Ronald's Race-19 16V

Laat ons weten hoe ver je bent met jouw bolide!
Ronald16V
BerichtenCOLON 288
GeregistreerdCOLON Do 30 Apr 2009, 22:53

Re: Ronald's Race-19 16V

Bericht door Ronald16V »

Niets gebeurd de laatste tijd aan de Race-19, een grote verbouwing aan het huis heeft alle tijd even opgeslokt en daarbij had m'n Dodge pick-up wat liefde nodig en daar ben ik de laatste tijd tussendoor even druk mee.

Vandaag de schuur opgeruimd en meteen de 19 maar even gewassen, die zat inmiddels onder een dikke laag stof... Zat nog steeds een hele nette 19 onder ondanks het geweld op het circuit. :)

Afbeelding
Roald
BerichtenCOLON 648
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 11:09

Re: Ronald's Race-19 16V

Bericht door Roald »

Glimt nog steeds goed inderdaad, beter dat je weer wat meer tijd hebt voor de hobby!
Anything worth doing is worth doing right!
Ronald16V
BerichtenCOLON 288
GeregistreerdCOLON Do 30 Apr 2009, 22:53

Re: Ronald's Race-19 16V

Bericht door Ronald16V »

Update.. naja.. Update..

Weinig te updaten, de mensen die bij me langs komen voor onderdelen of wat dan ook weten dat de 19 16V vaak wat stoffig in de hoek staat. De ene keer in de ene hoek, de andere keer in de andere hoek... Hij lijkt behoorlijk race-klaar maar nog steeds ligt de motor er naast en heb ik nog een to-do list van 2 A4'tjes. Er is vreselijk veel gebeurd in die oude hobbyschuur van mij maar niet aan de Race-19.

Het eerste plan was om m'n Dodge pick-up weer klaar te maken voor de APK want 6,5e meter wat kansloos in de hoek staat is ook een beetje zonde van het geld. Hele cabine van het chassis gehaald om er een volledig nieuwe vloer in te lassen, Het nodige geld geinvesteerd en er waren zelfs nog plannen voor een andere motor. Iets in de trend van een 440 7,2 Liter Mopar BigBlock maar het kabinet besloot om mijn hobby af te pakken en die van vele anderen door de Vrijstelling voor de motorvoertuigenbelasting voor Oldtimers af te schaffen en later te verplaatsen naar 40 jaar en ouder. Dan raad je al wel wat er dan mis gaat, Als ik wegenbelasting voor dat ding moet gaan betalen ben ik 180 Euro per maand verder en dat is een beetje veel geld voor 1000km per jaar en 1 op 3 op LPG rijden.. Ik ben niet de enige met dit probleem en inmiddels is de waarde gedaald naar praktisch niets dus dat geintje heeft mij duizenden euro's gekost inmiddels en wat er nu nog staat is een stuk oud ijzer waar de cabine naast ligt.. nog 2,5 jaar wachten en dan is die 40 jaar oud, Als het kabinet tegen die tijd al geen nieuwe maatregel heeft..

Verder heb ik m'n oude hobby weer opgepakt.. Een dagelijkse auto rijden waar ik van kan genieten en die lekker vooruit komt, iets wat helemaal niet zo gek is als je 40 a 50.000km per jaar rijd. Ik heb altijd al stevig last gehad van die irritante Cup-Ibiza TDI dingen op het circuit die met een kleine 150PK uit die rammel-diesel vreselijk lastig bij te houden waren op de rechte stukken. Inmiddels ben ik een beetje uit de financiele crisis gekomen na de enorme verbouwing van m'n huis dus ik heb de trage gedeukte Polo SDI er uit gekiepert en een ex-lease Golf 4 1.9 TDI uit 2002 gekocht met een slippende koppeling/beetje diesel lekkage en nog meer irritante bijgeluidjes. Die slippende koppeling was perfect natuurlijk voor de prijs dus voor relatief weinig een nette dagelijkse auto gekocht en meteen een versterkte Sachs koppeling met vast vliegwiel besteld die goed is voor 450NM koppel. Daarna meteen alle turboslangen aangepast, EGR dichtgezet. Uitlaat van voor tot achter aangepast en de auto op een Dyno in het Zuiden van het land geduwd voor een stukje tuning op maat. na een aantal uur brullen op de bank en een halve tank diesel verder is het vermogen van een vlotte 100PK en 240NM naar een hele nette 162PK en 390NM gebracht. Gaat wel lekker en vooral op de snelweg is er maar weinig wat bij je wegrijd. :mrgreen: Toch zijn het niet alleen Renault's die bij mij uit elkaar lazeren want kort na de tuning ben ik ook nog wel even wat onderdelen verloren, 800Km na de tuning vloog er een intercoolerslang vanaf in het einde van de 3e versnelling bij 1,4Bar turbodruk dus dat is meteen aangepast en blijft nu wel heel.. en een paar duizend kilometer later zat er een enorme rammel in de cilinderkop en bleek er een nokkenaslager en een klepstoter naar de klote te zijn. Een halve motorrevisie verder en 3 dagen met 90Km/h de snelweg over naar m'n werk met de C Kadett uit '78 van m'n vriendin (3 auto's... niks rijdend.. ze zag me aankomen..) had ik na 3 doordeweekse avonden/nachten (ik kan het nog..) de zooi weer klaar.

Inmiddels ben ik alweer 23.000km verder met deze auto in een half jaartje tijd en ben ik al wat aandrijfassen en voorbanden verder maar heeft deze auto ook stiekem veel te veel tijd opgeslokt, zo zit er inmiddels een setje in hardheid verstelbare Koni Geel schokbrekers onder en is hij een stukje verlaagd en heb ik 2 weken terug een vol-lederen GTI interieurtje met stoelverwarming ingebouwd.

En de 19? Goeie vraag.. Ik ga net m'n laatste weekend in van m'n wel verdiende vakantie van 2 weken, ik heb voor die vakantie m'n hele schuur opgeruimd en alles bij elkaar gezocht om eens even 2 weken flink met de 19 bezig te gaan maar op 1 of andere manier waren er in die enige 2 weken vakantie van 2013 hogere prioriteiten en is er eigenlijk helemaal geen reet veranderd..

Helaas dag in dag uit druk met m'n werk en vaak laat thuis maar mischien komt het in 2014 dan toch nog goed en kon er wel eens een rijdende 19 ontstaan... Wie weet.. :roll: Opgeven doe ik het nooit. :x
Roald
BerichtenCOLON 648
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 11:09

Re: Ronald's Race-19 16V

Bericht door Roald »

That's the spirit, gewoon stug door gaan :)
Voor jezelf geen doel stellen dat ie dan en dan klaar moet zijn, gewoon beginnen en 1 voor 1 de punten afwerken, dat voorkomt teleurstellingen.

Als je 19 klaar is zou ie die golf er toch makkelijk af moeten rijden op het circuit :)
Anything worth doing is worth doing right!
Ronald16V
BerichtenCOLON 288
GeregistreerdCOLON Do 30 Apr 2009, 22:53

Re: Ronald's Race-19 16V

Bericht door Ronald16V »

Op het circuit sowieso.. Koni geel of niet.. Het blijft een zeepkist zo'n Golf 4, laatst een Clio 16V even gepest. Tot de 60 was de Golf iets sneller, daarboven ging het netjes gelijk op :p Het enige nadeel wat de Golf heeft is dat je gewoon geen snelheidsbeleving hebt. Je krijgt een duw in je rug maar verder voelt 't niet echt spannend, meters maken doet ie gelukkig wel :-) Laatst op de duitse autobahn achter een Audi TT 1.8 turbo aan. Die duw in je rug als je 'm bij 180km/h vloert.. Daar kan een benzine-autootje nog wat van leren :p hij is sowieso op hogere snelheden behoorlijk vlot, alleen jammer dat het bij 210km/h ophoud want dan zit ie in de begrenzer in de 5e versnelling bij 4500RPM..

Die 2.0 van mij is sowieso niet te vergelijken met een 1.8.. Dat gaat gewoon allemaal een flink stuk harder allemaal. :)
Roald
BerichtenCOLON 648
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 11:09

Re: Ronald's Race-19 16V

Bericht door Roald »

Haha dat is wel leuk pesten met een diesel ja :lol:
Nou had ik een tijdje geleden met een petje in een Golf IV Diesel R32 look het omgekeerde (ding was ook niet helemaal standaard zou ook 100 PK moeten zijn) hij probeerde het maar verloor, maar moest er wel GVD hard voor werken! :shock:
Daar had ik eigenlijk best wel de pest over in en dat is de lol die jij nu hebt :P
Maar zoals je zegt je hebt er geen beleving ermee, merkte dat ook toen ik laatst met je mee reed in de golf.
Maar goed de vergelijking is ook niet helemaal eerlijk t.o.v. een benzine, de meeste hebben geen turbo en al helemaal geen aftermarket turbo/tuning.

Als we het dan toch over beleving hebben, als die maat van me met die Skyline R33 GT-R van de zomer weer terug in NL is zal ik je wel een belletje geven moet je echt eens in mee gereden hebben !
Anything worth doing is worth doing right!
BUTTON_POST_REPLY