Pagina 1 van 1

elektrische ramen plaatsen achteraan in de 5-deurs

GeplaatstCOLON Wo 28 Jul 2010, 07:58
door fs1
ik dacht dat het algemeen bekend was hoe dat te doen, maar ik zie dat er toch interesse voor blijkt te zijn, zal hier eens stap voor stap de nodige handelingen plaatsen;

wat heb je nodig;
*2 elektrische voorraammechanismen voor de motors
*de stekkertjes die hierop horen te zitten heb je ook nodig uiteraard
*de knoppen van een cabrio die tussen de voorstoelen zitten (2x raamknop, 1x uitzetknop, en gelijk ook dat consoletje waar deze in geplaatst zitten)
*een hoop draad (zorg dat ie dik genoeg is als het geen originele bedrading is!)

Afbeelding
*haal de achterdeurpanelen eraf
*haal het raammechanisme eruit, 2 boutjes bij de draaier, 2 boutjes aan het raam zelf, en dan nog eentje boven en eentje onderaan
*als het los is moet je het in de juiste richting kantelen om het uit de deur te krijgen
*je boort de revetten uit waarmee de motor vastzit op de voorraammechanismes
*je boort de revetten uit waarmee de draaihendel vastzit op het achterraam mechanisme
*je plaatst de beide helften van de motor op het achterraam mechanisme en zet deze vast met boutjes ipv de originele revetten, let hierbij wel op de richting! anders past het geheel niet in de deur!
*zorg dan ook dat je een reserve stekker hebt voor op de motor met lange draden eraan en steek die er al gelijk op, dit om het raam voor de eerste keer te doen werken zodat je ze kunt sluiten (anders krijg je nooit de goeie stekkers erop of eraf en zo zie je ook meteen of je het goed hebt afgesteld) die lange draden hou je dan gewoon effe tegen de batterij, in de richting dat het raam moet gaan natuurlijk :-)
*test meteen ook effe of het ijzeren plaatje daadwerkelijk op en neer beweegt als de mechaniek nog op de grond ligt!
*zorg dat het ijzeren plaatje waar het raam op bevestigd wordt ergens in het midden staat zodat je het raam er terug kan aan monteren
*dan plaats je de hele mechaniek terug in de deur, is wat gefriemel want er zit bedrading in de weg (van de cv) en stangetje van de deurhendel en slot werken ook niet echt mee ;-)
*eens de hele mechaniek op z'n plaats zit zet je alles weer vast, slechts 4 boutjes (2 voor het raam en 2 voor de mechaniek)
*je boort zelf 3 gaatjes ter hoogte van de motor om die boutjes door het plaatwerk van je deur te krijgen en de moeren daarop vast te zetten
*en zo zit de hele mechaniek op z'n plaats
*doe het raam naar boven met de motor met stekker met lange draden en haal de stekker eraf
*herhaal het hele gedoe aan de andere kant :-)

tot zover de mechanische kant

voor het elektrisch gedeelte;
*zorg dat je aan de originele stekkers al lange draden hebt gesoldeerd
*haal deze mooi door het doorvoer rubber van de deur, dat gat redelijk vlot als je een stukje elektriciteitsdraad gebruikt (van dat stijve koper wat in de muren in je huis ligt) en em daar dan aan plakt en doortrekt
*verwijder de gordelbout onderaan en trek de grote plastiek plaat los dat je wat ruimte hebt
*haal de dubbele draad daar naar binnen en voer em door onder het tapijt naar het gat waar de handrem zit (dit valt echt wel goed mee, het tapijt is vrij los)
*ik vervolg de uitleg ervanuit gaande dat je originele knoppen van een cabrio en stekkers hebt gescoord
*aan elke stekker zitten een zwarte (massa), een gele (12V - geschakeld), een blauwe (verlichting knop), een witte en een bruine draad (die 2 gaan naar de draden die je net hebt getrokken)
*eigelijk is het verhaal al afgelopen nu, je zorgt gewoon dat je de massa van beide knoppen verbindt met elkaar (voor de blauwe doe je hetzelfde) en dan loop je met 4 draden naar voren; 2 gele, 1 zwarte en 1 blauwe
*die voer je nog effe door onder het tapijt zodat ze onder je middenconsole uitkomen, ook dat valt goed mee, de blauwe die hang je daar ergens aan een andere blauwe, er zitten er daar genoeg onder die middenconsole
*met de 2 gele loop je door tot aan de zekeringkast, je hangt elke draad aan een andere gele van de voorruiten, dan zijn ze ook meteen gezekerd (wel niet gelijk voor en achter ramen bedienen dan natuurlijk :-p )
*de zwarte die hang je ergens aan het chassis, zorg wel dat het een heel goeie massa is!ik heb een originele gebruikt, zo'n boutje waar al een hoop zwarte originele draden toekomen

klaar! :-)

als ik "hang een draad ergens aan" zeg, bedoel ik natuurlijk solderen he, lusterklemmen of andere klemverbindingen zijn uit den boze! het hele karwei ben je wel een half dagje zoet mee, als er nog vragen moesten zijn laat maar horen! ik heb helaas niet meer foto's dan die ene, ik neem me wel altijd voor dat te doen, maar ik ben altijd zo hard in de weer bij eenders welk klusje dat ik dat vergeet...

Re: elektrische ramen plaatsen achteraan in de 5-deurs

GeplaatstCOLON Wo 28 Jul 2010, 10:37
door Jacques
Om het compleet te maken: het aansluitschema voor een electrisch raam.

Het raam gaat open of dicht door de motor om te polen. Er zitten 2 relais in. Een voor openen en een voor sluiten.

Voor de voorramen zitten ze onder het grijze klepje dat onder je kachelbedieningspaneel zit. Voor de achterramen zijn het dubbele relais (2 relais in een huisje), die in je zekeringkast zit.

Voor de mensen, die ombouwen en geen bedrading hebben:
Als schakelaar kan je bv. type E405 van de firma Rick donkers gebruiken of een Renault raamschakelaar
Schema: De plussen van relais 1 en 2 komen via een zekering aan de permanente plus (bv. Accu of sigarettenaansteker)
Voor de plus van de ruitschakelaar kun je de bestaande een willekeurig al dan niet geschakelde+ gebruiken.

Afbeelding[/quote]

Re: elektrische ramen plaatsen achteraan in de 5-deurs

GeplaatstCOLON Wo 28 Jul 2010, 12:21
door fs1
Jacques schreefCOLON Voor de voorramen zitten ze onder het grijze klepje dat onder je kachelbedieningspaneel zit.
da's enkel bij cabrio's zo heb ik willen merken

Re: elektrische ramen plaatsen achteraan in de 5-deurs

GeplaatstCOLON Wo 28 Jul 2010, 17:16
door Xabre
mooie how-to fs1! :D super bedankt, binnenkort ga ik hier zeker werk van maken, top 8-)