Bryan's 19 16v (ombouw/turbo)

Laat ons weten hoe ver je bent met jouw bolide!
Roald
BerichtenCOLON 648
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 11:09

Re: Bryan's 19 16v (ombouw/turbo)

Bericht door Roald »

Kleine toevoeging van mijn kant:

Op de snelweg bij een snelheid vanaf 100 Km/h bij een buiten temp van 15 graden of lager heb ik dus moeite mijn olie op temperatuur te houden.
In de stad loopt olie temp snel op naar de 100 a 110 graden bij veel stilstaan, maar ook niet meer dan dat, zodra je gaat rijden zakt ie snel weer terug, prima waardes dus.
Gemiddeld zit ie zo tussen de 85 en 95 graden.
Duurt ongeveer 15 a 20 KM voordat de boel echt mooi op temperatuur is.

Nog een week of 5 a 6 wachten en dan maar weer blazen met het beest :D
Zal Menno ook alvast eens contacten om een afspraak te maken om dat ding af te mappen :D
Anything worth doing is worth doing right!
Gebruikers-avatar
MaartenJan
BerichtenCOLON 426
GeregistreerdCOLON Di 23 Jun 2009, 15:57

Re: Bryan's 19 16v (ombouw/turbo)

Bericht door MaartenJan »

85 a 90 is een hartstikke mooie waarde voor de olie temperatuur. Een goede olie smeert optimaal vanaf 75 graden tot 140 graden, dus als je daar tussen zit dan zit je gewoon goed. Vanaf 60 graden is de smering al 85% dus vanaf die waarde kun je ook al een beetje gaan trappen.
Let wel op de olie druk, die kan uiteraard wel flink afnemen bij b.v. 140 graden, dan kan de olie nog zo goed smeren, als de druk dan te laag is dan wordt het nog niet wat. Eisen van de olie zijn bij een turbo motor uiteraard iets hoger (olie temperatuur in de turbo is 2 keer zo hoog als in de motor maar wel heel kortdurend). Maar goed, elke vol syntheet van een beetje merk die aan de acae a2 spec voldoet in principe ruimschoots, je kan beter een keer vaker verversen dan een keer zo dure olie nemen wat dat betreft.
Roald
BerichtenCOLON 648
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 11:09

Re: Bryan's 19 16v (ombouw/turbo)

Bericht door Roald »

Alleen mijn oliedrukmeter op het dashboard werkt niet meer, komt omdat de olieretour van de turbo daar nu in zit.
Ben wel voornemens die weer werkend te maken door een sandwichplaat bij het olie filter te gaan plaatsen en daar weer de oliedruk sensor op aan te sluiten.
Dat doe ik pas bij de volgende keer olie verversen, wil elke 5000 KM of 1 keer per seizoen als frequentie gebruiken om te verversen.
Nu zit er Castrol Magnetic 5w40 vol synthetisch in, reed ook al met 5w40 rond toen de F7P er nog in lag.
Volgens sommige kon hij daar niet tegen, mwoah das toen 105.000 km goed gegaan en het torretje liep na 270.000 km nog steeds als een zonnetje ;)

Dat je vanaf de 60 graden olie temp inderdaad voorzichtig de belasting kan opvoeren klopt, alles er onder heel rustig rijden en vooral niet belasten (dus heel langzaam in toeren laten klimmen en weinig toeren maken)
Meestal wacht ik met weg rijden tot de olie boven de 40 graden is, en dan heeeeel rustig aan op temp laten komen tijdens warm rijden.
Na 20 KM is de boel echt op temperatuur en kun je echt gaan knallen 8-)

140 graden ben ik tot nu bij lange na niet in de buurt gekomen, tegen de 120 is echt de max en dan heb ik echt lopen blazen en sta ik daarna bijvoorbeeld enige tijd stil bij een stoplicht.
Bij circuit gebruik zal dat waarschijnlijk wel een issue worden/zijn, maar goed dit is een straat auto en circuit zal hij bijna nooit zien.
Misschien eens een dagje hogere rijvaardigheidscursus met de CRS of een rondje gewoon om het eens gedaan te hebben.
Anything worth doing is worth doing right!
Bryan
BerichtenCOLON 70
GeregistreerdCOLON Za 21 Mrt 2015, 17:30

Re: Bryan's 19 16v (ombouw/turbo)

Bericht door Bryan »

Dat is een beetje onwetendheid van mij geweest, ik heb dat gedaan puur gedaan voor het feit dat ik dacht er zit een turbo op dus alles zal wel een stuk warmer worden en dus zal dat wel moeten maar nee dus :roll:

Nu jullie het zo over de olie hebben he, ik heb er ook een oliekoeler opzitten en mijn temperatuur zit op zijn hoogst op de 60 graden ofzo.. heeft die koeler dan uberhaupt wel zin? of kan dat ook zo komen omdat de motor niet warm word?? ik heb er standaard olie opzitten, welke dat is? geen idee hebben ze bij de dealer erin gedaan.. na dat de injectoren bleven doorspuiten en de benzine door gelekt was naar het carter :(
Roald
BerichtenCOLON 648
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 11:09

Re: Bryan's 19 16v (ombouw/turbo)

Bericht door Roald »

Bryan, 5w40 vol synthetisch zou prima moeten zijn, rijdt die van mij ook op, tevens reed mijn f7p daar ook 105.000 Km prima op :)
Neem wel een fatsoenlijk merk olie, ik heb er Castrol magnetic in zitten atm.

Olie koeler is voor straat gebruikt eigenlijk niet nodig, je hebt ook al een grotere radiateur dat zou qua koeling al prima moeten zijn.
Ik vermoed dat ze er bij de dealer ook 5w40 hebben in gedaan, bij mijn 19 16v heeft de Renault Dealer waar ik hem kocht ooit 5w40 in gedaan en een andere Renault dealer in Leusden ook.
Je kan het voor de zekerheid navragen wat ze er in gedaan hebben bij de dealer waar je geweest bent.
Anything worth doing is worth doing right!
Gebruikers-avatar
MaartenJan
BerichtenCOLON 426
GeregistreerdCOLON Di 23 Jun 2009, 15:57

Re: Bryan's 19 16v (ombouw/turbo)

Bericht door MaartenJan »

5W40 is geen probleem inderdaad, koud wat dunner als een 10W40 maar maakt weinig uit verder.
Als je olie niet warmer wordt dan 60 graden zou ik of een kleinere olie koeler nemen of een thermostaat plaatsen voor de olie koeler, olie wil je gewoon rond de 100 graden houden bij normaal gebruik. Bij extreem gebruik mag die rustig de 140 aan tikken maar om hem rond 110 te houden is dan veel mooier natuurlijk.
Gebruikers-avatar
Jacques
BerichtenCOLON 507
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 13:34

Re: Bryan's 19 16v (ombouw/turbo)

Bericht door Jacques »

Ik denk dat je de oliekoeler helemaal kan verwijderen. Dan houd je ook nog wat meer oliedruk over. Eventueel kun je een warmtewisselaar plaatsen. Die past er zo tussen. De olie is dan sneller warm en wordt binnen de temperatuur perken gehouden door het koelwater.
Bijlagen
Warmtewisselaar
Warmtewisselaar
100_6650klein.jpg (56.54 KiB) 15827 keer bekeken
Gebruikers-avatar
MaartenJan
BerichtenCOLON 426
GeregistreerdCOLON Di 23 Jun 2009, 15:57

Re: Bryan's 19 16v (ombouw/turbo)

Bericht door MaartenJan »

Wat Jacques zegt is idd veel mooier, de warmte wisselaar wordt overigens ook in de cup & rally auto's toegepast (degene die uit Dieppe komen) dus dat zegt genoeg ;)
Bryan
BerichtenCOLON 70
GeregistreerdCOLON Za 21 Mrt 2015, 17:30

Re: Bryan's 19 16v (ombouw/turbo)

Bericht door Bryan »

he he late reactie weer van mij :roll: die warmte wissel is dus wat zwarte ''blok'' achter het filter. dat zit bij mij motor eral wel tussen :oops: dan kan de koeler weg dus.

Ik heb alleen het idee dat mij olie druk niet goed is ik heb een 0tot10bar oliedrukmeter op mijn originele sensor aangesloten en die geeft bij het starten 5,5/ 6 bar aan.. lijkt me wat hoog zal wel niet niet de juiste drukmeter zijn wat ik heb.. en de originele doet momenteel niks nu kan ik deze wel weer zo aan sluiten maar waar hoort dat wijzertje ongeveer tussen te staan? heb er geen idee van namelijk.

en heb helaas nog steeds geen tijd gehad om de 19 aantepassen met het koel verhaal :(

wordt vervolgd!!
Gebruikers-avatar
MaartenJan
BerichtenCOLON 426
GeregistreerdCOLON Di 23 Jun 2009, 15:57

Re: Bryan's 19 16v (ombouw/turbo)

Bericht door MaartenJan »

Dat zwarte blok idd, lopen wel kvs slangen vanaf dat zwarte blok naar je koel systeem?
Dan kan die oliekoeler sowieso weg ja, die is dan dubbel en kost je dus nog onnodig oliedruk ook.
5,5-6 bar bij starten met koude motor is normaal overigens. Warm zal het terugzakken naar +/- 1-1,5 bar (Stationair uiteraard).
BUTTON_POST_REPLY