Cabrio van Sareno (Sander)

Laat ons weten hoe ver je bent met jouw bolide!
Sareno
BerichtenCOLON 47
GeregistreerdCOLON Vr 01 Jun 2012, 17:36

Cabrio van Sareno (Sander)

Bericht door Sareno »

Al heb ik de auto nog niet staan, ik open toch alvast een topic. Want.. vragen zat!

De auto heeft lang stil gestaan en heeft veel TLC nodig. Distributieriem en vloeistoffen worden sowieso vervangen. De remmen worden losgemaakt en de ophanging vernieuwd.

Nu heb ik bij de overige projecten gelezen dat veel van deze cabrios gesloopt worden vanwege roest op de bodem. Waarom dan meteen slopen want zo erg leek het allemaal niet. Al helemaal niet als ik het vergelijk met mijn Nissan. Die was op vele plekken nog vele male rotter.

Waar zitten de pijnpunten van deze cabrio? Qua roest etc?
Gebruikers-avatar
Jacques
BerichtenCOLON 507
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 13:34

Re: Cabrio van Sareno (Sander)

Bericht door Jacques »

Het zijn niet de dorpels waar de cabrio gaat roesten. De skirts zijn van staal ipv. kunstof, zoals op de auto's met vast dak. Ptaatsen waar de boel kan doorrotten:
- Bij de parafan onder de voorruit,
- Bij de binnenschermen bovenaan vlak bij het bovenste deurscharnier. Daar zit een rubber flap en daaronder gaat het roesten.
- Onder de ECU roest er meestal een gaaje in je binnenscherm.
- binnenschermen aan de voorkant (bij de bumberophanging)
Sareno
BerichtenCOLON 47
GeregistreerdCOLON Vr 01 Jun 2012, 17:36

Re: Cabrio van Sareno (Sander)

Bericht door Sareno »

Niets wat niet te fixen is dus? Al moet ik er een jaar over doen. Ik moet en zal een zomer cabrio hebben! :-)
Roald
BerichtenCOLON 648
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 11:09

Re: Cabrio van Sareno (Sander)

Bericht door Roald »

Meestal is het allemaal goed te maken, vind sowieso dat veel 19 16v's onnodig op de sloop beland of gesloopt zijn.
Maar goed voor de meeste mensen is het 'maar' een oude auto en als er al iets kleins aan mankeert mikken die het beestje al op de sloop.
Als je mijn project topic helemaal hebt gelezen zie je dat die van mij ook een aardige deuk had en nog wat andere kleine roest issue maar daar issie helemaal weer prachtig als nieuw uitgekomen.
Check ook even het neusje van de motorkap, zeker een phase 2 wil daar nog wel eens gaan roesten.

Andere tip als je carrosserie helemaal in orde hebt gooi er een 2.0 16v in word ie zoveel soepeler van :)
Anything worth doing is worth doing right!
Sareno
BerichtenCOLON 47
GeregistreerdCOLON Vr 01 Jun 2012, 17:36

Re: Cabrio van Sareno (Sander)

Bericht door Sareno »

Het doet me na al die jaren nog steeds "pijn" om te zien wat er allemaal op de sloop belandt. Als er nog een blauwe ph1 cabrio op de sloopt dreigt te belanden mag hij wel bij me neergezet worden.

Een 2.0L staat zeker op de verlanglijst voor de 2e fase maar daar moet ik me in gaan verdiepen. Er staat me iets van bij dat ik dan het beste een onderblok uit een megane kan pakken (ivm oliesproeiers of zo en slingshots) en de kop van een F7P ivm grotere poorten.. Zoiets als dat..
Roald
BerichtenCOLON 648
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 11:09

Re: Cabrio van Sareno (Sander)

Bericht door Roald »

Sareno schreefCOLONHet doet me na al die jaren nog steeds "pijn" om te zien wat er allemaal op de sloop belandt. Als er nog een blauwe ph1 cabrio op de sloopt dreigt te belanden mag hij wel bij me neergezet worden.

Een 2.0L staat zeker op de verlanglijst voor de 2e fase maar daar moet ik me in gaan verdiepen. Er staat me iets van bij dat ik dan het beste een onderblok uit een megane kan pakken (ivm oliesproeiers of zo en slingshots) en de kop van een F7P ivm grotere poorten.. Zoiets als dat..

Bijna goed, je pakt de kop van een F7P omdat het je heel veel ombouw werk scheelt, de Megane kop heeft geen rotoronsteking meer en zit je met een moeilijk te chippen ecu van de Megane 2.0 i.v.m. de startblokkering die er in gebouwd zit.
De Megane kop aan zich is wel beter qua airflow dan de F7P kop.
Jacques heeft de Megane kop gebruikt en er een kamertje in gefreesd om zo de rotor ontsteking weer er in te kunnen zetten.

De F7P kop gebruiken heeft ook als voordeel dat je originele luchtfilterhuis kan behouden etc etc.
Als ik Jo van RTC mag geloven maakt het preformance wise weinig uit of je de F7P of de Megane kop gebruikt.

Ik ga iig voor de F7P kop constructie omdat het veel werk scheelt en het resultaat ongeveer hetzelfde is.

FS1 hier van het forum heeft zijn Cabrio ook deze constructie met spaghetti uitlaatspruitstuk, 258/264 graden nokkenassen etc en die haalde ik meen rond de 170 pk aan de krukas!
Das toch mooi bijna 35 PK meer dan origineel en ook nog eens een sloot meer koppel.

Maar goed plan om eerst de carros in orde te maken en dan de 2.0 upgrade ben ook die weg gegaan, eerst moest ze er weer als nieuw uit zien en dan de leuke upgrades!

Edit:

Als je aan een goede 2.0 16v F7R motor van een williams kan komen is het helemaal makkelijk dat is echt plug&play!
Anything worth doing is worth doing right!
fs1
BerichtenCOLON 646
GeregistreerdCOLON Zo 08 Nov 2009, 17:11

Re: Cabrio van Sareno (Sander)

Bericht door fs1 »

viewtopic.php?f=16&t=236&p=4286#p4286

heb effe de grafiek gepost van hoe het er dan uitziet... f7r onderblok met f7p kop
Sareno
BerichtenCOLON 47
GeregistreerdCOLON Vr 01 Jun 2012, 17:36

Re: Cabrio van Sareno (Sander)

Bericht door Sareno »

Ik heb de cabrio binnen! De staat; op zijn zachtst gezegd erbamelijk. Wellicht gooi ik er zo nog wel wat foto's tegen aan. De meeste van jullie zullen hem wel herkennen.

Cons:

-Erg lang stilgestaan zonder onderhouden of wasbeurt. Ook de kap is afgeschreven waardoor de auto door en door nat is/was. Het water loopt letterlijk uit de dorpels bij wat harder remmen.Hij zit volledig onder de boomhars en zooi.
-Verrotte kap
-Doorgerotte strip onder de achterlichten
-bekleding beschimmeld
-Motor hangt scheef (defecte motorsteun? zie foto's)
-lichte schade voorzijde (wel met nieuwe onderdelen meegeleverd)
-wielophanging rechtsvoor defect
-wielophanging rechtsachter defect (demper komt omhoog?)
-de motorruimte ruikt naar bakolie (wellicht doordat de motor scheef hangt en dat hoezen het begeven hebben?
-remmen rondom vast/verroest
-volgens mij rook ik koelvloeistof bij het achteruit rijden

Pro's (die zijn er gelukkig ook):
-De motor sloeg meteen aan! Na 10 minuten draaien hielden ook de stoters hun mond
-Overige carrosserie (nu nog) volledig roestvrij en eigenlijk zelfs strak
-Alles werkt

Ik ben nu van plan om de auto morgen eerst goed te wassen en wss de kap met ijzerconstructie en al op zolder te gooien voor later onderzoek/vervanging. Daarna wil ik de motor issues eens uitneuzen. Het rechthangen en de oorzaak van de vreemde geurtjes opzoeken.

Vragen:

-Kijken naar de foto vd motor; denken jullie dat de motorsteun ad distrizijde dit kan veroorzaken?
-Kan deze stand vd motor ook bakolie lekkage veroorzaken?
-Kunnen klepsteelrubbers versleten (of verdroogd door stilstand) zijn waardoor hij nu koelvloeistof stookt? Volgens de vorige eigenaar is/was de koppakking 100% in orde.

Daarnaast weet ik 100% dat de 1994 cabrio van Remi destijds een andere ontsteking had dan deze nu heeft. Deze heeft gewoon een rotor+kap en ik dacht dat Remi een andere kop erin had zitten. Mijn cabrio is ook uit 1994, zou er een motorswap plaatsgevonden hebben?

Bedankt voor de reacties, ik weet dat ik genoeg te doen heb maar heb er zin in.
Sareno
BerichtenCOLON 47
GeregistreerdCOLON Vr 01 Jun 2012, 17:36

Re: Cabrio van Sareno (Sander)

Bericht door Sareno »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Sareno
BerichtenCOLON 47
GeregistreerdCOLON Vr 01 Jun 2012, 17:36

Re: Cabrio van Sareno (Sander)

Bericht door Sareno »

Oh ja, nog 1 vraag. Waar zitten alle afwateringsgaten voor oa de dorpels? Die dingen zitten vol water
BUTTON_POST_REPLY