Bryan's 19 16v (ombouw/turbo)

Laat ons weten hoe ver je bent met jouw bolide!
Bryan
Berichten: 70
Lid geworden op: za 21 mar 2015, 17:30

Bryan's 19 16v (ombouw/turbo)

Bericht door Bryan » ma 18 mei 2015, 19:26

hallo mensen, nou laat ik ook maar eens een project topic maken,

mijn 19 is nooit een originele 16v geweest heb mijn oude vertrouwde 1.4 helemaal gestript en heb er 16v van gemaakt met de verdere aanpassingen.

heb de auto voor een jaar of 10 geleden van mijn pa en ma over genomen als beginners auto,
Afbeelding
Afbeelding

de eerste paarjaar wat meer looks gegeven 16v voorbumper met espacelip, 16vskirts, aangepaste 16v bumper embleemloze grill velgjes, verlaagd en zelf wat luxer gemaakt met elektrische ramen, centrale vergrendeling, andere stoelen en bank uit een 1.8s best leuk maar geen power :P

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ik wou toen toch eens wat meer pk onder de kap, had wat anders kunnen kopen maar vond ik toen jammer..
was toen bezig met een 1.8s blok met 95 pk, maar de sloper had mij die auto plat gedrukt en niet meer aangedacht van die motor..

is toch een 16v motor geworden uit een blauwe chamade op de sloop, het plan was eerst andere nokkenassen uitlaatspruitstuk, open luchtfilter maar goed dat is hooguit 170pk, en een turbo is toch ff wat meer :)

motor is helemaal gereviseerd, zowel de kop als onderblok, de nodige aanpassingen ook gedaan in het blok
lage compressie zuigers, andere lagerschalen met arp bouten, stalenkoppaking. de 'standaard' turbo aanpassingen laat ik maar zeggen :P
andere injectoren andere brandstofpomp, ecu zal nog een keer aan gepast moeten worden

ook rest aangepakt, race koppeling, jc5 revisiebak van een megane 2.0, oliekoeler, intercooler (pas en meet werk!)
remmerij compleet nieuw ook de leidingen omdat ik van een trommelrem as naar een schijf as ben gegaan,
grote voor remmen van hi-spec 300 mm ( meer voor het oog )

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit is een beetje het globale, andere info en fotos komen vanzelf wel los haha staat nog ergens in een verdwaalde map,

de motor heb ik al geprobeert te starten maar hij draaid alleen nog op de startmotor..
vonken doet die wel alleen heb het brandstof systeem nog niet gecontroleerd, de relais doet het welk als je hem op contact zet, aan komende week eens mee bezig..

Gebruikersavatar
Roald
Berichten: 594
Lid geworden op: wo 13 mei 2009, 11:09
Locatie: Amersfoort

Re: Bryan's 19 16v (ombouw/turbo)

Bericht door Roald » ma 18 mei 2015, 20:06

Gaaf Bryan, mooi verhaal zo van een 1.4 naar 1.8 16v turbo :D

Voor je turbo ombouw kun je gewoon de originele ECU van de F7P gebruiken, alleen moet er een voetje voor je custom chip op worden gesoldeerd.
DE Specialisten op dit gebied zijn fastchip (henk en Jo via RTC) en Menno van het RTC forum, die kunnen een hele goede en veilige map maken.

Prachtig dat je er meteen gesmede zuigers hebt in gezet, ik heb nu een F7R turbo op basis van de (afgedraaide) originele zuigers mod.
De intercooler pas maken is inderdaad lastig gezien je moeilijk uit komt met de slangen en ruimte in de bumper.
Mijn Forge IC is aangepast dat de beide aansluitingen aan 1 kant zitten zodat je beter uit komt op het gasklephuis en korter inlaat traject.

Mooi project heb je blijf ik zeker volgen en lijkt me gaaf op een meetings eens met 2 19 16v turbo's te staan :D
Anything worth doing is worth doing right!

Bryan
Berichten: 70
Lid geworden op: za 21 mar 2015, 17:30

Re: Bryan's 19 16v (ombouw/turbo)

Bericht door Bryan » ma 18 mei 2015, 20:24

Het is ook een hele operatie geweest to nu toe.. veel meer werk dan gedacht ook met aanpassen enzo, dit blok is ooit een airco versie geweest maar de vorige eigenaar of eigenaren hebben dat eruit gehaald en hebben er een normale ventilatie in gebouwd dus had die compressor er alleen als poelie inzitten dus totaal onnodig! heb met geluk van een oud blok de "normale' steunen opgebouwd zodat ik minder weerstand zou hebben op de poelies, de stuurbekrachtiging is ook elektrisch ipv de multiriem aangedreven pomp.

als ik die andere fotos heb weer gevonden ook ff posten word het wat duidelik van

ok dat is wel mooi!! ik heb de turbo conversion uit frankrijk besteld daar zat wel een chip bij, maar die jongen had hem voor een clio 16v en wist niet of die wel zou werken op een 19 ecu.. dat is nog ff de vraag

de mijne is aan 2 kanten, de kant richting het gasklephuis is wel ietsie langer zo maar maakt dat zoveel uit dan? :) ben geen automonteur ben gewoon electricien hahah

hoeveel pk heeft die van jou ongveer nu dan? dat is idd wel gaaf jah!

Gebruikersavatar
Jacques
Berichten: 495
Lid geworden op: wo 13 mei 2009, 13:34

Re: Bryan's 19 16v (ombouw/turbo)

Bericht door Jacques » ma 18 mei 2015, 21:53

Mooi project en mooie auto.
Voetje insolderen staat hier viewtopic.php?f=16&t=46&start=180 28 oktober 2012.

Er is 23 mei een dyno dag van http://www.renault-tuning.com Henk Dijstra, de man die de mappings doet, was de eerste Nederlander met een 19 16V turbo. Hij kan je auto mappen. Dus misschien heb je iets aan die tip.
Maar op zich zou je clio 16V turbo chip gewoon moeten werken in de R19. Heeft je auto al gelopen op de huidige ECU als gewone (zonder turbo) 1.8 16V?

Mappen: http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... 5#p2382845
Mappen in actie (in dit geval mijn R19): viewtopic.php?f=16&t=46&start=190

Super bijdrage van je aan dit forum!

Gebruikersavatar
Roald
Berichten: 594
Lid geworden op: wo 13 mei 2009, 11:09
Locatie: Amersfoort

Re: Bryan's 19 16v (ombouw/turbo)

Bericht door Roald » di 19 mei 2015, 06:01

Bryan,

Op dit moment weet ik nog niet hoeveel vermogen mijn F7R Turbo doet, dat zal een dyno sessie later dit jaar moeten uitwijzen :)
Dat het meer dan 200 PK zou moeten zijn lijkt me duidelijk, als ik een gok doe zou het ergens tussen de 230 en 250 PK aan de krukas moeten zijn op 0,7 bar met mijn T28 turbo (CR 9,0:1) ik hoop op ongeveer 220 PK aan de wielen.

Ik weet dat Glenn uit België destijds rond de 190 Wiel PK zat met zijn F7P 1.8 16v low boost turbo op 0,7 bar (10% aandrijf verlies gerekend kom je dan uit op ~220 PK aan de krukas ook wel kroeg pk's genoemd ;) )

Hij had ook het gasklephuis verplaatst naar de andere kant van het inlaatspruitstuk om zo beter uit te komen met de slangen van de IC.
Jacques heeft daar op de laatste pagina van mijn project topic nog foto's van geplaatst.
Inlaat traject zo kort mogelijk houden zou theoretisch er voor moeten zorgen dat je minder turbo lag hebt en dus sneller 'op boost' bent, al zijn de meningen daar over verdeeld, heb ook turbo mods gezien waar de turbo onder de auto zit....

Ronald1916v hier van het forum kan er meer over kunnen vertellen, hij is ook het brein achter mijn turbo ombouw/inbouw (zie mijn topic)
Ik ben maar een simpele systeem beheerder van beroep, heb meer van verstand van bits en bytes :lol:
Anything worth doing is worth doing right!

Bryan
Berichten: 70
Lid geworden op: za 21 mar 2015, 17:30

Re: Bryan's 19 16v (ombouw/turbo)

Bericht door Bryan » wo 20 mei 2015, 17:32

dat is wel een goeie tip jacques, ga de 23e alleen nooit redden ;)

nee de auto heeft nog niet gelopen op de originele ecu tot nu toe. Ik wil eerst hem zo aan de praat krijgen en dan eens die chip erin solderen of ik laat het doen, ik heb de motor van de sloop gehaald toen en nooit getest buiten de auto..

Aankomend weekend wil ik weer een poging doen met starten :D

Gebruikersavatar
Jacques
Berichten: 495
Lid geworden op: wo 13 mei 2009, 13:34

Re: Bryan's 19 16v (ombouw/turbo)

Bericht door Jacques » wo 20 mei 2015, 20:30

Heb je electrische schema's van de ECU en aansluitingen? Van welk jaar is je ECU. Ik neem aan dat er geen startonderbreker op zit. Dat zat op de types van het laatste jaar 1995. Indien nodig kan ik je via PM schema's toesturen stuur me dan even je eigen e-mail adres.

Bryan
Berichten: 70
Lid geworden op: za 21 mar 2015, 17:30

Re: Bryan's 19 16v (ombouw/turbo)

Bericht door Bryan » wo 20 mei 2015, 21:51

Dat weet ik zo niet, denk ik haast niet heb alleen de schema's wat ik mijn vraagbaak boekje staan
De ecu is uit een 94'er daar zit in iedergeval geen startonderbreker op

Top! Dat zou mooi zijn dan kan ik dingen gaan meten ls het nodig is.

Bryan
Berichten: 70
Lid geworden op: za 21 mar 2015, 17:30

Re: Bryan's 19 16v (ombouw/turbo)

Bericht door Bryan » di 09 jun 2015, 19:33

Vandaag en gisteren eindelijk weer met de auto bezig gekund. Ben bezig geweest de BDP-sensor vervangen en massa kabels vervangen voor dikkere omdat ik had een startprobleem heb.
De motor draait wel op de startmotor maar pakt niet aan.

De injectoren heb ik inmiddels gemeten die waren 2,4ohm dus dat zou goed moeten zijn, brandstof relais vervangen die klikte niet zoals het moet.

Het leek eerst een teken van leven te geven en toen was het witte rook en is de zwarte draad bij de bobine aansluiting weg gesmolten, altans de isolatie. Als ik mijn elektrisch schema na kijk zou dat de massa moeten zijn.

De bobine heb ik toen ook vernieuwd ook het achterste gedeelte wat je aan de auto bevestigd is waar de sterkers in zitten, is wel een imitatie zou mss dat het probleem kunnen zijn?

Gebruikersavatar
Jacques
Berichten: 495
Lid geworden op: wo 13 mei 2009, 13:34

Re: Bryan's 19 16v (ombouw/turbo)

Bericht door Jacques » wo 10 jun 2015, 19:56

Wat voor ECU heb je? ph1 of ph2 of een met startonderbreker. Met de laatste heb ik geen ervaring, maar de startonderbreker kan buitenspel gezet worden heb ik wel eens gehhord.
Gebruik je een 2,5bar Map sensor?
Misschien een optie om diverse onderdelen uit te wisselen met een werkende 16V om uiteindelijk de oorzaak van het probleem te vinden.
Ik heb bij de ombouw wat draden in de draadboom moeten vervangen omdat de isolatie helemaal afgebrokkeld was. Dit was o.a. de kabelboom naar de injectoren en de stekker van de fan.

Plaats reactie