Roald's 19 16v ph2

Laat ons weten hoe ver je bent met jouw bolide!
Gebruikers-avatar
Jacques
BerichtenCOLON 507
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 13:34

Re: Roald's 19 16v ph2

Bericht door Jacques »

Roald schreefCOLON Zo 14 Okt 2018, 08:50 Kreeg bij volgende stoplicht wel een duimpje va hem!
Dat heb ik bijna altijd als ik met de BMW rij.
BMW R50 Mathilde
BMW R50 Mathilde
101_8681zk.jpg (460.2 KiB) 10774 keer bekeken
Roald
BerichtenCOLON 648
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 11:09

Re: Roald's 19 16v ph2

Bericht door Roald »

Zo even stof van dit topic afblazen, want ja er was niet veel te melden, ding deed het gewoon :lol:
Maar goed ik wist dat mijn Turbo setup ondanks dat ie echt wel goed hard gaat niet optimaal functioneerde.
Dus heb ik eens een Dyno run gedaan hier in Amersfoort en dat bevestigde het vermoeden, ik kom niet verder dan ongeveer 200 aan de wielen.
Daar mijn setup tussen 225 en 230 aan de wielen hoort te doen mis ik dus gewoon best veel PK's :o :shock:

Waar ga ja dan zoeken, wat gaat er mis ?
Nu is het sowieso een probleem om deze inmiddels zeer oude techniek uit te laten lezen bij een garage, niemand heeft waarschijnlijk meer de apparatuur.
Nu werd ik een paar maanden geleden door Wichard (Xabre hier op het forum) geattendeerd op een Ebay advertentie.

Er is een Renault club in Argentinië waar ene Victor helemaal zelf een diagnose kabel en software heeft ontwikkeld welke gewoon op een moderne Windows 7 of Windows 10 laptop draait!
Na alles doorgelezen te hebben en het YouTube filmpje van de software gezien te hebben deze voor een zeer redelijk bedrag gekocht.


Twee weken later kwam er een keurig verzorgd pakketje uit Argentinië binnen, hieronder een foto van de kabel:

Afbeelding

Papieren handleiding erbij:

Afbeelding

Je sluit de kabel dus aan op de diagnose poort welke bij de R19 16v onder het dashboard zit in de zekering kast:

Afbeelding

Het USB uiteinde gaat uiteraard in je latop, je installeert de software en je bent klaar om te gaan!.
Heb even een paar filmpjes aan elkaar geplakt om een klein overzicht te geven, en ja ook snelheidsmeter op het dashboard werkt, zelfs de aanduidingen van de versnellingen werken!, niet helemaal voor mij want ik heb een hele andere bak (JC5 van DCI) er achter zitten.
Inmiddels is er een versie uit waarbij je versnellingsbakverhoudingen kan aangeven helemaal custom! 8-)

Youtube link naar het filmpje:

https://youtu.be/b7hx9Q77tcU

Kortom werk aan de winkel dus (nee sensor van luchtinlaat is niet stuk, al nieuwe geprobeerd zelfde resultaat)
Maar nu kun je dus wel een R19 16v, 21 turbo, Clio Williams etc etc uitlezen en loggen ook nog (zit ook een log functie in)
Enige nadeel is wel dat dit alleen op een Siemens ECU werkt.
Anything worth doing is worth doing right!
fs1
BerichtenCOLON 646
GeregistreerdCOLON Zo 08 Nov 2009, 17:11

Re: Roald's 19 16v ph2

Bericht door fs1 »

ziet er spectaculair uit! hopelijk vind je het probleem!
Roald
BerichtenCOLON 648
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 11:09

Re: Roald's 19 16v ph2

Bericht door Roald »

Meerdere problemen dus,

- inlaat temp sensor is of stekkertje of ergens in de kabelboom
- MAP sensor fout snap ik niet helemaal, ik zie hem wel mee lopen dus hij doet wel, misschien omdat het een R21 turbo map sensor is.
- Lambda sensor snap ik ook niet helemaal hij loopt wel namelijk, misschien na 4 jaar maar weer eens een andere in zetten.

Andere zaken die aangepakt moeten worden:

- 802 injectoren er in +opnieuw mappen (ben geschommel met die toeren zat, ding moet gewoon weer strak lopen)
- Stuurbekrachtigingpomp vervangen (lekt)
- Nieuwe D-riem set+multiriem
- nieuwe bougies
- 2 klepstoters tikken als hij koud is, 16 nieuwe klaar liggen (anders zul je zien dat er weer twee anderen gaan tikken...)
- Nieuwe olie+filter
Anything worth doing is worth doing right!
fs1
BerichtenCOLON 646
GeregistreerdCOLON Zo 08 Nov 2009, 17:11

Re: Roald's 19 16v ph2

Bericht door fs1 »

geen idee wat zo'n servopomp kost, maar die heb ik evtl nog wel liggen...
Roald
BerichtenCOLON 648
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 11:09

Re: Roald's 19 16v ph2

Bericht door Roald »

Thx! Ronald had er ook nog 1 liggen, zal het in gedachte houden mocht die niet goed zijn 8-)
Anything worth doing is worth doing right!
larsdijkstra
BerichtenCOLON 53
GeregistreerdCOLON Do 05 Jul 2018, 22:58

Re: Roald's 19 16v ph2

Bericht door larsdijkstra »

Mooie software Roald. Waar denk je zelf dat het door komt dat de pk’s te weinig zijn?
Roald
BerichtenCOLON 648
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 11:09

Re: Roald's 19 16v ph2

Bericht door Roald »

Ik denk dat het een combi van factoren is, met name dat de luchtinlaat temp sensor dus niet werkt, de lambda sensor bijna altijd uit staat (gaat ie bovenin de toeren veel te rijk van lopen en onderin vaak te arm) en dan nog de 803 injectoren die te groot zijn en een verkeerde weerstand waarde hebben.
Met die bovenstaande problemen aangepakt verwacht ik dat hij veel en veel beter zal presteren.
Dus de ECU staat nu eigenlijk te vaak te 'gokken' wat de waarde ongeveer zou moeten zijn.
Anything worth doing is worth doing right!
Roald
BerichtenCOLON 648
GeregistreerdCOLON Wo 13 Mei 2009, 11:09

Re: Roald's 19 16v ph2

Bericht door Roald »

Afgelopen weekend ook wat werk aan de 19 16v turbo gedaan, tijdens de winterslaap had kachel radiateur besloten een incontinentie probleem te ontwikkelen :roll:
Gevolg een kletsnat tapijt aan de bestuurderskant... bah!
Na alles weer droog te hebben gekregen aan de binnenkant moest ik toch iets gaan verzinnen om de 19 16v turbo weer op eigen kracht te kunnen laten bewegen zodat die kachel radiateur vervangen kan gaan worden, heb een gloednieuwe origineel Renault klaar liggen, nog fiks korting op gehad ook!, hulde aan Renault Stam!

Dus moest ik een Bypass maken om zo de kachel uit het systeem te knippen, moest even creatief worden om de bypass van het thermostaathuis naar de KVS pot te krijgen, ik heb immers nog minder ruimte bij het schutbord dan normaal, iets met een turbo en slangen die er lopen... :shock:

De 22mm universele koelslang was niet buigzaam genoeg om zonder te knikken de 90 graden bocht te maken, dus moest ik er iets op verzinnen., oplossing na enig nadenken gevonden, kunststof L buisje van 20mm gevonden bij QSP welke geschikt is voor koelwater en dus warmte, dit samen met wat slangklemmen die ik bij de Brezan had gescoord het onderstaande knutselwerkje gemaakt (excuus voor de mistige foto's, camera van telefoon is gaar):

Afbeelding

Vervolgens aan het thermostaathuis vast gemaakt en kijk nou, past precies overal tussendoor, geen knikken en ligt mooi vrij:

Afbeelding

De zaak weer aangesloten naar de KVS pot:

Afbeelding

Vervolgens de KVS pot weer gevuld en warempel geen lekkage meer!

Afbeelding

Ook de turbo slang weer terug gebouwd, het past allemaal precies!

Afbeelding

Hierna de motor gestart en het systeem weer ontlucht, was voor het eerst sinds eind oktober dat de motor had gelopen, startte als vanouds :D

Er ging nog best wat KVS in een liter of 2, de andere liter uit de kan lag over de vloer in de box, schopte de kan om... handig.... :lol:

Afbeelding

Na dit -ahum- incidentje een voorzichtig test rondje gereden en alles hield het prima, op het laatst zelfs nog even turbo redelijk laten opspoelen, geen witte rook walmen, alles bleef kurkdroog dus dikke prima.
Zo kan ik met vertrouwen naar Ronald in Wezep gaan rijden om daar de kachel radiateur te vervangen en wat noodzakelijk onderhoud te gaan doen namelijk:

-Nieuwe d-riem set + multiriem
-4 nieuwe Bougies
-Olie+filter
-16 verse klepstoters er in zetten (2 rammelen als hij koud is minuten lang)

Aangezien ik toch bezig was ook maar eens gekeken waarom de sensor van de inlaat lucht temperatuur niks deed, hier had ik een foutmelding van staan in mijn super handige diagnose software uit de vorige post, bleef ook strak op 20 graden staan ook al was het 5 graden ;)
Na niet al te lang zoeken het probleem gevonden er zat maar 1 kabeltje vast aan het stekkertje... jah dan doet ie het niet nee :P

Afbeelding

Vervolgens de multimeter erbij gepakt, op contact gezet en ik zag dat er ongeveer 4.7v op stond, mooi dus de rest van de kabelboom is in orde.
Omdat ik geen zin heb om met een paperclip die JPT pinnetjes er uit te gaan zitten halen met een hoop gevloek via mouser maar 2 nieuwe stekkertjes besteld, 6 JPT pinnetjes (kun je er nog eens 1 kwijt raken, reserve hebben is altijd handig en dingen kosten geen moer zowat :P )

Voor de degenen die dit misschien ook zoeken de OEM nummers van TE zijn:

929940-1 voor de JPT pinnetjes (ja die moet je er los bij bestellen.. echt wie dat heeft bedacht.... ::) )
826008-5 voor het stekkertje zelf
880810-1 voor het beschermhoesje


Ook heb ik nog deze twee handige plaatjes van de F7P ECU overzicht en pinout gevonden:

Afbeelding

Afbeelding

En Vandaag de inlaat lucht tempsensor gedaan en werkt nu na 4 jaar weer... :oops:
1 kabeltje lag los van het stekkertje, easy fix gelukkig.

Verschil boven in de toeren is aanmerkelijk te noemen, ding gaat als een speer nu naar de 7000 RPM.
ff paar screendumpjes gemaakt van de Qfenix software

Afbeelding

Afbeelding

Hij schommelt nu ook een enorm stuk minder met zijn toeren bij terug komen naar stationair, zou zeggen 80% minder.
Nu nog 1 storing oplossen

-Lambda sensor melding, waarschijnlijk stuk, werkt wel maar krijg steeds een onthouden storing terug en reageert ook erg langzaam.

Ben ondertussen er ook achter waarom de absolute luchtdruk niet gemeten wordt door de ECU en daarom foutmelding op MAP sensor.
De ECU schijnt dat signaal niet meer te krijgen vanwege de 2 Bar (R21 turbo) MAP sensor, is ook zonder gevolgen volgens Menno welke ook mijn 19 16v heeft gemapped.
Anything worth doing is worth doing right!
fs1
BerichtenCOLON 646
GeregistreerdCOLON Zo 08 Nov 2009, 17:11

Re: Roald's 19 16v ph2

Bericht door fs1 »

super! goed bezig Roald!
BUTTON_POST_REPLY