Ronald's Race-19 16V

Laat ons weten hoe ver je bent met jouw bolide!
Ronald16V
BerichtenCOLON 288
GeregistreerdCOLON Do 30 Apr 2009, 22:53

Ronald's Race-19 16V

Bericht door Ronald16V »

Hallo mensen!

Ik kon natuurlijk niet achterblijven aangezien ik in Juni alweer 5 jaar besmet ben met het R19 16V virus en ook al 5 van die dingen in bezit heb gehad waaronder ik er nog steeds eentje heb. hieronder dan maar even een verhaaltje:

Ik ben dus Ronald Middendorp, inmiddels alweer 23 jaar oud en afkomstig uit Zwolle. In het dagelijkse leven ben ik 1ste Autotechnicus en APK Keurmeester waaronder 4,5 jaar gewerkt te hebben bij de Renault-Dealer in Zwolle.

Zoals ik dus al zei heb ik alweer heel wat R19 16V ervaring, heel wat 16V's gehad,5 om precies te zijn waaronder ik er 2 in nette staat heb verkocht, en 2 heb gesloopt waaronder die laatste een donor werd voor de huidige wat het aantal dus weer op 5 zet. :)

Mijn verhaal begon in Juni 2004, ik was net 18 en druk bezig met mijn rijbewijs en zoals velen van die leeftijdscategorie op zoek naar een geschikte auto.. eigenlijk op zoek naar iets Japans, een aantal Civic's bekeken, Toyota Celica's.. zoiets moest het wel worden..

Tot ik bij een Autobedrijf wat blauws zag staan in het gras wat mij wel aansprak, zomaar eens wat informatie gevraagd.. de auto bleek al een hele tijd stil te staan en er zat nogal wat werk aan, als monteur zijnde maak je je daar niet zo druk om, ik had mijn rijbewijs toch nog niet dus kon ik nog mooi even knutselen tot die tijd. de juiste prijs er van gemaakt en de auto meegenomen.

Na wat poetsen bleek er een hele nette auto onder te zitten, de motor liep ook al snel als een zonnetje (water bij de bougies :D )en de auto leek ook al wel aardig te rijden.. na wat uren sleutelen aan de remmerij e.d. was hij eigenlijk wel klaar en ben ik er mee gaan rijden.

Dat was de XP-GZ-12

Afbeelding

Een erg mooie wagen, die erg strak in de lak stond. Na een week rijden was er ineens 1,5 liter olie verdwenen, netjes bijgevuld.. een week later weer en zo ging dat even door.. totdat er na 3 maand ineens een drijfstanglager uit liep, de hele bende ineens vast sloeg en het mooie verhaaltje over was..

Een andere motor geregeld van een ph.2 met weinig kilometers, de oude motor er uit gehaald. direct nieuwe distributie en een nieuwe koppeling er aan, een paar motorsteunen meegenomen en het hele spul er weer ingezet. al snel kwam ik onbekende lasnaden e.d. tegen die daar niet hoorden. Na een aantal maanden rijden onderstonden er wat scheuren in de lak bij de achterschermen.. na een jaartje rijden begon het op te vallen dat de bende voor geen meter spoorde en de banden op de meest vreemde manieren onder de auto weg sleten.. toch nog een mooi tijdje doorgereden en de nodige problemen gehad..

Uiteindelijk tussendoor nog een blauwe ph.1 opgehaald voor onderdelen aangezien de handel in die onderdelen toen nog wel geinig was.. tegenwoordig is dat wat minder en inmiddels heb ik nog 2 R19 16V's in onderdelen liggen op zolder (dus als je nog wat zoekt...) die is dus snel uit elkaar gedraaid en opgehaald door de oudijzerboer..

Inmiddels was het al Januari 2007 waarna ik op zoek was naar een subframe aangezien de huidige wat krom bleek te zijn en dat de vreemde bandenslijtage op zou leveren, uiteindelijk kreeg ik een reactie van iemand uit Doetinchem die nog een subframe had staan.. daar zat dan wel een R19 16V bij en hij vroeg er zo belachelijk weinig voor dat ik die maar opgehaald heb in eerste instantie voor onderdelen, eenmaal aangekomen daar er eens omheen gelopen, beestje roeste wel wat aan de spatbordranden e.d, volgende de eigenaar lag de koppakking er uit o.i.d. en liep ie daardoor niet meer, een snelle blik bij de bougie's gaf het antwoord al, gewoon de bougieschachten weer vol met water.. dus die heb ik maar meegenomen ;)

En dat was deze..

Afbeelding

Eenmaal thuis aangekomen de auto op de brug gezet, bougie's schoongemaakt.. sleutel omgedraaid en dat liep ook wel net zo mooi, brug omhoog.. bodem ook wel net zo hard dat ik besloten heb om die auto maar op te lappen.. paar uurtjes flink gesleuteld, nieuwe distributieriem er om, nieuw spatbordrandje er in gelast, nieuwe APK er op, andere voorbumper er op en voor een leuke prijs weer verkocht met 257.000km op de klok.. deze auto rijd als het goed is nog (met inmiddels alweer 300.000 km op de klok :D )

Afbeelding

Daarna nog wat doorgeknutseld met de blauwe 16V maar voornamelijk heel erg veel gereden en al met al ook nog eens probleemloos.. aangezien je het sleutelen dan toch wel een beetje gaat missen heb ik er nog een groene 16V Sedan bij gekocht die ooit van Rinze Oost was van Team1916V, deze auto stond ook alweer een tijdje stil en kon wel wat aandacht gebruiken en er zat een 2.0 motor in die ik wel kon gebruiken :mrgreen:

Afbeelding

Daar de motor van omgewisseld, een aantal dingen aan vervangen zoals de koppeling, distributie en wat motorsteunen en dat was eigenlijk een geweldige auto, in de tussentijd heb ik daar nog even mee rondgestuurd waarna ik 'm in Juli een beetje zat was omdat ik op dat moment 3 auto's had en ik niet meer wist met welke ik moest rijden :lol:, zomaar eens te koop gezet voor een goede prijs en toen was ie met 2 dagen verkocht.. dat was uiteindelijk een erg mooie wagen die technisch gewoon erg goed was bij de verkoop.. ik hoorde laatst dat deze auto door de huidige eigenaar gesloopt is omdat de koppakking er uit lag..

Een aantal foto's van een week voor de verkoop:

Afbeelding

Afbeelding

Ondertussen was ik begonnen met het uit elkaar draaien van de blauwe XP-GZ-12 aangezien de versnellingsbak enigzins op was en de roest inmiddels zo erg was dat de APK in ieder geval niet meer haalbaar was, daarbij kwam ook nog dat er iemand mijn rechter kant in gereden was en daar dus nogal wat schade aan zat. Bij een bodeminspectie viel de auto helemaal uit elkaar omdat het bij elkaar gehouden werd door 20 lagen tectyl.. toch nog een poging gedaan om deze auto volledig te lassen en uiteindelijk over te laten spuiten maar die moed zakte me al snel in de schoenen. De voorkant was een drama, tijdens het schuren van de motorruimte kwam er na die bekende lasnaad een andere kleur tevoor schijn en nog meer roest en roest en roest.. dat verklaarde al heel veel natuurlijk.. toch nog doorgegaan en daarmee een heel eind gekomen.
Ongelovelijk hoe je je verkijkt op een auto.. aangezien die er zo bij stond voor de demontage..

Afbeelding

En er na
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uiteindelijk deed Martijn Kool zijn R19 16V weg vanwege een huis enz. en aangezien dit 1 van de weinige R19 16V's is die ik van onder en boven ken had ik daar wel belang bij, het plan was dan om alles over te bouwen op die carosserie omdat die recent gelast en gespoten was. na even nadenken en alles op een rijtje te zetten heb ik de knoop maar doorgehakt en die gekocht en alles van de XP-GZ-12 overgebouwd..

Aangezien ik toch nooit dagelijks met de auto reed aangezien ik een Clio 1.4 voor dagelijks heb en ik toch wel heel regelmatig op Circuit Zandvoort of de Nurburgring Nordschleife te vinden was besloot ik om de auto daar hoofdzakelijk maar voor te gaan gebruiken en 'm daar maar voor op te bouwen ;) dus alles uit elkaar gedraaid en een Wiechers Sport rolkooi gemonteerd, alle overbodige isolatie er uit getrokken enz.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook nog even aan het onderstel en remmerij gedacht, Koni geel rondom, RS remmerij met Laguna hoofdremcilinder en Goodridge staalomvlochten slangen
Afbeelding

En daar ben ik dus heel regelmatig mee te vinden op het circuit :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In die 5 jaar is er vast nog veel meer gebeurd en dat kan ik hier allemaal wel gaan neerzetten.. maar ik denk, laat ik het maar kort houden.. dan is het ook nog eens een beetje overzichtelijk :D
Laatst gewijzigd door 1 op Ronald16V, in totaal 0 keer gewijzigd.
Roald
BerichtenCOLON 648
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 11:09

Re: Ronald's R19 16V RingRacer

Bericht door Roald »

Mooi beschreven zo kerel, en tis best overzichtelijk ook nog 8-) en ook welkom terug hier.
Anything worth doing is worth doing right!
Ronald16V
BerichtenCOLON 288
GeregistreerdCOLON Do 30 Apr 2009, 22:53

Re: Ronald's R19 16V RingRacer

Bericht door Ronald16V »

Zo.. toch maar weer eens een update..

Zoals sommigen wel gelezen hebben zat het de afgelopen 2 weken even niet mee met de R19 16V, altijd als er weer een weekendje Nurburgring gepland wordt of dat er weer betaald is voor een paar uurtjes Zandvoort lazert de zooi weer compleet uit elkaar..

Zo begon vorige week het acculampje te knipperen, vreemd.. 2 jaar oude dynamo, bleek gelukkig een rotte stekker van de spanningsregelaar te zijn..

Een paar dagen later wou ik even testen of het acculampje uit bleef op een wat langere afstand dus heb ik het schip even uit de schuur getrokken om 'm eens even flink aan de tand te voelen.. ineens bij 180km/h een flinke rookwolk achter me aan.. gestopt, zeek er bakolie uit.. hele bodem onder de olie.. aandrijfashoes links lekte.. spul vervangen, niet al te veel olie verloren dus de rommel weer afgebouwd en hij reed weer..

Zo verloor ik van de week ineens m'n sleutelbos met daaraan de enige sleutels van mijn "Daily" Clio 1.4, dus ik stond mooi te kijken daar.. R19 16V opgehaald savonds omdat ik het niet zo zag zitten om te gaan fietsen.. wil ik savonds de R19 16V achteruit in het parkeervak zetten, gooi 'm in de achteruit.. en ineens geen zinnige versnelling meer te vinden behalve de 3e versnelling, in de 3e versnelling naar de schuur gereden.. bleek er toch iets niet fris te zijn in de versnellingsbak.. Aangezien ik niet zo fanatiek met fietsen ben en ik dat ook niet echt van plan was heb ik Tim maar even gebeld voor een leenauto.. dus kon ik toch nog op 4 wielen naar het werk.. Tnx Tim voor 't lenen van de Willy :D

Allemaal leuk en aardig.. zou me bijna mijn dagje Ring in het water vallen, toch nog even een versnellingsbak weten te regelen.. een JC5 van een Clio RS.. Clio 1.4 open gebroken van de week en contactslot gewisseld.. versnellingsbak opgehaald en die heb ik vanmiddag nog maar even snel gewisseld..

Ding rijd opzich goed nu, alleen ratelt de synchromeshring van de 3e versnelling.. zo nog even de brug op om de laatste dingen te checken.. goedje in de bak gooien en morgen gewoon richting Ring.. daarna maar even verder kijken.. ding schakelt te goed om versleten te zijn dus even afwachten..

Toch nog even wat "Ghetto-style" foto's... het viel weer niet mee en heb weer een heel wat scheldwoorden gebruikt maar hij zit er dus onder :beer: helaas de 3e keer dit jaar al dat de versnellingsbak er onder weg moest.. denk dat ik 2009 maar ga overslaan.. wat een baggerjaar zo :p

Motortje even ophangen.. van alles al geprobeerd, dit bleek de beste optie.. stalen buis.. oude F7P distributieriem :D meer had ik ook niet liggen overigens :beer:
Afbeelding

Hoppa.. zakken dat subframe.. bouten waren ook nog wel net zo gangbaar van een paar maand terug :p
Afbeelding

Begint een beetje een vervelend beeld te worden zo.. die 19 steeds op de brug met de voortrein los :beer:
Afbeelding

Beetje een vreemd idee.. een brandschone versnellingsbak wisselen met een gore JC5.. maargoed.. vlammen met dat ding (Y)
Afbeelding

Afbeelding

Verder geen foto's meer gemaakt maar gewoon keihard doorgesleuteld.. en gewoon in de ACHTERUIT weer de brug af :worship:
Afbeelding

Afbeelding

Stukje gereden vanavond, enkel de synchromesh van de 3e versnelling hapert wat.. wat overigens wat minder werd na een tijdje rijden.. straks even een goedje er in mikken en morgen eerst even een retourtje Nürburg incl. wat ronden.. daarna maar even verder kijken :)

Hij rijd in ieder geval weer ! :beer: :D (Y) :worship:
Ronald16V
BerichtenCOLON 288
GeregistreerdCOLON Do 30 Apr 2009, 22:53

Re: Ronald's R19 16V RingRacer

Bericht door Ronald16V »

Zo, maar weer eens een update:

Zondagavond teruggekomen van de Nürburgring, het was niet echt een geslaagde dag. Het was gewoonweg te druk om wat nette ronden neer te zetten en de auto gaf wat problemen, na de eerste ronde meteen maar even gestopt omdat het gewoon gekkenwerk op de baan was.. zelfs een Italiaanse Ferrari 430 Scuderia die met 2 wielen over het gras mij moest inhalen.. nadat ik richting parkeerplaats reed kwam er een Engelsman achter me aan rennen en schreeuwde dat ik koelwater verloor, motorkap open en jawel.. een slang gescheurd, slang iets in kunnen korten en zo het probleem opgelost.

Smiddags nog wat pogingen gedaan om te rijden maar dat werd 'm niet echt, de "nieuwe" JC5 versnellingsbak schakelde niet lekker, gaf een flinke tellerafwijking en maakte ook nog de nodige lawaai. dus dat was een no-go..

Eenmaal op de terugweg begon de auto in te houden, aangezien de brandstofpomp al een jaar of 2 flink aan het janken was (wat je goed hoort bij een gestripte 19 16V) begon die nu nog harder te janken waarop ik dacht dat dat ook wel eens niet zo lang meer ging duren..

Eenmaal thuis gekomen de auto vast op de brug gezet en de volgende ochtend er maar eens aan begonnen, tank er onder vandaan gehaald en de pomp vervangen en zo liep dat al een stuk beter.. toen ik 'm weer van de brug af wou rijden ontkoppelde de koppeling ineens niet meer, aangezien de plaat heel even verkeerd om gezeten heeft op de 2.0 vermoed ik dat daar het probleem zit, de tangentiaalveren in de plaat waren aardig blauw na die tijd omdat de plaat tegen de vliegwielbouten aan heeft zitten schuren.. dus ik heb van de week weer een nieuwe versterkte koppeling besteld die vandaag is binnen gekomen..

Van de week de JB3 versnellingsbak nog even uit elkaar gedraaid maar kon er niets bijzonders aan vinden.. hij schakelt nu ook weer goed dus ik denk dat dat weer een kwestie van proberen wordt..
Ronald16V
BerichtenCOLON 288
GeregistreerdCOLON Do 30 Apr 2009, 22:53

Re: Ronald's R19 16V RingRacer

Bericht door Ronald16V »

Het probleem is inmiddels gevonden, een tangentiaalveer van de koppelingsplaat is gebroken en heeft zich door de voering van de koppelingsplaat geboord.. die is dus stuk ;)

Donderdagavond langs Reinier (Cannonballman van de RTC) om te kijken of hij nog wat aan de JB3 bak ziet, ik heb 'm compleet uit elkaar gehad maar zie het probleem niet. de planning is om van het weekend de nieuwe koppeling te monteren en de JB3 bak weer te monteren, de rechter aandrijfas bleek ook overleden te zijn dus daar kan dan ook meteen een frisse as in.

Volgende week komen de nieuwe Semi-slicks binnen dus die kan ik dan ook monteren, dan is het een kwestie van een paar dagen testen en dan moet ie 25 Juni weer gaan op Circuit-Zandvoort :)
Ronald16V
BerichtenCOLON 288
GeregistreerdCOLON Do 30 Apr 2009, 22:53

Re: Ronald's R19 16V RingRacer

Bericht door Ronald16V »

VeldMuijz schreefCOLONok ok, misschien vind je me wat nieuwsgierig hoor maar waar haal jij in godsnaam al dat geld vandaan? :P
Werken.. heel hard werken ;) en veel.. dat doet ook genoeg :lol: hoop overigens dat er nu weer 2 jaar probleemloos aan komt aangezien ik dit 2 jaar terug ook allemaal gehad heb.. en die 2 jaar er voor ook.. als het zo is dan teken ik daarvoor ;)
Ronald16V
BerichtenCOLON 288
GeregistreerdCOLON Do 30 Apr 2009, 22:53

Re: Ronald's R19 16V RingRacer

Bericht door Ronald16V »

Toch nog even een update tussendoor :)

De 19 16V staat als het goed is nog steeds netjes op de brug zonder versnellingsbak, vanavond "even" bij Reinier langs om de bak te laten controleren. hopen dat hij er wat aan vind, met een beetje mazzel dan Zondagmiddag even de bak er weer achter plakken..

Aangezien er een nieuw setje Toyo R888's onderweg is heb ik de afgebeerde Toyo T1-Sjes even van de circuitset af gehaald, de lak van de velgen was niet zo bijzonder meer ook, ook omdat ik het vertik om ze schoon te maken na een circuitdag en ze gitzwart weer de hoek in gaan :beer:

Dus je raad het al, ik heb al witte wielen onder de Clio maar dat leek me voor circuitgebruik niet praktisch.. dus ze worden zwart.. schijnt wel geinig te staan onder een blauwe auto :)

Was vanmiddag rond een uurtje of 3 door m'n werk heen dus ben maar vast aan het schuren geslagen..

Inmiddels 2 velgen gedaan.. nog 2 te gaan dus :D

Zelfs het wegschuren van de remstof was al een hele opgave :lol:

Plaatjes doen het nog steeds niet, dus dan maar een linkje..
http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/200 ... 39-470.jpg
Roald
BerichtenCOLON 648
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 11:09

Re: Ronald's R19 16V RingRacer

Bericht door Roald »

Witte velgen onder een blauwe auto staan zeker goed :D
Zat zelf te denken aan witte OZ Super tourismo's of iets wat er op lijkt :mrgreen:

Nu hopen dat je 16v eens een tijdje heel blijft !
Anything worth doing is worth doing right!
Roald
BerichtenCOLON 648
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 11:09

Re: Ronald's R19 16V RingRacer

Bericht door Roald »

VeldMuijz schreefCOLONhaha ja dat is zeker te hopen, maar Roald, zijn velgen worden zwart he
Dus je raad het al, ik heb al witte wielen onder de Clio maar dat leek me voor circuitgebruik niet praktisch.. dus ze worden zwart.. schijnt wel geinig te staan onder een blauwe auto
Maar ik ben het met je eens witte velgen staan wel geil
Uhuh staat zeker vet onder 449 blauwe 19 vooral met multispaaks velgen, maarja liep tegen hetzelfde aan...schoonmaken en houden is een #%@#@$$ !!
Snap dat ie ze zwart wil maken ;)
Anything worth doing is worth doing right!
Ronald16V
BerichtenCOLON 288
GeregistreerdCOLON Do 30 Apr 2009, 22:53

Re: Ronald's R19 16V RingRacer

Bericht door Ronald16V »

Zo, aangezien ik toch nog wat verbeterpuntjes opgeschreven had afgelopen maanden heb ik vanmiddag maar weer eens inkopen gedaan..

Setje Sparco SprintV stoelen met Sabelt gordels :) (Y)

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/200 ... 95-720.jpg

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/200 ... 22-980.jpg

Eerst morgenmiddag de versnellingsbak er weer onder schroeven..
BUTTON_POST_REPLY