Ronald's Race-19 16V

Laat ons weten hoe ver je bent met jouw bolide!
Gebruikers-avatar
MaartenJan
BerichtenCOLON 426
GeregistreerdCOLON Di 23 Jun 2009, 15:57

Re: Ronald's Race-19 16V

Bericht door MaartenJan »

Ah oke dan komt het wel goed. Je draagarmen staan nu wel mooi recht :mrgreen:
Ronald16V
BerichtenCOLON 288
GeregistreerdCOLON Do 30 Apr 2009, 22:53

Re: Ronald's Race-19 16V

Bericht door Ronald16V »

Alleen nog ff zorgen dat ie kan rollen, hij ligt nu klem op de spatbordranden. :mrgreen:
Gebruikers-avatar
MaartenJan
BerichtenCOLON 426
GeregistreerdCOLON Di 23 Jun 2009, 15:57

Re: Ronald's Race-19 16V

Bericht door MaartenJan »

lol, oops :mrgreen:
Ronald16V
BerichtenCOLON 288
GeregistreerdCOLON Do 30 Apr 2009, 22:53

Re: Ronald's Race-19 16V

Bericht door Ronald16V »

Zo, na een flink aantal avonden is de puzzel compleet.

Aangezien die 7cm extra spoorbreedte aan de voorkant wel geinig is maar de stuurkogels verre van in de buurt van de fusee's kwamen moest er een oplossing voor gevonden worden. De Megane Cup stuurkogels waren een stuk langer maar hadden binnen i.p.v. buitendraad dus die gingen niet passen, daarbij had ik ondertussen een Clio II Cup stuurhuis binnen gehengeld omdat die korter was en ik het idee had dat dat wat strakker stuurde.

Al snel kom je er dan achter dat het Clio stuurhuis in ieder geval niet op de huidige steunen past aangezien het Clio stuurhuis dunner is. dat was snel opgelost door Jacob die een paar Clio RS steunen opgestuurd had, uiteraard mocht het weer niet zo zijn dat dat ging passen op het subframe maar met een boormachine kom je dan al een heel stuk verder. Na wat passen en meten kom je er dan achter dat de stuurkolom niet past op dat stuurhuis maar dat was ook zo opgelost met een hamer en een slijptol. Dan heb je dat stuurhuis er eindelijk opzitten en dan kom je er achter dat hij eigenlijk te ver naar links zit en je dus naar rechts een grotere stuuruitslag maakt dan naar rechts, wat dan wel weer op te lossen is door andere gaten in het subframe te boren zodat deze wat verder naar rechts zit. dat was dus ook nog wel te overzien.

Dan heb je alles aardig passend denk je dan, en dan kom je er achter dat een Clio II stuurhuis de aansluitingen naar de kamers aan de voorkant heeft zitten omdat de uitlaat daar over het subframe gaat i.p.v. er onderdoor dus ik kreeg met geen mogelijkheid de uitlaat er meer onderdoor, dan was de optie nog om de aansluitingen er af te slijpen, de gaten dicht te lassen en de aansluitingen aan de bovenkant maken maargoed, waar ben je dan weer mee bezig...

Daarbij had het stuurhuis eigenlijk maar 2.75 slagen lock-to-lock en een 19 16V stuurhuis 3 slagen dus ik begon al aardig te denken om maar gewoon weer een 19 16V stuurhuis te monteren, maargoed... dan zit je dus weer met die binnen en buitendraad van de stuurkogels. :gun:

Uiteindelijk het spul bij elkaar gelegd en dan zie je dat een 19 16V stuurhuis een grotere stuuruitslag heeft en dat daar die resterende kwart slag korter van een Cup stuurhuis in zit. dus eigenlijk is de uitslag hetzelfde als een Cup stuurhuis bij de slagen die je maakt alleen heb je dus wat meer stuuruitslag. daarbij heb ik weinig last van banden die aanlopen tegen het binnenscherm aangezien daar nu netjes 3cm ruimte tussen zit met Cup onderstel en die extra stuuruitslag is opzich ook wel weer prettig als de achterkant weer eens een poging doet om me in te halen dus toch maar eens verder met een R19 16V stuurhuis. Dus ik heb een andere 19 16V stuurkolom van zolder gepakt en weer verder gegaan met waar ik gebleven was :lol:

Toch maar eens proberen of de stuurstangen van een Clio II Cup stuurhuis op een 19 16V stuurhuis passen en dat bleek ook nog eens zo te zijn, daarna het zaakje gemonteerd en er achter komen dat de Clio II Cup stuurkogels dan weer net te kort zijn, bij 6 windingen stonden de wielen recht maar dat vond ik wat aan de krappe kant dus de veel langere Megane Cup stuurkogels er bij gepakt, die bleken weer te lang en bij maximaal indraaien stond ie nog op toe-spoor, dus uiteindelijk kwam het er op neer dat er een centimeter van de veel te lange spoorstangen af moest en het eerste stukje schroefdraad uit de kogels moest om er mee weg te komen. nu past het geheel wel en valt er nog iets uit-spoor bij te stellen mocht het nodig zijn. nu zitten de spoorstangen er dus bijna helemaal ingedraaid als de wielen recht staan. heb nog een paar windingen over om eventueel bij te stellen mocht ik wat minder camber zetten. :)

En tja, waarom niet meteen een Megane Cup stuurhuis ? daar kon ik ook wel aankomen maar die heeft 3,5e slag lock-to-lock en ook geen stuurbekrachtiging. en die 20 minuten dat ik met Martijn z'n Cup Megane heb gereden op Zandvoort was ik er ook wel klaar mee. tis toch wel aardig lomp sturen met een flinke bak camber op de voorwielen dan. :)

Nu heb ik dus een 19 16V stuurhuis/Clio II Cup spoorstangen en Megane Cup stuurkogels. het was even puzzelen maar dan heb je er ook een mooi stevig geheel voor terug. (Y)

Heb ook nog even een Megane F7R JC5-053 versnellingsbak gescoord en 2 nieuwe achterremklauwen, de oude remklauwen waren niet veel meer en moest ik voor elke circuitdag een klap geven om ze weer los te krijgen na een tijdje stilstaan. :)

Het puzzelstukje bij elkaar, alleen nog even nieuwe hoezen bestellen en nieuwe stuurhuisrubbers en het geheel een beetje opfrissen.
Afbeelding

Afbeelding

JC5 versnellingsbak
Afbeelding

Nieuwe achterremklauwen.
Afbeelding

Gaat toch weer een hoop tijd in dat gedoe zitten met al die onderdelen bij elkaar rapen. :p
Roald
BerichtenCOLON 648
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 11:09

Re: Ronald's Race-19 16V

Bericht door Roald »

Hoor het al, een 1000 stukjes puzzel van ravensburger is er niks bij, maat mooi dat je er toch bent uit gekomen :D
Anything worth doing is worth doing right!
Gebruikers-avatar
Xabre
BerichtenCOLON 461
GeregistreerdCOLON Ma 25 Mei 2009, 19:35

Re: Ronald's Race-19 16V

Bericht door Xabre »

Best wel orginele 19 hoor. :D
19 16V Register - just kick a little somethin' for them cars that be bumpin'
Ronald16V
BerichtenCOLON 288
GeregistreerdCOLON Do 30 Apr 2009, 22:53

Re: Ronald's Race-19 16V

Bericht door Ronald16V »

De kerstman is vrij laat dit jaar..

- ATL 100Liter race-tank
-Walbro 255 brandstofpomp en brandstofdrukregelaar
-Staalomvlochten leidingen met Alu aansluitingen

De berg met onderdelen wordt steeds groter, nu nog de tijd om de Race-19 af te bouwen :)

Afbeelding

Verder vrij weinig gedaan aan de 19. De Megane Cup pedalbox past inmiddels maar daar is 't ook wel een beetje meee gedaan, weinig tijd.. helaas..
Gebruikers-avatar
MaartenJan
BerichtenCOLON 426
GeregistreerdCOLON Di 23 Jun 2009, 15:57

Re: Ronald's Race-19 16V

Bericht door MaartenJan »

100 Liter? lekker, een stuk lichter zeker als de originele tank?
Roald
BerichtenCOLON 648
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 11:09

Re: Ronald's Race-19 16V

Bericht door Roald »

100 Liter kun je wel een paar rondjes op rijden ;)
Anything worth doing is worth doing right!
Ronald16V
BerichtenCOLON 288
GeregistreerdCOLON Do 30 Apr 2009, 22:53

Re: Ronald's Race-19 16V

Bericht door Ronald16V »

Even als aanvulling op de ATL tank, de planning is om te gaan racen op E85 Bio-Ethanol. aangezien ik mij dagelijks bezig houd met een bouwen van electrische auto's moet ik toch een beetje milieu-technisch blijven denken dus dit leek me wel een aardige stap...... haha, wat een gelul.. :D Er is niets mooiers dan Octaan 110 en voor 97cent per liter net over de grens bij onze oosterburen en tis weer eenswat anders :mrgreen: . rijden op E85 vergt nogal wat aanpassingen en dat wil ik de originele tank en pomp nog even niet aan doen.

Zo, vanavond zowaar tijd om even wat aan de 19 te doen.

Ik zat al tijden te kloten met een Cup Megane pedalbox, ik wou van dat irritante automatische stelmechanisme af en net als bij een Megane Cup een vaste kabel met bij de bakkant een stelmoer. Dat viel een beetje tegen waardoor ik avonden aan het puzzelen ben geweest met een pedalbox van een Megane die weer niet ging passen in het schutbord van de 19, dus ik heb de behuizing van een 19 gepakt en de pedalen van een Cup Megane.

Dat past natuurlijk weer niet, want bij een 19 zit er een lange pen doorheen met een borgclip aan beide kanten en bij een Cup Megane een lange M10 bout met een moer aan de andere kant, uiteindelijk toch het koppelingspedaal pas gekregen maar die ging niet ver genoeg naar beneden omdat er nogal het èèn en ander in de weg zat, hier en daar wat zitten slijpen en lassen, rembekrachtiger er op en dan krijg je de rembekrachtiger weer niet aan het rempedaal vast. omdat een rempedaal toch een rempedaal blijft en ik er niet al te veel aan wou slijpen of dingen er aan vast wou lassen is het toch weer een 19 rempedaal geworden. met wat busjes en ringetjes er toch een mooi stevig geheel van gemaakt en meteen een frisse rembekrachtiger gemonteerd en 23.8mm hoofdremcilinder er op gezet. Achteraf gezien was het werk mij het niet waard maar nu heb ik tenminste een handmatig stelbare kabel ipv dat stelmechanisme wat ik uiteindelijk maar geblokkeerd had met een trekbandje omdat ie wat vaag deed met die zwaardere koppeling. :)

Afbeelding
BUTTON_POST_REPLY