R19 van MJ

Laat ons weten hoe ver je bent met jouw bolide!
Gebruikers-avatar
Jacques
BerichtenCOLON 507
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 13:34

Re: R19 van MJ

Bericht door Jacques »

Zo'n veertoren heb ik hier ook liggen. Misschien ga ik het blok ook ophangen. Ik heb hem uit de megane gezaagd. Volgens Ronald16V kun je hem ook uit een R19 TD halen. Overigens kun je uit de F7R megane blokken waarschijnlijk makkelijk meer vermogen halen. Er zit namelijk een zeer tamme nokkenas in: orde grote 2/48/48/2 en ligt 8,5 en 9mm Dus al monteer je een 20/60/60/20, de tamste tunningsnokkenas, dan begint het feest al. Uiteraard moet dan weer de ECU aangepast worden. Wat je ook gaat doen F7R of F4R. Ik raad je aan een complete auto of wrak te kopen, want dan heb je ook alle onderdelen zoals slangen, kabelboom, gaskabel, luchtfilterhuis en andere moeilijk te vinden of na te maken dingen erbij.
Laatst gewijzigd door 1 op Jacques, in totaal 0 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
MaartenJan
BerichtenCOLON 426
GeregistreerdCOLON Di 23 Jun 2009, 15:57

Re: R19 van MJ

Bericht door MaartenJan »

Een complete auto c.q. wrak zal inderdaad het makkelijkst zijn en ga ik ook doen als het zover is, dank voor het advies :)
Zo'n toren wil ik sowieso niet doen, je maakt het zwaartepunt daarmee hoger en dat is nadelig voor de wegligging. Voor de rest is het enige voordeel aan zo'n toren dat je wat makkelijker de steun kan vervangen in mijn ogen. De motor hangt er verder ook niet steviger in oid dus daar zou ik het ook niet om doen.

Een F7R levert op de rollenbank vaak al een vermogen dicht in de buurt van een F4R. Je ziet de meeste willy's zo'n 145 aan de wielen draaien, een F4R rond de 155. Zoveel scheelt dat niet eens, nou ja, maar eens goed bekijken zodra ik het mij kan veroorloven.
Gebruikers-avatar
Jacques
BerichtenCOLON 507
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 13:34

Re: R19 van MJ

Bericht door Jacques »

Een voordeel van de veertorenophanging. Als je de megane dynamo etc gebruikt, heb je extra ruimte voor montage van een megane radiator. Die is 15cm breder. De dynamosteun van de R19 16v steekt ver naar voren. De Megane 1 is een doorontwikkeling van de R19 en dat maakt het in ieder geval iets gemakkelijker. Ik heb al genoeg problemen om alles pas te maken. (Ik weet namelijk nog niet op welke ECU de auto gaat draaien, dus heb ik nu alle aansluitingen zoals onstekingstoren, knocksensor, luchtinlaattemp etc dubbel in het blok.) Verder zijn er genoeg megane's 2.0 16V van 96-99 tekoop voor vaak maar 750 euro. Ze hebben wel 200 000 gelopen, maar dat hoeft het probleem niet te zien.
Gebruikers-avatar
MaartenJan
BerichtenCOLON 426
GeregistreerdCOLON Di 23 Jun 2009, 15:57

Re: R19 van MJ

Bericht door MaartenJan »

Ja dat is natuurlijk wel een voordeeltje, niet aan gedacht. Aan de andere kant, er zijn ook radiateurs te krijgen met een stuk meer capaciteit op hetzelfde koeloppervlak. Zijn uiteraard wel wat dikker maar dat is wel kwijt te raken.

Die 2 ton is motorisch geen probleem nee, dan zijn ze net ingelopen :lol:
Dat de megane I onderhuis nog net geen R19 is is me al vaker opgevallen, heel veel dingen zijn gewoon identiek.
fs1
BerichtenCOLON 646
GeregistreerdCOLON Zo 08 Nov 2009, 17:11

Re: R19 van MJ

Bericht door fs1 »

kunnen die f7r's beter die 200000kms aan dan dan de f7p's? want veel 19 16v's met meer dan 200000 die nog degelijk zijn kom je toch niet tegen?
Roald
BerichtenCOLON 648
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 11:09

Re: R19 van MJ

Bericht door Roald »

fs1 schreefCOLONkunnen die f7r's beter die 200000kms aan dan dan de f7p's? want veel 19 16v's met meer dan 200000 die nog degelijk zijn kom je toch niet tegen?
Ik weet er in ieder geval 1 en dat is die van mij, 207.xxx km en loopt nog als nieuw 8-)
Maar bij 250 a 275k is het bij de meeste F7P's wel op.
Anything worth doing is worth doing right!
Gebruikers-avatar
MaartenJan
BerichtenCOLON 426
GeregistreerdCOLON Di 23 Jun 2009, 15:57

Re: R19 van MJ

Bericht door MaartenJan »

Dat zijn vooral die drijfstanglagers die rond die stand wat roet in het eten gooien. De rest mankeert meestal niet zo veel aan, al hangt er ook vanaf of er veel getrapt is met koude motor. Olie verbruiken willen ze nog wel eens doen, vooral F7P's. Waarom de gemiddelde F7R daar allemaal minder last van heeft? Geen idee, mogelijk omdat de toerenbegrenzer origineel ook wat eerder ingrijpt.
Gebruikers-avatar
Jacques
BerichtenCOLON 507
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 13:34

Re: R19 van MJ

Bericht door Jacques »

Je kunt mijn project topic ook even lezen. Dan valt ook op dat een F7R bij 211000km weinig slijtage heeft. Ik denk dat het ook komt omdat je een F7P echt op toeren moet jagen en een F7R 710 onderin ook lekker trekt.
Gebruikers-avatar
MaartenJan
BerichtenCOLON 426
GeregistreerdCOLON Di 23 Jun 2009, 15:57

Re: R19 van MJ

Bericht door MaartenJan »

Daar zal het ook mee te maken hebben, een F7P is onder de 4500 toeren gewoon helemaal dood.
Roald
BerichtenCOLON 648
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 11:09

Re: R19 van MJ

Bericht door Roald »

Helemaal dood onder 4500 rpm wil ik niet zeggen, maar het leven bij de F7P begint pas wel bij 3800 rpm, vanaf daar voel je echt het omschakelpunt dat ie ineens wil, vanaf 4500 rpm gaat idd pas echt los.
Daarom wil ik ook voor een turbo ombouw gaan (op basis van F7P) in de nabije toekomst, dat moet dit wel aardig oplossen, zodat je ook onderin de toeren heerlijk soepel kan rijden 8-)
Anything worth doing is worth doing right!
BUTTON_POST_REPLY