Stationair regeling

Wil je delen met je teamleden hoe je een bepaald probleem verhelpt of een onderdeel vervangt? Plaats hier een bericht en maak het duidelijk.
nsdj
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON Zo 13 Sep 2009, 12:40

Stationair regeling

Bericht door nsdj »

Hey allemaal,

Dit vond ik op het internet misschien dat jullie er iets aan hebben?


De stationair regeling uitgelegd:

Betreft
F7P Clio, 19 16v
F7R Clio Williams
De stationair regeling voor de bovenstaande motoren is gebaseerd op het toevoeren van extra lucht aan de motor door een
luchtregelschuif. Deze regelschuif geeft een omloopkanaal over de gasklep meer of minder vrij. Dit geeft hetzelfde effect
als het openen van de gasklep.

Bij de F7P/F7R wordt een Bosch regelschuif gebruikt. (BOSCH dubbelspoel 0280 140 501) De 2 spoelen van de schuif worden door
middel van PWM (Pulse Width Modulation of puls breedte modulatie) signalen door de ECU
(rekeneenheid/ motormanagement-computer)aangestuurd. Deze signalen werken elkaar tegen om een nauwkeuriger regeling te
verkrijgen. De luchtschuif wordt als het ware door de ECU "vastgehouden" in een bepaalde stand. Er worden 2 typen
luchtregelschuiven door Renault gebruikt. Uiteraard moet de schuif bij de juiste ECU passen.

Werking

De PWM puls en daarmee de opening van de luchtschuif voor de stationair regeling wordt door de ECU bepaald aan de hand van
de volgende ingangssignalen.

• Koelvloeistoftemperatuur (E.C.T. Engine Coolant Temperature)
• Gaskleppotmeter (T.P.S. Throttle Position Sensor)
• Rijsnelheid (V.S.S. Vehicle Speed Sensor)

Het openingspercentage van de luchtschuif kan variëren van 37 % tot 68 % bij koude motor en van 29 % tot 60 % bij warme motor
De ECU bepaalt een referentie stationair toerental aan de hand van de motortemperatuur. Bijv. koude motor 1200tpm en
warme motor 900tpm.
Wordt het gas los gelaten dan stelt de ECU onmiddellijk het referentie stationair toerental in.
Het is dus heel belangrijk dat de ECU de "gas los" stand herkent. Wanneer de motor sneller of langzamer dan z’n referentie
toerental draait dan zal de ECU langzaam het PWM signaal wijzigen. Het wijzigen van het PWM signaal wordt bewust langzaam
gedaan omdat anders het gevaar bestaat dat de motor afwisselend hoog dan wel laag toerental gaat draaien.
Het TPS signaal is het belangrijkste signaal. Bij gesloten gasklep moet de TPS signaalspanning tussen de 0.12 en 0.16 Volt
liggen. Dit is tussen 0% en 1% op het Fastchip XRD X-Ray Display of Renault's XR-25 diagnose computer.

Wijzigingen aan de motor zoals veranderingen in compressie, ouderdom (slijtage), nokkenassen en inspuitventielen (injectoren)
verstoren de stationairloop en regeling! Omdat de stationair regeling langzaam reageert moet het referentie stationair
toerental van de ECU opnieuw ingesteld worden na iedere motorwijziging .
Dit gebeurt bij de F7P/F7R NIET automatisch.
Er is geen adaptatieve correctie (automatische aanpassing) van de referentiewaarde van de luchtschuif. Vandaar ook de
ingesteld worden. N.b.: Bij een standaard motor in goede staat hoeft dit niet gedaan te worden !

- Draai de motor warm en verwijder de omloopschroef verzegeling. Koppel de TPS stekker los.
- Geef 1x voorzichtig gas en stel daarna het gewenste toerental met de omloopschroef in. Gebruik hiervoor een nauwkeurige
toerenteller. Sluit de TPS stekker weer aan.

De stand van de stationair regelschuif wordt niet door de ECU aangepast als er een rijsnelheidsignaal is en/of de gasklep
geopend is. De regelschuif wordt dan op een vaste grotere openingswaarde ingesteld. (Dit geeft een hoger toerental en
voorkomt afslaan!)

Problemen

Bij problemen: Controleer of er geen luchtlek bij het inlaatspruitstuk is. Kijk of de luchtomloopschroef bij de gasklep
dichtstaat of verzegeld is. Controleer de luchtschuif op vervuiling. Eventueel schoonmaken.
Stel de gasklepsensor af indien nodig tussen de 0.12 ~ 0.16 V. Draai de 2 bevestigingsschroeven daarvoor één slag los.
Controleer het voltage opnieuw na het vastzetten van de sensor. Gebruik hiervoor een nauwkeurige multimeter.

Warme motor draait te hoog stationair na gereden te hebben.

- Controleer spruitstuk op luchtlekkage
- Controleer TPS voltage

Motor slaat af / draait te laag na gereden te hebben.

- Controleer TPS voltage
- Controleer lambda spanning, afwisselend tussen 0.1 V ~ 0.8 V bij stationair.

Motor slaat (bijna) af na koude start.

- Defekte lambda sonde
- Vastzittende luchtschuif
- Controleer TPS voltage

Warme motor draait onregelmatig stationair.

- Controleer lambda spanning, afwisselend tussen 0.1 V ~ 0.8 V bij stationair.
- Controleer TPS voltage
Gebruikers-avatar
MaartenJan
BerichtenCOLON 426
GeregistreerdCOLON Di 23 Jun 2009, 15:57

Re: Stationair regeling

Bericht door MaartenJan »

Staat op diverse fora (RTC, Clio club, etc...)
nsdj
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON Zo 13 Sep 2009, 12:40

Re: Stationair regeling

Bericht door nsdj »

Zoals Maarten Jan al zei op diverse forums is dit te vinden maar het leek mij een leuke aanvulling voor dit forum.

greetz, niels
Gebruikers-avatar
mark2daan
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON Di 23 Jun 2009, 23:44

Re: Stationair regeling

Bericht door mark2daan »

ik vind het ook leuk voor op dit forum
op die andere kom ik eigenlijk nooit
goed gedaan niels ;)
r19 16v cabrio '93, renault laguna '99 1600 16v
BUTTON_POST_REPLY