiator fan switch aka thermokoppel), die is op veel modellen gebruikt. Kan zijn dat je een iets andere variant nodig hebt (iets andere aansluiting v/d stekker).

Heb je een radiateur met of zonder thermokoppel?
De sensor in het t-stuk, als je de stekker er vanaf haalt stopt de fan dan met draaien? Ik neem aan van wel? Dan zou het idd een maak contact moeten zijn en geen breek. De sensor die er in zit is niet toevallig een NTC?
Bryan
BerichtenCOLON 70
GeregistreerdCOLON Za 21 Mrt 2015, 17:30

Re: Bryan's 19 16v (ombouw/turbo)

Bericht door Bryan »

Jacques, de nummer 15 is een slang die van dat kleine circulatiepompje dat op het subframe zit naar een extra aansluiting onderaan mijn radiator zit.
eigenlijk als je de koelslangen bekijkt ten opzichte van een 'normale' 16V zijn ze gewoon anders.

als ik de foto zie van die kop zie ik 2 sensoren naast elkaar zitten, dat heb ik niet zit.
yes de 18 lijkt mij ook zoiets, heb nu een sensor uit een safrane 3.0 bestel dat zou de goede moeten zijn, dat ga ik dit weekend eens proberen als die binnen is.

Bart, dat zou mooi zijn, want het blok is nu een combinatie tussen een airco en normale.. alles van de airco wat erop zat is er door een vorige eigenaar afgehaald, het enige wat er nog aan zat was de compressor die diende als poelie.

Maartenjan, klopt exact. In de radiator zit wel een switch en inderdaad als ik de stekker van die sensor in het t stuk eruit haal stopt die. ik heb nu de safrane sensor 7700260972 bestel zoals boven staand gezegd, die heeft de aansluiting M15x 1,25 en de juiste stekker aalsluiting
Dat weet ik niet helemaal zeker, geloof dat er als symbool bij die sensor alleen een verbreek contact stond.
Gebruikers-avatar
Jacques
BerichtenCOLON 507
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 13:34

Re: Bryan's 19 16v (ombouw/turbo)

Bericht door Jacques »

Het klopt dat de slangen anders zijn. Je hebt ook een in de airco versie en dus een hele andere radiator. Dat is volgens mij geen probleem.

Heb je een electrische stuurbekrachtingspomp (airco versie) of een pomp die door de multiriem wordt aangedreven?
Bryan
BerichtenCOLON 70
GeregistreerdCOLON Za 21 Mrt 2015, 17:30

Re: Bryan's 19 16v (ombouw/turbo)

Bericht door Bryan »

Is ook een andere radiator, groot lomp ding haha
Stuurbekrachtiging is elektrisch ;)
Roald
BerichtenCOLON 648
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 11:09

Re: Bryan's 19 16v (ombouw/turbo)

Bericht door Roald »

Is het misschien niet makkelijker om er het spul van een 16v zonder airco op te zetten ?
Dus hydraulische stuurbekrachtiging en standaard 16v radiator etc ?
Is allemaal ook wat makkelijker aan te komen.
Anything worth doing is worth doing right!
fs1
BerichtenCOLON 646
GeregistreerdCOLON Zo 08 Nov 2009, 17:11

Re: Bryan's 19 16v (ombouw/turbo)

Bericht door fs1 »

dat denk ik ook ja, als je geen airco gaat gebruiken, en je hebt gelijk meer plaats ook dan, die 16v met airco z'n motorruim zit echt helemaal vol
Gebruikers-avatar
MaartenJan
BerichtenCOLON 426
GeregistreerdCOLON Di 23 Jun 2009, 15:57

Re: Bryan's 19 16v (ombouw/turbo)

Bericht door MaartenJan »

Als je het gewoon werkend krijgt met de juiste sensor dan is dat wel een stuk minder werk dan alles ombouwen, dus wat dat betreft zou ik dat eerst ff proberen idd. Ombouwen kan altijd nog.
Bryan
BerichtenCOLON 70
GeregistreerdCOLON Za 21 Mrt 2015, 17:30

Re: Bryan's 19 16v (ombouw/turbo)

Bericht door Bryan »

Ik ga eerst proberen of het met die sensor wil, als ik alles moet ombouwen is ook een beste klus! :?
Gebruikers-avatar
Jacques
BerichtenCOLON 507
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 13:34

Re: Bryan's 19 16v (ombouw/turbo)

Bericht door Jacques »

Ik zou de dikke radiator gewoon laten zitten.
Als je het niet voor elkaar kan krijgen, zou ik de koelvin via een eigen schakeling buiten de draadboom om aansluiten, te weten temperatuurschakelaar en een maakrelais.
Bryan
BerichtenCOLON 70
GeregistreerdCOLON Za 21 Mrt 2015, 17:30

Re: Bryan's 19 16v (ombouw/turbo)

Bericht door Bryan »

afgelopen weekend de sensor vervangen, en het doet het gelukkig nu zoals het hoort !!

De voorste schokbrekers vervangen voor 16v vering, alleen de achteras nog.. ding zit wel knettervast, had ook niet anders verwacht. Dus daar komend weekend eens mee bezig en zien of die los wil :)
BUTTON_POST_REPLY