cabrio van Jacques

Laat ons weten hoe ver je bent met jouw bolide!
Gebruikers-avatar
Jacques
BerichtenCOLON 507
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 13:34

cabrio van Jacques

Bericht door Jacques »

Ik heb besloten ook een topic aan te maken. De rest staat bij "Wie is wie".

Vandaag de achterschokbrekers van de cabrio vervangen door gele koni's, type 80-2657. Deze zijn even lang als de originele schokbrekers. Je hoeft dus niet te verlagen maar het kan wel.
De topmoer van de oude schokbreker is te bereiken vanaf de bovenkant. Door de achter bank te klappen en de 2 plastic panelen te verwijderen kom je bij het toptubber, de moer en de grote ring:
Stang van schokbreker is dat gele stipje
Afbeelding
Aandraaien van de topmoer. Hier zitten 2 moeren op elkaar. Via de achterbank kun je de onderste moer tegen houden.
Afbeelding
Eindresultaat:
Afbeelding

Morgen even uitproberen.
Roald
BerichtenCOLON 648
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 11:09

Re: cabrio van Jacques

Bericht door Roald »

Netjes nu ook gele koni's achter, ben idd benieuwd naar je ervaring hoe het rijd.
Anything worth doing is worth doing right!
Gebruikers-avatar
Jacques
BerichtenCOLON 507
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 13:34

Re: cabrio van Jacques

Bericht door Jacques »

Nou het rijdt prima. Ik had afgelopen week op Zandvoort al geprobeerd hoe stug of soepel de achterschokbrekers van Ronald zijn R19 16V waren en die zijn lekker soepel. Zodoende heb ik deze schokbrekers gekocht. De originele schokbrekers zijn stugger! Maar je mag er wel een keer in rijden als je wilt weten hoe het is. Missschien be ik ook een uitzondering, maar ik wil absoluut niet verlagen. Ik heb al vaker in Frankrijk wat aan de grond gereden.
Gebruikers-avatar
Jacques
BerichtenCOLON 507
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 13:34

Re: cabrio van Jacques

Bericht door Jacques »

Net terug van vakantie. Dit jaar voor het eerst weer wezen kamperen. Trekhaak achter de Renault en een vouwwagen! Op zich goed te doen, maar je voelt wel de 600kg. In eerste instantie was de kogeldruk van 56kg veel te hoog en hield ik geen veerweg meer over. Na 100km heb ik alle zware bagage achterin de vouwwagen gedaan en had ik weer normale veerweg achter. Kogeldruk werd ca 15kg. We zijn naar Spanje geweest, een dorpje ten zuiden van de Pyreneen.
Onderweg 3 Renault 19 cabrio's tegen gekomen. Gewone 8V's.
Op de terugweg brak de koppelingskabel. In eerste instantie dacht ik dat het koppelingspendaalmechanisme de geest had gegeven en dat had ik bij me! Maar helaas de kabel is na 230 000 km gebroken. Dat werd 24 uur vertraging. We waren in St. Lary gestrand een skie-dorpje en konden overnachten in een budged hotel.
Olie-verbruik: 1 liter op de vakantie van 4000 km.
Nog even wat pech: Toen we zaten te eten bij een wegrestaurant donderdag avond 16/7 werd de auto ineens bekogeld met hagelstenen zo groot als ping pong ballen. Dus ik heb nu ongeveer 10 deuken in mijn auto. Morgen komt Sebastiaan weer langs!!!!
Vandaag de APK geregeld. Enige probleem was de CO waarde van 0.6 vol%. Ik heb uiteindelijk de ECU gewisseld en later nog de map-sensor. Maar dat hielp niet.
Uiteindelijk na even warmrijden van de katalysator zakte de CO waarde naar 0.16 vol% en kon de auto goed gekeurd worden.
O ja. De koni-schokbrekers achter voldoel uitstekend. Meer komfort en betere wegligging.
Bijlagen
Renault met vouwwagen
Renault met vouwwagen
100_6436.JPG (580.7 KiB) 21525 keer bekeken
Dit Spaanse verkeersbord wil ik jullie niet laten ontgaan
Dit Spaanse verkeersbord wil ik jullie niet laten ontgaan
100_6444.JPG (340.17 KiB) 21525 keer bekeken
Gebruikers-avatar
Xabre
BerichtenCOLON 461
GeregistreerdCOLON Ma 25 Mei 2009, 19:35

Re: cabrio van Jacques

Bericht door Xabre »

hoe heb je de achterste schokbrekers bovenop weer vastgekregen, bij de nieuwe (en bij de oude ook) schokbreker zit 1 moer met een plastic borging, draai je 'm aan dan draait de schokbreker zelf doodleuk mee.. komt niet eens door de plasticborging heen.. :x
19 16V Register - just kick a little somethin' for them cars that be bumpin'
Gebruikers-avatar
Jacques
BerichtenCOLON 507
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 13:34

Re: cabrio van Jacques

Bericht door Jacques »

Ik kon met de hand be bovenste bus gewoon vasthouden en vervolgens gewoon met een dop 17 (?) de moer erop gedraaid. Toen een steeksleutel 17 genomen om de moer vast te houden en nog een moer erop gedraaid. Bij Koni gaar er dan een plstic dop overheel zodat de moer niet meer los kan lopen. Er zitten dus 2 moeren bovenop de zuigerstang.
Gebruikers-avatar
Xabre
BerichtenCOLON 461
GeregistreerdCOLON Ma 25 Mei 2009, 19:35

Re: cabrio van Jacques

Bericht door Xabre »

dan scoor ik ook even 2 boutjes ipv 1 met plastic borging
19 16V Register - just kick a little somethin' for them cars that be bumpin'
Gebruikers-avatar
Jacques
BerichtenCOLON 507
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 13:34

Re: cabrio van Jacques

Bericht door Jacques »

Het heeft even geduurd, maar ik heb een F7R blok van een Megane inclusief de JC5 bak.
Ben de hele middag avond bezig geweest met het complete subframe met blok/bak/stuurhuis en wielophanging er van af te halen.
De rechter achterbout van het subframe zat muur vast in de stalen bus in het rubber. Uiteindelijk doorgeslepen. En ik had ruzie met de aansluiting van de stuurkolom op het stuurhuis. Inmiddels staat het hele subframe in de hoek en kan ik er eens over gaan nadenken.
Roald
BerichtenCOLON 648
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 11:09

Re: cabrio van Jacques

Bericht door Roald »

Zag op de RTC markt dat je een Megane coupe in onderdelen aanbod, mooi dat je aan een 2.0 gaat.
Anything worth doing is worth doing right!
Gebruikers-avatar
Xabre
BerichtenCOLON 461
GeregistreerdCOLON Ma 25 Mei 2009, 19:35

Re: cabrio van Jacques

Bericht door Xabre »

Mooi! In princiepe kan je als je de veerpoten en radiateur overzet zo het hele subframe onder je 19 doen toch?

hou ons op de hoogte! :)
19 16V Register - just kick a little somethin' for them cars that be bumpin'
BUTTON_POST_REPLY